در آستانه مذاکرات کویت صورت گرفت

تلاش حوثی‌ها برای جلب رضایت سعودی‌ها

۳۰ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۸۱۶۵ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع مطلع که در جلسات مقدماتی کویت بر سر یمن حضور دارند، می‌گویند که حوثی‌ها نرمش بسیاری در برابر پیشنهادهای مطرح شده به آنها برای اعلام آتش‌بس و پایان درگیری‌ها از خود نشان داده‌اند.
تلاش حوثی‌ها برای جلب رضایت سعودی‌ها

دیپلماسی ایرانی: منابع مطلع که در جلسات مقدماتی کویت بر سر یمن حضور دارند، می گویند که حوثی ها نرمش بسیاری در برابر پیشنهادهای مطرح شده به آنها برای اعلام آتش بس و پایان درگیری ها از خود نشان داده اند. به گفته این منابع حوثی ها از شرایط سابق خود عقب نشسته اند و پذیرفته اند که از شهرها عقب نشینی کنند و سلاح های خود را تحویل دهند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، حوثی ها همچنین آمادگی خود را برای ایجاد زمینه های لازم برای انجام گفت وگوهای مختلف بر اساس طرح کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به عنوان زمینه انتقال سیاسی پذیرفته اند و بر خلاف گذشته هیچ تضمینی را برای دوره انتقالی پیش رو نخواسته اند.

به گفته بعضی تحلیلگران، حوثی ها به روشنی تلاش می کنند که دوستی عربستانی ها را نسبت به خود جلب کنند که این مساله از سنگ بناهای آشتی در یمن محسوب می شود، از جمله این که گفته اند که تمایلی ندارند متهمان به جنایت های جنگی به ویژه مقامات رده بالا را تحت پیگرد قرار دهند و علیه آنها شکایتی تنظیم کنند.

در همین رابطه، محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی حوثی ها و رئیس هیئت مذاکره کنندگان آنها در کویت در اظهارات مطبوعاتی خود به شدت از ایران انتقاد کرد ولی هیچ اظهار نظری درباره عربستان نکرد. عبدالسلام همچنین تلویحا گفت که حوثی ها در صورتی که توافق سیاسی حاصل شود ممانعتی با بازگشت ژنرال محسن الاحمر، معاون عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن و حمید الاحمر رهبر اخوانی های یمن به صنعا نخواهند داشت. به اعتقاد بسیاری از ناظران سیاسی این اظهارات بعد از دیدار هیئت حوثی ها از ریاض انجام شد و به روشنی نشان می دهد که آنها تا چه اندازه تحت تاثیر عربستانی ها قرار گرفته اند.

گفتنی است عبدالسلام در مارس 2015 رئیس هیئت حوثی ها در سفر به تهران بود و در آن سفر توافقات جنجال برانگیزی را با ایرانی ها امضا کرد که از جمله آن می توان به توافق پروازهای روزانه میان صنعا و تهران و تسلیم اداره فرودگاه ها و بندرهای یمنی به شرکت های ایرانی اشاره کرد، توافقی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس آن را بهانه قرار دادند و اقدام به حمله نظامی به یمن کردند.

در همین رابطه گفته می شود دولت یمن و حوثی ها توافقی را به امضا رساندند که به موجب آن آرامش به شهر تعز باز می گردد و اوضاع به روال عادی خود باز خواهد گشت. بر اساس این توافق که در شهر ظهران، جنوب عربستان به امضا رسیده است، تمامی راه ها و ورودی های منتهی به شهر تعز گشوده خواهد شد و به شهروندان اجازه داده خواهد شد که به خانه و کاشانه خود بازگردند و کالا و مواد حیاتی و دارو وارد این شهر شود. همچنین دو طرف توافق کردند که پرونده افراد مفقود شده و دستگیر شده را نیز فورا مختومه کنند.

در همین حال نمایندگان دولت عبد ربه منصور هادی و حوثی ها روز گذشته رهسپار کویت شدند تا در آن جا دور تازه ای از گفت وگوها برای تداوم آتش بس و رسیدن به توافق نهایی را آغاز کنند. اسماعیل ولد الشیخ احمد، نماینده سازمان ملل در امور یمن درباره موفقیت آمیز بودن این نشست ابراز امیدواری کرد و گفت این بار طرف ها بیش از هر زمانی به صلح نزدیک شده اند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11


نظر شما :