شکست‌های سنگین تروریست‌ها در عراق و سوریه

بعد از داعش چه خواهد شد؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۷۸۰۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: مکرم محمد احمد
مکرم محمد احمد می‌نویسد: عملیات آزادسازی موصل بسیار نزدیک است، و نیروهای عراقی موفق شده‌اند بیشتر روستاها و شهرهای کوچک پیرامون این شهر را از عناصر داعش را پاک کنند بدون این که با مقاومت خاصی روبه‌رو شوند.
بعد از داعش چه خواهد شد؟

دیپلماسی ایرانی: حیدر العبادی، نخست وزیر عراق بر این باور است که می تواند تا پایان سال جاری شبکه داعش را شکست دهد و آن را از تمامی خاک عراق بیرون براند. گمان می رود آن چه نخست وزیر عراق می گوید امکان پذیر باشد در صورتی که توانایی های ارتش عراق تقویت شود، کما این که ارتش عراق ثابت کرد که در حال حاضر نیز از توانایی لازم برای شکست داعش برخوردار است، شکست هایی که داعش در طول 9 ماه اخیر از ارتش عراق خورده است این ادعا را ثابت می کند، به گونه ای که شاهدیم که ارتش عراق توانسته داعش را از پایگاه ها، اماکن و شهرهای حیاتی بیرون براند و بسیاری از سرزمین هایی که از دست داده بود را پس بگیرد. این اتفاقات ثابت می کند که توانایی های داعش روز به روز در حال تضعیف است که اظهارات ناظران نظامی امریکایی که از نزدیک آن چه در عراق می گذرد را زیر نظر دارند، موید این ادعا است. بنا به گزارش ها نیروهای مسلح داعش از خط مقدم خود عقب نشینی کرده اند و در پی تصفیه هایی که علیه فرماندهان داعش صورت گرفته روحیه رهبران این شبکه تروریستی به شدت تضعیف شده است.  

در عین حال گفته می شود که عملیات آزادسازی موصل بسیار نزدیک است، و نیروهای عراقی موفق شده اند بیشتر روستاها و شهرهای کوچک پیرامون این شهر را از عناصر داعش پاک کنند بدون این که با مقاومت خاصی روبه رو شوند.

آن چه در عراق اتفاق افتاده است، می تواند در سوریه تکرار شود، شکست های سنگینی که در شامات متوجه داعش می شود، می تواند این شبکه تروریستی را مجبور کند که بخش گسترده ای از سرزمین سوریه را تخلیه کند، کما این که شهر استراتژیک پالمیرا با آن آثار باستانی اش را بعد از حمله گسترده نیروهای نظامی سوریه با حمایت جنگنده های روسی تخلیه کرد که سبب شد راه های امدادرسانی اصلی به مناطق سوری تحت اشغال داعش در استان دیر الزور که شامل چاه های نفت در شرق سوریه می شوند، قطع شود. روشن است که این پیشر وی ها می تواند راه را برای پس گیری شهر رقه که ابوبکر البغدادی آن را پایتخت خود اعلام کرده، هموار می کند. با این حال با وجود پیشروی های خوبی که در عراق صورت گرفته به نظر می رسد سختی های بزرگ بر سر راه شکست نهایی داعش در سوریه و تمام کردن کار آن وجود داشته باشد.

با وجود این که بسیاری خوش بینند که پایان یافتن کار داعش در عراق و سوریه نزدیک است اما این شبهه وجود دارد که ارتش هر دو کشور نتوانند کنترل خود را بر مناطق آزادشده حفظ کنند. در این میان کردستان عراق چشم طمع به کرکوک دوخته تا با تصرف آن، به جای اربیل این شهر را پایتخت خود اعلام کند کما این که کردهای سوریه نیز که توانسته اند به نوعی خودمختاری در مناطق مرزی سوریه برسند و درصددند کوبانی را پایتخت خود اعلام کنند، مساله ای که سبب شده است تا ترک ها نیز چشم طمع به موصل بدوزند، تمامی این اتفاقات سبب شده اند تا برای همه این پرسش مهم به وجود آید که بعد از داعش چه خواهد شد؟!


منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

مکرم محمد احمد

نویسنده خبر

مكرم محمد احمد، نويسنده و روزنامه‌نگار و نماينده سابق مجلس مصر در سال 2007 و يكي از نويسندگان روزنامه الاهرام است. وي در گذشته مدير روزنامه الاهرام در دمشق ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ارتش عراق


( ۱ )

نظر شما :