افزایش احتمال برکناری رئیس جمهور برزیل

۱۲ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۵۷۶۲۲ سرخط اخبار
در پی افزایش فشارها در کنگره برزیل علیه دیلما روسف، رییس جمهور این کشور، یکی از احزاب عضو ائتلاف حاکم اعلام کرد که وزرایش را از کابینه خارج می کند.
 
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، حزب جنبش دموکراتیک موسوم به (پی ام دی بی) پس از نشست درون حزبی اعلام کرد، از شش وزیر عضو این حزب در کابینه روسف و هم چنین از 600 کارمند وابسته به این حزب در دولت فدرال برزیل خواسته از سمت های خود کناره گیری کنند.
 
خروج حزب جنبش دموکراتیک از ائتلاف حاکم و همسویی آن با مخالفان، می تواند به معنی تصویب طرح برکناری رئیس جمهوری برزیل تلقی شود.
 
در صورت استعفای هر شش وزیر عضو حزب نهضت دموکراتیک، پارلمان برزیل می تواند تا حدود یک ماه دیگر خانم روسف را از قدرت برکنار کند.
 
در پی تصمیم این حزب ائتلافی، روسف سفر خود را به واشنگتن برای حضور در اجلاس امنیتی لغو کرده است.
 
همزمان با انتشار خبر تصمیم حزب جنبش دموکراتیک، سناتور رومرو جوکا از نمایندگان پارلمان برزیل در توییتر نوشت: در یک جلسه تاریخی تصمیم به خروج از دولت گرفته شد.
 
چند روز پیش انریکه ادواردو آلوس، وزیر گردشگری برزیل به عنوان نخستین وزیر از حزب جنبش دموکراتیک برزیل (PMDB)، کابینه رییس جمهوری برزیل را ترک کرد.
 
درصورتیکه هواداران رئیس جمهوری برزیل نتوانند مانع از استیضاح وی شوند، روسف ماه مه از کار معلق می شود. اتهام فساد اخیر و اعتراضات ضد دولتی خیابانی راه را برای استیضاح روسف باز کرده است که می تواند به پایان حضور حزب چپ گرای کارگر حاکم، منجر شود.
 
رییس جمهوری برزیل با وجود تظاهرات و روند موجود استیضاح در کنگره این کشور از کناره گیری امتناع می کند.
 
روسف در ماه های گذشته با بحران رسوایی مالی، استیضاح و درخواست مخالفان و مردم برای کناره گیری از قدرت مواجه شده است.

کلید واژه ها: برزیل روسف حزب جنبش دموکراتیک حزب جنبش جمهوری برزیل استیضاح جنبش دموکراتیک


نظر شما :