تحریم‌های جدید هم به در بسته خورد

تلاش کنگره آمریکا برای ممانعت از فروش تسلیحات به ایران

۲۷ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۵۷۲۶۸ اخبار اصلی پرونده هسته ای
باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از اوباما می‌خواهد تا با هرگونه فروش تسلیحات متعارف به ایران برخورد جدی و قاطعانه داشته باشد.
تلاش کنگره آمریکا برای ممانعت از فروش تسلیحات به ایران

دیپلماسی ایرانی: پیام کنگره آمریکا به شرکت ها و کارخانجات روسی تولید تسلیحات و فروشندگان آن ها به ایران واضح است: فروش تسلیحات به ایران را فراموش کنید.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از اوباما می خواهد تا با هرگونه فروش تسلیحات متعارف به ایران برخورد جدی و قاطعانه داشته باشد. این اقدام بخشی از استراتژی سه جانبه تحریم ایران است که تحریم های قبلی علیه ایران را برای آزمایشات موشکی اخیر آن احیاء می کند.

باب کورکر هفته گذشته گفت: « تمدید تحریم ها، رسیدگی به موضوع تسلیحات متعارف و آزمایش های موشکی سه موضوعی هستند که به احتمال زیاد می توان به روی آن ها به اجماع رسید. »

در کنار موضوع آزمایش های موشکی ایران، موضوع فروش جنگنده های سوخو30 و هلی کوپترهای نظامی روسی به ایران نیز توجه کنگره را به خود جلب کرده است. طبق توافق هسته ای انجام شده با ایران، فروش این تسلیحات به ایران تا 5 سال ممنوع شده و این اقدام تنها با مجوز شورای امنیت سازمان ملل میسر است. کورکر نگران است که دولت فعلی این موارد تخلف را جدی نگیرد و به نقض برجام تعبیر نکند. کورکر اعلام کرده است که کنگره هر اقدامی انجام می دهد تا مانع از فروش سوخو 30 به ایران شود.

وی به همراه عضو عالی رتبه کمیته روابط خارجی، بن کاردین و سایر اعضای سنا در حال بحث و بررسی پیرامون بسته تحریم ها هستند. اما تعداد اندکی از آنها حاضر به مخالفت رسمی با فروش تسلیحات متعارف به ایران شده اند. در این میان سناتور رابرت منندز از همکاران و همراهان جدی باب کورکر در پیگیری این مساله است.

به گفته دستیار منندز، وی از حامیان این طرح است. منندز در حال بررسی و مطالعات لازم برای ارائه طرحی است که هم شامل موضوع آزمایش های موشکی ایران، هم اقدامات آن در حمایت از تروریسم شود. کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان نیز در حال بررسی این موضوع است.

به گفته الیوت آنجل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، هر کشوری که قصد داشته باشد  قانون منع فروش تسلیحات به ایران را دور بزند، باید مورد تحریم قرار بگیرد. وی آزمایش های موشکی ایران و فروش تسلیحات به ایران را مغایر برجام خوانده و ایران و کشورهای فروشنده تسلیحات را مستحق تنبیه دانسته است.

کورکر سال گذشته و پیش از به امضا رسیدن توافق نیز به تناوب تکرار می کرد که رفع تحریم ها علیه ایران می تواند به این کشور در بر هم زدن منطقه کمک کند.

روسیه اعلام کرد که معتقد است قطعنامه 2231 ممنوعیت های پیشین بر آزمایش های موشکی ایران را لغو کرده است. انتشار این تفسیر، فشارهای کنگره در این زمینه را بیشتر کرد. اوباما تفسیر روسیه از قطعنامه را رد کرد، اما روسیه که دارای حق وتو در شورای امنیت است برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران در شورای امنیت همکاری نکرد.

در قطعنامه 2231 منع فروش تسلیحات متعارف به ایران به وضوح بیان نشده و همین موضوع قانونگذاران آمریکایی را در تصویب تحریم های جدید علیه ایران به شک واداشته است. بر خلاف قطعنامه 1929 در سال 2010، قطعنامه جدید در صورت عدم مخالفت شورای امنیت، اجازه فروش تسلیحات متعارف به ایران را می دهد.

منبع: المانیتور / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25 

کلید واژه ها: آزمایش موشکی کنگره اس 300


نظر شما :