تحلیل اسرائیلی ها از خروج نیروهای روسیه از سوریه

پوتین به هدف خود رسید

۲۶ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۷۲۴۱ اخبار اصلی خاورمیانه
پوتین در ماموریتی که خود تعریف کرده بود، موفق شده است و زمان کنونی را زمان مناسبی برای خروج نیروهای خود از خاک سوریه می بیند.
پوتین به هدف خود رسید

دیپلماسی ایرانی: اعلام خروج نیروهای روسی از سوریه به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اسرائیلی ها را شوکه کرد. به گونه ای که بازتاب این تصمیم ناگهانی را در تحلیل رسانه های مختلف اسرائیلی به خوبی می توان دید. البته اکثر تحلیلگران اسرائیلی بر این اعتقاد هستند که این اقدام شکافی در هماهنگی های اسرائیلی – روسی که از ابتدای آغاز عملیات روسیه در سوریه وجود داشته است، به وجود نمی آورد و این هماهنگی ها به قوت خود باقی خواهند ماند.

به گزارش روزنامه لبنانی النهار، این در حالی است که بخش مهمی از نیروهای روسی همچنان در پایگاه های نظامی دریایی و هوایی در سوریه حتی در صورت خروج بخش بیشتری از نیروهای روسی از سوریه باقی خواهند ماند.

رون بن یشای، تحلیلگر نظامی در روزنامه یدیعوت احرونوت می نویسد که پوتین در ماموریتی که خود تعریف کرده بود، موفق شده است و زمان کنونی را زمان مناسبی برای خروج نیروهای خود از خاک سوریه می بیند. پوتین معتقد است که توانست بشار اسد را از سقوط نجات دهد و از حالا به بعد می تواند روی عملکرد نظامی گروه های شبه نظامی شیعی فعال در سوریه حساب کند. هدف مهمتری که پوتین توانست در سوریه به دست آورد احیای جایگاه اسراتژیک روسیه در سوریه و پایان دادن به تسلط انحصاری ناتو و ایالات متحده بر منطقه بود، که با ایجاد پایگاه های عظیم نظامی در خاک سوریه این مهم به دست آمد.

به اعتقاد یشای دلیل دیگری که سبب شد پوتین دستور به خروج نیروهای روسی از خاک سوریه دهد، کاهش توانایی های مالی روسیه است. حضور نیروهای روسی در خاک سوریه هزینه های هنگفتی را بر دوش دولت روسیه گذاشته که در سایه کاهش قیمت نفت و کاهش حمایت افکار عمومی از ورود روسیه به جنگ سوریه که در سال 2015 در حدود 72 درصد بود اما در حال حاضر به 59 درصد کاهش یافته نقشی اساسی در تصمیم مسکو به خروج نیروهایش از سوریه داشته است.

آلکس فیشمن در همین روزنامه اشاره می کند که احتمالا توافقی پشت پرده میان روس ها با عربستانی ها یا با امریکایی ها صورت گرفته است، چرا که برای روس ها ممکن نیست کاری را بدون هماهنگی از قبل انجام دهند.

تسفی برئیل، تحلیلگر مسائل نظامی نیز در روزنامه هاآرتص می نویسد، خروج نیروهای روسی از سوریه تلاشی از سوی پوتین است تا نقشه آینده سوریه را ترسیم کند. به اعتقاد او پوتین به این باور رسیده است که بیشتر از این نمی تواند در سوریه کاری از پیش ببرد. همچنین پوتین می خواهد در مذاکرات سیاسی ای که در ژنو آغاز شده با هدف حفظ مصالح کشورش خود را دوست تمامی طرف های حاضر در مذاکرات نشان دهد. به اعتقاد او اسد بدون حضور روسیه نمی تواند بیش از این به نبرد ادامه دهد برای همین به حفظ آتش بس پایبند خواهد بود. اگر آتش بس ادامه یابد گزینه تجزیه سوریه به سه یا چهار منطقه (سنی، علوی، کردی، درزی و بخش دمشق) از نگاه روس ها راه حلی معقول در کوتاه مدت خواهد بود، چرا که در این صورت هر طرفی سهمی که از این سرزمین به دست می آورد را حفظ خواهد کرد و بازسازی بین المللی آن منطقه را آغاز خواهد کرد.

ایال زیسار نیز در روزنامه اسرائیل الیوم می نویسد، روسیه تصمیم گرفت در وضعیت فعلی از سوریه خارج شود چرا که توانست مخالفان اسد را به اندازه کافی تضعیف کند. برای همین قبل از این که سوریه به افغانستان دومی تبدیل شود خواست که نیروهایش را از این کشور خارج کند.


تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نیروهای روسی سوریه


( ۱ )

نظر شما :