آن‌چه در جلسات وزرای خارجه پشت درهای بسته گذشت

دشمنی قطر با مصر در اتحادیه عرب

۰۷ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۵۷۱۸۴ اخبار اصلی خاورمیانه
قطر مجبور شد به انتخاب ابو الغیط رای مثبت دهد مبادا که در آینده مسبب مشکلاتی علیه منافع قطر چه در انتخاب دبیر کل آینده چه بر سر مسائل و موضوعات دیگر شود.
دشمنی قطر با مصر در اتحادیه عرب

دیپلماسی ایرانی: قطر نتوانست در تلاش هایش برای جلوگیری از انتخاب احمد ابو الغیط به سمت دبیر کلی اتحادیه عرب موفق شود. در حالی که در مه 2011 نیز هنگامی که مصر دکتر مصطفی الفقی را نامزد دبیر کلی اتحادیه عرب به جای عمرو موسی کرده بود، کسی که دیپلماتی برجسته بود و از لحاظ فکری بسیار به دکتر موسی نزدیک بود، موفق شد از نامزدی او جلوگیری کند و به جای او عبدالرحمن حمد العطیه را نامزد کند. در آن موقع مصر در وضعیت بی ثباتی به سر می برد و عواقب انقلاب ژانویه بر آن سایه انداخته بود. همچنین تلاشی سنگین وجود داشت تا انحصار مصر بر کرسی دبیر کلی اتحادیه عرب شکسته شود، در چنین فضایی مصر موافقت کرد که حمایت خود را از الفقی متوقف کند و به جای او دکتر نبیل العربی را نامزد کند.

این بار و بعد از آن که دکتر نبیل العربی 81 ساله خود شخصا خواستار ترک سمتش تا پایان دوران دبیر کلی اش بر این اتحادیه شد که ژوئن آینده خواهد بود، مصر برای جانشینی او احمد ابو الغیط را نامزد کرد، کسی که روزنامه الشرق الاوسط او را «دیپلماتی از مدرسه اکتبر» توصیف کرد. وی قبل از این که وارد دهلیزهای سیاست شود درگیر مذاکرات صلح بود همچنین در سازمان ملل خدمت کرد و به عنوان سفیر در ایتالیا انجام وظیفه کرد. همچنین از سال 2004 تا 2011 وزیر امور خارجه مصر بود و در طول این مدت دو کتاب مهم که از کتاب های مهم در سیاست عربی در سال های اخیر محسوب می شوند نیز به رشته تحریر در آورد.

با توجه به این که مغرب از نشست اخیر اتحادیه عرب استقبال نکرد و خواست که خود میزبان این نشست در ماه مارس باشد، و موریتانی نیز خواست فرصت بیشتری داشته باشد تا بتواند برای حضور در این نشست آماده شود، توافق شد تا جلسه ویژه ای میان وزرای امور خارجه برگزار شود تا موضوع انتخاب احمد ابو الغیط، نامزد پیشنهادی مصر مورد بررسی قرار گیرد. قطر اساسا با نامزدی احمد ابو الغیط مخالف بود و وزیر امور خارجه اش پرونده ای با خود آورده بود که روی آن عنوان «پنج سال دشنام» نوشته شده بود. پاسخ سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر به طرف قطری کوبنده بود. او گفت مصر هزاران پرونده بیشتر از پرونده هایی که وزیر امور خارجه قطر با خود آورده است در اختیار دارد که شامل اظهارات توهین آمیز و رفتارهای غیر قابل توجیه قطر و رهبران آن و کانالش ]الجزیره[ علیه مصر است.

در آخر وزرای حاضر در نشست بهانه های قطر را نپذیرفتند و قبول نکردند که نشست انتخاب دبیر کل برای چند ماه به تعویق بیفتد تا بر سر راه حل توافقی بحث شود. هم زمان مصر در همان جلسه موضوع را ی گیری را مطرح کرد که وزرای امور خارجه حاضر نیز در رای گیری شرکت کردند. قطر نیز مجبور شد به انتخاب ابو الغیط رای مثبت دهد مبادا که در آینده مسبب مشکلاتی علیه منافع قطر چه در انتخاب دبیر کل آینده چه بر سر مسائل و موضوعات دیگر شود!


منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر احمد ابو الغیط اتحادیه عرب


نظر شما :