سفر روحانی به اسلام آباد در دستور کار است

۰۶ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۱:۴۶ کد : ۱۹۵۶۷۴۹ سرخط اخبار

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان اعلام کرد که سفر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به اسلام آباد در پاسخ به سفر رسمی نخست وزیر پاکستان به تهران، در دستور کار است.

به گزارش ایرنا، 'مهدی هنردوست' شب گذشته در نشستی صمیمی با جمعی از سردبیران و خبرنگاران ارشد رسانه های دیداری و نوشتاری پاکستان، این مطلب را در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا سفر مقامات بلند پایه ایران به پاکستان در آینده نزدیک در برنامه است، مطرح کرد و افزود: زمان این سفر هنوز نهایی نشده است.

هنردوست ضمن ابراز نارضایتی از سطح کنونی مبادلات تجاری دو کشور همسایه، با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و افغانستان در شرایط کنونی بیش از دو میلیارد دلار است، ظرفیت های تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان را بسیار فراتر از ظرفیت های موجود در ایران و افغانستان دانست و از رسانه های پاکستان خواست تا به نوبه خود، به ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی با ایران کمک کنند.

هنردوست با اشاره به برجام و فرصت هایی که برای جهش در مبادلات تجاری بسیاری از کشورهای جهان با ایران ایجاد شده است، گفت: طرح های همکاری کوچک و بزرگ فراوانی میان ایران و پاکستان وجود دارد که درشرایط کنونی، اولویت با طرح خط لوله گاز است؛ طرحی که اجرا و تکمیل آن می تواند نقطی عطفی برای حل بحران انرژی پاکستان باشد. وی همچنین به آمادگی ایران برای افزایش صادرات برق به پاکستان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه رسانه ها می توانند نقشی بی بدیل در کمک به ارتقای مبادلات تجاری دو کشور ایفا کنند، گفت: اکنون که تحریم ها برداشته شده است، شایسته است رسانه های پاکستان، این کشور را نسبت به برداشتن گام های بلند و سریع به سمت توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران ترغیب کنند.

هنردوست با بیان اینکه فهرستی از زمینه ها و پتانسیل های همکاری میان دو کشور تهیه شده است، گفت: زمینه های همکاری ایران و پاکستان برای رسیدن به تجارت چند میلیارد دلاری، صرفا به طرح های انرژی محدود نمی شود.

وی افزود: زمینه هایی نظیر همکاری های درمانی و بهداشت، گردشگری، تبادل محصولات پتروشیمی، منسوجات، مواد غذایی، محصولات کشاورزی و ... بین دو کشور وجود دارد.

سفیر ایران در پاکستان در بخشی از سخنان خود نیز به موضوع تروریسم پرداخت و با بیان این که تروریسم دشمن مشترک دو کشور همسایه است، گفت: برخلاف برخی قدرتها و کشورهای منطقه، ایران هرگز تروریسم را به تروریسم خوب و بد تقسیم نمی کند بلکه تروریسم را در هر نوع و شکل آن، محکوم می داند و متعهد به مبارزه با تروریسم و استقرار صلح، ثبات و آرامش در منطقه است.

هنر دوست در پاسخ به سوال خبرنگاران پاکستانی درخصوص طرح میانجی گری دولت اسلام آباد میان ایران و عربستان گفت: ایران هرگز به دنبال تنش نیست و به همین دلیل از طرح پاکستان استقبال کرد و از هرگونه اقدام دوستان خود برای پایان دادن به تنش ها در منطقه نیز استقبال می کند.
وی در ادامه گفت: اما معتقدیم که عربستان مرتکب اشتباهاتی شده و بعنوان مثال مواضع عربستان در قبال سوریه و یمن درست نیست.

سفیر ایران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران پاکستانی درخصوص به اصطلاح ائتلاف 34 کشور تحت رهبری عربستان که پاکستان هم عضوی از آن است، گفت: اعتقادی به این ائتلاف نداریم. ائتلافی که ادعا می شود باهدف مبارزه با تروریسم تشکیل شده، چگونه است که قربانیان اصلی تروریسم در منطقه از جمل سوریه، عراق و یمن در آن حضور ندارند؟

وی افزود: پاکستان موضعی منطقی در قبال جنگ یمن اتخاذ کرد و در این جنگ مشارکت نکرد. آنچه از کشور بزرگ و مهم مثل پاکستان انتظار می رود این است که مواضع منطقی خود در قبال مسایل و تحولات منطقه را ادامه دهد.

کلید واژه ها: مبادلات تجاری


نظر شما :