کلینتون و سندرز چه برنامه‌ای برای خاورمیانه دارند؟

نامزدهای دموکرات؛ حامیان برجام

رویکرد هیلاری کلینتون به توافق هسته‌ای با ایران، بی‌اعتمادی توام با نظارت است و سندرز این توافق را نه چندان ایده‌آل، اما قابل دفاع می‌داند.
نامزدهای دموکرات؛ حامیان برجام

نویسنده :جان هوداک

دیپلماسی ایرانی: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همواره شگفتی ساز می شود. با این وجود، به نظر می رسد که کمپین های انتخاباتی 2016 گوی سبقت را از همه کمپین های پیشین ربوده است. موضوعاتی که در این کمپین ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرند نه تنها آمریکا و مردم آن، بلکه سیاست در عرصه جهانی و به طور ویژه خاورمیانه را متاثر خواهد کرد.

2016 انتخاباتی منحصر به فرد را رقم خواهد زد

تاریخ آمریکا نشان می دهد که همواره روسای جمهور این کشور قدرتمند از سوابق برجسته سیاسی نظیر عضویت در سنا، فرمانداری یا معاون اولی رئیس جمهور برخوردار بوده اند. تاکنون همه روسای جمهور آمریکا مرد بوده و تا 2008 همه آنها سفیدپوست بوده اند.

ترکیب جمعیتی نامزدهای این دوره از انتخابات الگویی بی بدیل را ارائه می دهد؛ بن کارسون آفریقایی تبار است، تد کروز و مارکو ربیو لاتین تبار هستند و بابی جیندال اصالتا اهل هندوستان است. هیلاری کلینتون و کارلی فیورینا دو نامزد زن این دور از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده هستند و برنی سندرز یهودی است. از میان همه نامزدهای دو حزب، دونالد ترامپ، بن کارسون و فیورینا هیچ گاه متصدی پست های دولتی نبوده اند.

در آغاز کمپین های انتخاباتی، عمده مخاطبان روی چند مفروض اشتراک نظر داشتند. به طور مثال همه تصور می کردند که هیلاری کلینتون برای انتخاب شدن به عنوان نامزد نهایی دموکرات ها با چالشی جدی مواجه نخواهد شد و نامزدهای قدرتمند حزب جمهوری خواه نظیر جب بوش با اقبال عمومی مواجه شده و امثال ترامپ جدی گرفته نخواهند شد. با این وجود شاهد آن هستیم که عمده این مفروضات هم اکنون غلط از آب در آمده است.

برای درک نتایجی که تاکنون به دست آمده می توان به دو نکته اشاره کرد. در میان حامیان حزب دموکرات، تمایلات چپ گرایانه به نسبت قبل بیشتر شده است. توجه به این نکته در کنار ناامیدی برخی از حامیان از عملکرد اوباما، تمایل به انتخاب فرد جدیدی را بیشتر کرده است.

در حزب جمهوری خواه، بسیاری از حامیان تصور می کنند که منافعشان نادیده گرفته شده است. بخش هایی از این حزب به شدت تمایلات بیگانه ستیزی دارند. این واقعیت توانسته اقبال عمومی به نامزدهایی نظیر ترامپ را با موضع گیری های تندروانه در مورد مهاجرین بیشتر کند.

موضوع سیاست خارجی و به طور ویژه مباحث مربوط به خاورمیانه در کمپین های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری

به طور کلی می توان موضوع سیاست خارجی و مسائل خاورمیانه را مهم ترین موضعی دانست که رئیس جمهور بعدی با آن سر و کار خواهد داشت. بنابراین جایگاه هر یک از کشورهای منطقه خاورمیانه و موضوعات مرتبط به آنها در بحث های انتخاباتی واجد اهمیت بسزایی است.

تحولات انتخاباتی آمریکا به قدری پیچیده و شگفت انگیز است که هیچ چیز در مورد آن قابل پیش بینی نیست. با این وجود، بنظر می رسد که 6 نفر بیشترین شانس را برای باقی ماندن در عرصه رقابت دارند. بر همین اساس نظر هر یک از این 6 نفر در مورد موضوعات مهم خاورمیانه مورد بررسی قرار می گیرد:

هیلاری کلینتون؛ بانوی اول ایالات متحده در سال های 1993 تا 2001، سناتور نیویورک از 2001 تا 2009 و وزیر خارجه آمریکا از 2009 تا 2013

داعش: کلینتون یک استراتژی سه قسمتی را برای مبارزه با داعش پیشنهاد داده است: گام اول شامل شکست داعش در عراق و سوریه با استفاده از افزایش عملیات های اطلاعاتی، گسترش حملات هوایی و تشکیل کمپینی در جبهه زمینی به رهبری نیروهای سنی عراق و کردها و با پشتیبانی نیروهای ویژه آمریکایی است. گام دوم فعال کردن تحریم های سازمان ملل در مبارزه با تروریسم است تا بدین صورت جلوی تامین مالی داعش از سوی شهروندان عربستانی و قطری گرفته شود. گام سوم نیز به تحکیم بنیادهای دفاعی آمریکا برای بستن راه نفوذ داعش به داخل آمریکا اشاره دارد.

سوریه و وضعیت مهاجران: همزمان با تلاش برای شکست داعش، کلینتون از همکاری با نیروهای معارض برای برکناری اسد و روی کار آمدن دولتی میانه رو حمایت می کند. وی خواهان تغییر در قانون کنگره برای استفاده آمریکا از نیروی نظامی خود علیه تروریسم است، از برقراری منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه و ایجاد منطقه امن برای مهاجران حمایت می کند. وی موافق پذیرفتن مهاجران و تشویق اروپا و کشورهای خاورمیانه به استقبال از آوارگان سوری است.

ایران/ توافق هسته ای: استراتژی کلینتون برای مواجهه با ایران 5 گام اساسی دارد: 1)افزایش تعهد امنیتی آمریکا به اسرائیل2) تاکید مجدد بر اهمیت منطقه خلیج فارس و جایگاه حیاتی آن در منافع آمریکا از طریق حفظ حضور نظامی و افزایش همکاری های امنیتی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس 3) مقابله با متحدان ایران در دیگر کشورها و استفاده از کمک های ترکیه و قطر در این راه4) مقابله با ایران برای نقض حقوق بشر و 5) همکاری با کشورهای عرب منطقه برای رسیدن به استراتژی منطقه ای جامع . وی از برجام با رویکردی که خود «بی اعتمادی در عین نظارت» می خواند، حمایت می کند. کلینتون تاکید کرده است که برای تداوم اجرای برجام در صورت لزوم از گزینه نظامی یا تحریم های بیشتر بهره خواهد برد.

اسرائیل: کلینتون حمایت کامل و همه جانبه از اتحاد با اسرائیل را در دستور کار قرار داده و به طور همزمان حامی راه حل دو دولت برای پایان دادن به منازعه اسرائیل و فلسطین است.

کشورهای حاشیه خلیج فارس: کلینتون خواهان تاکید مجدد بر جایگاه این کشورها به عنوان متحد امنیتی، دفاعی و تجاری آمریکا است. وی نقش عربستان را در شکست داعش، از بین بردن نفوذ ایران و برقراری ثبات در منطقه محوری می داند و خواهان همکاری بیشتر این کشورها در مبارزه با داعش است. کلینتون خود را متعهد به حمایت از کشورهای عضو شورای همکاری در مقابل ایران معرفی کرده است.

برنی سندرز: سناتور ورمانت از 2007 تاکنون، نماینده ورمانت از سال های 1991 تا 2007

داعش: سندرز خواهان پیشگامی کشورهای عرب در جنگ با داعش است، در آنچه که از آن به عنوان «مبارزه ای برای روح اسلام» می برد. وی از کشورهای ثروتمند خاورمیانه می خواهد که در تامین مالی جنگ با داعش همکاری بیشتری داشته باشند. سندرز از حملات هوایی علیه داعش حمایت می کند، اما با پیاده کردن نیروی زمینی مخالف است. وی شکست داعش را بر برکناری اسد اولویت می دهد.

سوریه و مهاجران: سندرز موضع شفافی در مورد برقراری منطقه امن نداشته، اما با برقراری منطقه پرواز ممنوع مخالفت کرده چرا که می تواند آمریکا را درگیر روندی طولانی کند. وی از پذیرفتن هزاران مهاجر در خاک آمریکا استقبال کرده است.

ایران/ توافق هسته ای: برنی سندرز از برجام حمایت می کند، چرا که آن را بهترین شیوه برای فاصله گرفتن ایران از ساخت تسلیحات هسته ای می داند. این سناتور دموکرات توافق را ایده آل نمی داند، ولی حمایت از آن را ارزشمند می خواند. استفاده از تحریم های بیشتر و روی میز نگاه داشتن گزینه نظامی، پیشنهادهای سندرز در صورت تخطی ایران از تعهدات خود هستند.

اسرائیل: سندرز هم از امنیت اسرائیل و هم از راه حل دو دولت حمایت می کند. وی پیشتر از نتانیاهو انتقاد کرده و اولین قانونگذاری بود که اعلام کرد حاضر نیست در جلسه سخنرانی نتانیاهو در کنگره شرکت کند. سندرز پرتاب موشک از سوی حماس و محاصره غزه از سوی اسرائیل را محکوم کرده است.

کشورهای حاشیه خلیج فارس: سندرز در کنار سخنان خود مبنی بر نقش کشورهای عرب در مبارزه با داعش، انتقادات تندی علیه قطر و عربستان ایراد کرده است.

سایر موضوعات: برنی سندرز از اصلاحات اساسی در بودجه وزارت دفاع آمریکا و تخصیص آن در حوزه هایی که می تواند منافع بیشتری برای آمریکا به ارمغان بیاورد حمایت کرده است. به اعتقاد وی تخصیص بودجه دفاعی به امور مربوط به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا می تواند اتکای آمریکا بر پایگاه های نظامی خود در این منطقه و متحدان آن را بیشتر کند.

منبع: اندیشکده بروکینگز / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25

کلید واژه ها: سندرز خاورمیانه شکست داعش کمپین های حمایت می کند. کند. وی


نظر شما :