گزارش جدید آکسفام درباره کمک‌های مالی به سوری‌ها

بازیگران جنگ سوریه یاریگران مردمش نیستند

۱۶ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۵۶۱۱۲ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
در گزارش آکسفام گفته شده است بسیاری از کشورهای ثروتمند، سهمی عادلانه در کمک‌های مالی‌شان که هر کشور باید متناسب با وسع اقتصادی‌اش اعطا می‌کرد را رعایت نکرده‌اند.
بازیگران جنگ سوریه یاریگران مردمش نیستند

دیپلماسی ایرانی: براساس گزارش جدید گروه خیریه بین المللی آکسفام، برخی از کشورهایی که از لحاظ نظامی در جنگ داخلی سوریه دخیل هستند، وقتی صحبت از کمک به قربانیان این جنگ می شود، چندان فعال نیستند. گزارش آکسفام در نشست حامیان مالی این گروه، در لندن منتشر شد.

در این گزارش گفته شده است بسیاری از کشورهای ثروتمند، سهمی عادلانه در کمک های مالی شان که هر کشور باید متناسب با وسع اقتصادی اش اعطا می کرد را رعایت نکرده اند. براساس گزارش آکسفام، کشورها در سال 2015 ، 56.5 درصد از 8.9 میلیارد دلاری که این گروه نیاز داشت را تامین کردند.

از میان کشورهایی که از لحاظ نظامی در سوریه دخیل هستند، روسیه با پرداخت تنها یک درصد از سهم عادلانه اش، کمترین کمک ها را انجام داده است. مسکو، متحد کلیدی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است که با انجام حملات هوایی علیه گروه های مختلف شورشی از دولت سوریه حمایت می کند.

عربستان سعودی 28 درصد از سهمش را به این سازمان خیریه پرداخت کرده است. ریاض یکی از کلیدی ترین حامیان گروه های شورشی است که با تامین کمک های مالی و تسلیحاتی به گروه های مختلف شورشی از آنها حمایت به عمل می آورد.

در گزارش آکسفام به این موضوع اشاره می شود که در میان کشورهای اروپایی، فرانسه 45 درصد از سهمش را پرداخت کرده است. این نکته را هم باید اضافه کرد که پاریس در سال 2015، 5 هزار آواره سوری را هم پذیرفته است. ایالات متحده با پرداخت 76 درصد از سهمش، بیشترین کمک های مالی را به آوارگان سوری کرده است.

گروه آکسفام یک سازمان خیریه بین المللی است که متشکل از 17 گروه مختلف است و در تقریباً 94 کشور جهان فعالیت می کند. هدف آنها مبارزه با فقر، گرسنگی و بی عدالتی در سراسر جهان است. گروه آکسفام در سال 1942 در آکسفورد بریتانیا توسط سیسیل جکسون کول، تشکیل شد.

آکسفام برای تامین منابعش چهار هدف اصلی دارد: عدالت اقتصادی، خدمات حیاتی، حقوق در بحران ها و عدالت جنسیتی. این سازمان با استفاده از خدمات کمک رسانی به مناطق مورد نیاز فعالیت می کند و منابع مالی اش را با استفاده از کمک های مالی بشردوستانه از سوی مردم و کشورهای مختلف تامین می کند. آکسفام در مسئله اسرائیل و فلسطین از رویکرد دو دولت حمایت می کند و خواستار پایان دادن به محاصره نوار غزه و شهرک سازی های اسرائیل است. گروه آکسفام توانست در ژانویه 2013 نامزد دریافت جایزه خیریه مسلمانان بریتانیا شود.

مارک گولدرینگ، مدیر اجرایی آکسفام در بریتانیا در بیانیه ای که به صورت آنلاین منتشر کرده است، می گوید: «جهان در مقابل مردم سوریه شکست خورده است. پنج سال پس از آغاز بحرانی که باعث خشونت و رنج شده است، سطح کمک ها کافی نیست. کشورها باید کمک بیشتری به سوریه، منطقه و اسکان کسانی که در معرض مشکلات بیشتری هستند، انجام دهند.»

براساس فهرست آکسفام، برخی از کشورها حتی بیشتر از سهم اختصاص یافته شان کمک کرده اند. دانمارک 318 درصد از سهم اختصاص یافته اش را پرداخت کرده است و یا نروژ 385 درصد و بریتانیا 237 درصد از سهمی که برایشان اختصاص یافته بود را پرداخت کرده اند.

در حالی که برخی از کشورها در زمینه کمک های مالی و تجهیزات از دیگران پیشی گرفته اند، موضوع مهم آوارگان از سوی آکسفام، مورد تاکید قرار گرفته است. این سازمان گزارش داده است که ایالات متحده با متعهد شدن به پذیرفتن 10 هزار آواره، هفت درصد از سهم اختصاص یافته اش را عملی می کند و بریتانیا هم تا سال 2020، 20 هزار آواره را می پذیرد که این به منزله 23 درصد سهم عادلانه این کشور است.

کانادا، نروژ و آلمان، متعهد به پذیرفتن 100 درصد سهم عادلانه شان در زمینه پذیرش آوارگان شده اند. آلمان سال گذشته 158 هزار پناهنده سوری را پذیرفت و تعداد بیشتری از این آوارگان جنگ داخلی سوریه قرار است وارد این کشور شوند.

روسیه هیچ تعهدی برای پذیرفتن آوارگان را قبول نکرده است و کشورهای خلیج فارس هم در پروژه اسکان آوارگان مشارکت نکرده اند. این کشورها کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل را امضا نکرده اند و هیچ آواره سوری هم برای ثبت پناهندگی در این کشورها درخواستی ارائه نداده است.

منبع: میدل ایست آی/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: آکسفام آوارگان سوري سوريه


نظر شما :