به دنبال انتخابات دمکراتیک در جمهوری آذربایجان

۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۱۸:۲۳ کد : ۱۹۵۶ اخبار اصلی
باکو به بهانه اصلاحات اقتصادی در این کشور، شرایط حقوق بشر و دموکراسی را نادیده می گیرد و معتقد است که اصلاحات اقتصادی بر دموکراسی ارجحیت دارد.
به دنبال انتخابات دمکراتیک در جمهوری آذربایجان
دو گزارشگر کمیته نظارت اروپا به باکو، پایتخت آذربایجان می روند تا تعهدات این کشور در قبال اروپا را بررسی کنند.
آندرس هرکل و یوگنیا ژیوکووا در این سفر خود با فرهاد علی اف، وزیر سابق توسعه اقتصادی آذربایجان، عین الله فتح الله اف، سردبیر روزنامه آذربایجان گوندلیک، قنیمت زاهد، سردبیر روزنامه میرزا ساکت دیدار و گفت و گو خواهند کرد.
 
وی همچنین با الهام علی اف، رییس جمهور آذربایجان، اکتای اسداف، رییس مجلس، فکرت محمداف، وزیر دادگستری، الدار محموداف، وزیر امنیت ملی این کشور دیدار خواهد کرد.
 
این دو گزارشگر به هنگام ورود به باکو در گفت و گو با خبرنگاران، بررسی بازداشت برخی روزنامه نگاران جمهوری آذربایجان و وضعیت و فضای انتخابات ریاست جمهوری این کشور قبل از برگزاری آن در پاییز امسال را از اهداف اصلی سفر خود اعلام کردند.
آقای هرکل اعلام کرد که اروپا در خصوص زندانی بودن روزنامه نگاران آذری در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نگران است.
 
لازم به ذکر است که فرهاد علی اف نیز به دلیل فسادهای مالی اکنون در زندان به سر می برد و گزارشگران وضعیت وی را نیز مورد بررسی قرار خواهند داد.
هرکل و ژیواکووا بر مبنای این سفر، گزارشی درباره وضعیت دموکراسی در این کشور ارائه خواهند داد تا در اجلاس کمیته بازرسی مجمع پارلمانی شورای اروپا که قرار است در ماه می سال جاری در کییف، پایتخت اوکراین برگزار می شود، بررسی شود. آذربایجان از سال 2001 میلادی به عضویت شورای اروپا در آمده است.
 
شورای اروپا و جمهوری آذربایجان
شورای اروپا که در سال 1949 تاسیس شده است قدیمی ترین سازمانی است که برای همبستگی کشورهای اروپایی برپا شده است. شورای اروپا به طور خاص بر روی موضوع های قانونی و حمایت از حقوق بشر، توسعه دموکراسی و نقش قانون در اروپا تلاش می کند. شورای اروپا یک سازمان بین المللی است که به 800 میلیون اروپایی در 47 کشور عضو کمک می کند.
 
در دل این شورا اجلاس اروپایی حقوق بشر و دادگاه اروپایی حقوق بشر قرار دارد که در صورتی که مردم کشورهای عضو احساس کنند که حقوق آنها توسط دولت های محلی پایمال شده است می توانند به این دادگاه شکایت کنند.
 
مرکز شورای اروپا در شهر استراسبورگ در فرانسه واقع شده است و اولین جلسه شورای اروپا در سال 1949 در دانشگاه این شهر برگزار شد.
در سال 1949 پس از پایان جنگ جهانی دوم، حقوق بشر در اروپا در وضعیت بسیار بدی قرار داشت و با چالش های سیاسی زیادی روبه رو بود. این شرایط را می توان اولین پله برای تشکیل یک اروپای متحد دانست.
 
در همان سال بود که ویلسون چرچیل، در سخنرانی معروف خود در دانشگاه زوریخ، از ایالات متحده اروپا سخن گفت و پیشنهاد شورای اروپا را مطرح کرد.
از اهداف اصلی این شورا می توان به ضمانت دموکراسی، بنیادهای حقوق بشر و آزادی اشاره کرد. در حال حاضر 47 کشور جهان عضو شورای اروپا هستند که اولین اعضای این شورا کشورهای بلژیک، بریتانیا، دانکارک، ایتالیا، نروژ، فرانسه، سوئد و لوکزانبورگ بودند.
 
آذربایجان در 25 ژانویه سال 2001 به عضویت شورای اروپا در آمد و شورای اروپا همواره به وضعیت دموکراسی و حقوق بشر در این کشور رسیدگی می کند.
 
انتخابات ریاست جمهوری جمهوری آذربایجان
اکنون با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در آذربایجان این شورا فعالیت های خود را در این جمهوری  آغاز کرده است و درصدد است تا پیش از انتخابات وضعیت بهتری را در این کشور حاکم کند.
 
باکو به بهانه اصلاحات اقتصادی در این کشور، شرایط حقوق بشر و دموکراسی را نادیده می گیرد و معتقد است که اصلاحات اقتصادی بر دموکراسی ارجحیت دارد. البته اوضاع اقتصادی جمهوری آذربایجان در سال های اخیر رشد خوبی داشته است.
 
رشد ناخالص داخلی در سال جاری از ماه ژانویه تا آوریل 15 درصد رشد کرده است و به 13.460 میلیون دلار رسیده است. البته با توجه به برنامه های دولت پیش بینی می شد که این رقم تا 18.2 درصد رشد کند. سهم بخش تولید در ساختار رشد ناخالص داخلی 74.1 درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد رشد از خود نشان می دهد.
 
با نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری آذربایجان، بار تهدید تاثیر غرب بر این انتخابات سایه افکنده است. در این مسیر نقش امریکا در این انتخابات بیش از سایر کشورهای غربی تهدید کننده است.
 
در 28 آوریل سال 2008 زمانی که از کاندلیزا رایس، وزیر امور خارجه امریکا در خصوص دموکراسی در جنوب منطقه قفقاز سوال شد پاسخ داد که برای نزدیکی جمهوری آذربایجان به استاندارهای دموکراسی کارهای زیادی باید در این کشور انجام شود. وی همچنین به درگیریهای قره باغ در منطقه اشاره کرد و خواهان رسیدگی بیشتر به مشکلات منطقه شد.
 
هرچند این سخنان کاندلیزا رایس با واکنش مقامات آذربایجان رو به رو شد اما این بدان معنا نیست که امریکا تاثیری در انتخابات آینده این کشور نخواهد داشت. سفیر ایالات متحده در باکو در تاریخ 1 می سال جاری میلادی اعلام کرد که امریکا در صدد است تا 3 میلیون دلار به انتخابات آینده ریاست جمهوری آذربایجان کمک کند که این مبلغ برای نظارت بر انتخابات و مناظرات سیاسی، حمایت از سازمان های غیر دولتی و حمایت از احزاب سیاسی در این کشور خرج خواهد شد.
 
هرچند رقم مورد نظر در شرایط کنونی  جمهوری آذربایجان تاثیر چندانی نخواهد داشت اما نشان دهنده این واقعیت است که امریکا نمی خواهد نقش خود را دراین منطقه از جهان کمرنگ کند.
 
انتخابات آینده جمهوری آذربایجان، اهمیت بالایی در تاریخ نوپای این کشور دارد. مسائل آذربایجان به عنوان یکی از کشورهای حاشیه دریای خز و درگیر با ارمنستان از اهمیت بالایی برخوردار است و روند دموکراسی در این کشور می تواند مسیر جدیدی را پیش روی این کشور قرار دهد.
 
 با وجود روزنامه نگاران آذری در بند و شرایط نه چندان مطلوب دموکراسی در این کشور این انتخابات مسیر جدیدی را برای این کشور باز خواهد کرد.

نظر شما :