تطهیر چهره ریاض چقدر هزینه برمی‌دارد؟

لابی میلیون دلاری عربستان در آمریکا

۰۶ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۴:۵۵ کد : ۱۹۵۵۴۶۳ آمریکا ترجمه برگزیده خاورمیانه
عربستان سعودی سالانه میلیون‌ها دلار خرج شرکت‌های روابط عمومی آمریکایی می‌کند تا تصویری مثبت از این پادشاهی ترسیم کنند. این شرکت‌ها برای آنها کار می‌کنند.
لابی میلیون دلاری عربستان در آمریکا

نویسنده: الی کلیفتن

دیپلماسی ایرانی: تصویر عمومی چیزی نیست که بتوان همیشه آن را کنترل کرد، اما عربستان سعودی میلیون ها دلار خرج لابی گرهای واشینگتن و شرکت های روابط عمومی می کند تا موجب بهبود چهره این پادشاهی در غرب شوند. اعدام رهبر شیعه، شیخ نمر باقر النمر و پس از آن حمله به سفارت سعودی در تهران و قطع روابط این کشور با ایران نشان می دهد که اوضاع برای دولت سعودی چندان جالب نیست. رفتار ریاض نشان دهنده تلاش ناامیدانه اش برای منزوی کردن ایران و شکست مذاکره درباره کاهش تنش در جنگ داخلی سوریه و شکست داعش در سوریه و عراق است.

جیم لوب در مقاله اش به دفاع نئومحافظه کاران واشینگتن از ریاض اشاره کرده است. آنها براساس فلسفه «دشمن دشمن من ایران، دوست من است» عمل می کنند. اما شورای سردبیری نیویورک تایمز روز دوشنبه نوشت «اعدام روحانی محبوب شیعه، شیخ نمر النمر و 46 نفر دیگر در روز شنبه بدترین کاری بود که عربستان سعودی می توانست انجام دهد تا یک سال تیره و تار و پر سر و صدا در این کشور و در سراسر خاورمیانه آغاز شود.»

ممکن است نیویورک تایمز به خوبی اوضاع را نشان داده باشد، اما عربستان سعودی سالانه میلیون ها دلار خرج شرکت های روابط عمومی آمریکایی می کند تا تصویری مثبت از این پادشاهی ترسیم کنند. این شرکت ها برای آنها کار می کنند. در واقع موتورهای روابط عمومی هر کاری که بتوانند برای این که اعدام مخالفان سیاسی و تلاش برای حمایت از تنش های فرقه ای را کار هر کسی بدانند، به جز عربستان سعودی، انجام می دهند.

دفاع از پادشاهی

فهد ناظر، عضو موسسه کشورهای خلیج فارس در واشینگتن که وابسته به عربستان و امارات است در یادداشتی در پولیتیکو از اعدام دفاع می کند و می گوید: «پیام اولیه به نظر می رسد با وجود مسئله فرقه ای درباره شبه نظامیان عربستانی طراحی شده باشد.» و نیویورک تایمز هم مقاله ای از تحلیلگر سعودی، سلمان الانصاری منتشر کرده که «شیخ نمر را که در میانه 50 سالگی قرار داشته متهم به سازماندهی شبکه تروریستی در مناطق شیعه نشین در شرق عربستان کرده و آن را با ایدئولوگ القاعده که فرمان کشتن نیروهای امنیتی را می داد، مقایسه کرده است.» گروه پودستا که یک شرکت فعال در امور روابط عمومی است توسط دولت سعودی استخدام شده و انصاری را تامین مالی می کند.

خوب چه مقدار پول صرف می شود تا پس از اعدام 47 نفر چهره مثبتی از عربستان منتشر شود؟ یک گزارش در رابطه با ثبت کارگزاران خارجی نشان می دهد که پیمانکاران سعودی در واشینگتن هزینه های زیادی می کنند. این لیست نشان می دهد که شرکت هایی همچون دی ال ای پایپر، تارگت ویکتوری، گروه کورویس و ام اس ال، پیلزبری وینتروپ، هوگان لوولز و گروه پودستا از عربستان پول می گیرند. به نظر می رسد گروه کورویس و ام اس ال با دریافت ماهانه 240 هزار دلار بیشترین پول ها را از سعودی ها می گیرد.

گروه پودستا به خاطر اقدامات در زمینه روابط عمومی برای تقریباً یک ماه از آگوست تا سپتامبر 200 هزار دلار از مرکز مطالعات و امور رسانه ای دربار خاندان سعودی دریافت کرده است.

دیگر چه کسانی نفع می برند؟

مجتمع های نظامی-صنعتی ایالات متحده هم یکی از بزرگترین سودکنندگان برافروخته شدن شعله های درگیری فرقه ای در خاورمیانه هستند. عربستان سعودی به دنبال تکمیل قرارداد 1.29 میلیارد دلاری خرید تسلیحات آمریکایی شامل بمب و موشک است که در یمن استفاده می کند.

براساس منابع مجتمع های نظامی و صنعتی، عربستان در این مسیر به دنبال خرید 11.25 میلیارد دلاری از لاکهید مارتین است. گزارش بخش تحقیقات کنگره نشان می دهد که عربستان سعودی در سال های 2007 تا 2014 با 86 میلیارد دلار خرید، در رأس لیست خریداران تسلیحات آمریکایی در میان کشورهای در حال توسعه قرار دارد. این مسئله موجب شده است تا پیمانکاران نظامی در کنار شرکت های روابط عمومی به نفع پادشاهی سعودی لابی کنند.

قراردادهای سنگین عربستان سعودی با بزرگترین شرکت های روابط عمومی واشینگتن که از سوی پیمانکاران نظامی هم مورد کمک قرار می گیرد، به منظور کمک به این کشور طراحی شده است. اما در نتیجه آنها فقط تلاش های کاخ سفید برای هدایت شکاف سنی-شیعه را سخت تر می کنند.  

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند   

انتشار اولیه: چهارشنبه 23 دی 1394 / انتشار مجدد: سه شنبه 6 بهمن 1394

کلید واژه ها: شرکت های روابط عمومی عربستان آمریکا لابی


نظر شما :