سرمقاله الاهرام:

فعلا خبری از بهبودی روابط میان ترکیه و روسیه نیست

۲۶ آذر ۱۳۹۴ | ۱۳:۵۶ کد : ۱۹۵۴۷۶۴ اخبار اصلی خاورمیانه
به نظر می‌رسد تهدیدهای روسیه علیه ترکیه با توجه به وضعیت فعلی تنها به تحریم‌های اقتصادی محدود نشود، به ویژه که آن‌چه در جزیره یونانی لیمنوس در دریای اژه مشاهده می‌شود، می‌تواند آغاز گسترش تهدیدهای نظامی باشد.
فعلا خبری از بهبودی روابط میان ترکیه و روسیه نیست

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد که در آینده نزدیک نتوان بهبودی ای در روابط روسیه و ترکیه متصور بود. به ویژه که بحران سقوط هواپیمای روسی توسط ترکیه هنوز حل نشده است و عواقب آن همچنان ادامه دارد. حادثه ای که تاثیرات سلبی بسیاری بر روابط روسیه و ترکیه گذاشته است. شاهدیم که تنش همچنان به قوت خود باقی است، شلیک یک ناو روسی به یک کشتی ماهیگیری سوریه در دریای اژه از جمله تاثیرات این تنش است که می تواند بیانگر تشدید بحران تا افقی تاریک و نامعلوم باشد.

به نظر می رسد تهدیدهای روسیه علیه ترکیه نیز با توجه به وضعیت فعلی تنها به تحریم های اقتصادی محدود نشود، به ویژه که آن چه در جزیره یونانی لیمنوس در دریای اژه مشاهده می شود، می تواند آغاز گسترش تهدیدهای نظامی باشد که زنگ خطر جنگ منطقه ای را به صدا در آورد، جنگی که روسیه و ترکیه ممکن است آغازگر آن باشند.

مسکو این بار به خود زحمت نداد وابسته نظامی ترکیه را احضار کند و به او هشدار دهد که هر گونه واکنش متهورانه از سوی مسکو علیه نیروی نظامی روسیه می تواند چه عواقب وخیمی به دنبل داشته باشد، به همان هشداری که نزدیک به یک ماه پیش به ترکیه بر سر حمله به جنگنده روسی داده بسنده کرده است. کما این که در بیانیه ای که از سوی روسیه برای حادثه دریای اژه صادر شده نسبت به وقوع حوادثی بدتر هشدار داده شده است، این نشان می دهد روسیه تمایل چندانی برای آرام کردن فضای حاکم در روابطش با ترکیه ندارد.

هشدارهایی که درباره آن صحبت می کنیم در راستای دستورات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است که چند روز پیش به ارتش خود گفت: «هر گونه حمله ای را به شدیدترین شکل ممکن پاسخ دهید»، که اشاره به تهدیدهایی بود که در سوریه ممکن است متوجه نیروهای روسی شود. مساله ای که سبب شد ترکیه از زبان چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه خود روسیه را دعوت به آرامش کند، دعوتی که بی پاسخ مانده و گویا قرار است بحران جاری را شدیدتر هم بکند. بعد از آن بود که وزیر او خارجه ترکیه هشدار دیگری فرستاد و یادآور شد: «صبر آنکارا حدی دارد.»

آن چه مایه تاسف است، دو طرف هیچ تلاشی برای کاستن از درگیری با یکدیگر نمی کنند و نمی خواهند به سمت آرامش حرکت کنند، و به جای این که بر تلاش های دیپلماتیک با هدف نزدیک کردن دیدگاه ها به یکدیگر تمرکز کنند تا به این ترتیب یخ روابط آب شود، هر کدام مواضعی تندتر اتخاذ می کند که می تواند کار را به شدت سخت کند و چه بسا اتفاقاتی پیش بینی نشده رخ دهد.

 

منبع: الاهرام/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه و روسیه


نظر شما :