سلیمان فرنجیه گزینه توافقی می‌شود؟

گام‌های عملی لبنانی‌ها برای انتخاب رئیس جمهور

۰۷ آذر ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۵۴۲۱۵ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع آگاه می‌گویند که سعد حریری هفته گذشته با سلیمان فرنجیه در پاریس دیدار کرد و به او گفت مخالفتی با انتخاب او به سمت ریاست جمهوری لبنان ندارد.
گام‌های عملی لبنانی‌ها برای انتخاب رئیس جمهور

دیپلماسی ایرانی: در حالی که بیش از یک سال و نیم است که طرف های لبنانی در انتخاب رئیس جمهوری جدید خود ناتوان مانده اند، منابع سیاسی لبنانی از احتمال حل این مشکل با انتخاب سلیمان فرنجیه خبر می دهند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این روزها نام فرنجیه بر سر زبان ها افتاده و به نظر می رسد گروه های مختلف لبنانی اعم از 8 مارس و 14 مارس بر سر انتخاب او می روند تا به توافق برسند. علی رغم این که سلیمان فرنجیه، خود وابسته به گروه 8 مارس است.

سلیمان فرنجیه هیچ گاه نزدیکی خود را به حزب الله لبنان مخفی نکرده و حتی در دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری پنج نفر از اعضای وابسته به گروه سیاسی او را متهم به دست داشتن در ترور نخست وزیر اسبق لبنان در فوریه 2005 کردند. سلیمان فرنجیه در زمان ترور رفیق حریری وزیر کشور بود و بعد از ترور او بارها مورد بازخواست و پرسش و پاسخ قرار گرفت. وی از لحاظ سیاسی مخالف تمامی رویکردهای سیاسی رفیق حریری و خانواده او بوده است.

حالا به گفته منابع آگاه گروه های مخالف حزب الله و حکومت بشار اسد در سوریه می روند تا بر سر انتخاب سلیمان فرنجیه برای ریاست جمهوری لبنان به توافق برسند و تنها موافقت طرف های خارجی در راس آنها، ایالات متحده امریکا باقی مانده است تا مشخص شود می پذیرند دوست صمیمی بشار اسد، رئیس جمهوری لبنان شود یا خیر.

این منابع می گویند، این منابع نزدیک به کاخ سفید بودند که اولین بار گروه های سیاسی لبنانی را ترغیب کردند به سمت انتخاب سلیمان فرنجیه متمایل شوند چرا که می خواهند هر چه سریع تر مساله منصب چالش برانگیز ریاست جمهوری لبنان حل شود.

در همین رابطه یک مقام عالی رتبه لبنانی که روزنامه العرب نامی از او به میان نیاورده است، گفت: «کاخ سفید ممانعتی با انتخاب سلیمان فرنجیه به عنوان رئیس جمهوری جدید لبنان ندارد و انتخاب او را گامی بلند برای نجات جمهوریت لبنان در وضعیت کنونی می داند. وضعیتی که کشور را به سمت فروپاشی برده و در سایه مرحله بسیار حساس کنونی منطقه می تواند برای همه از جمله خود امریکایی ها گران تمام شود.»

منابع آگاه همچنین می گویند که سعد حریری، نخست وزیر اسبق لبنان و رهبر جریان المستقبل هفته گذشته با سلیمان فرنجیه در پاریس دیدار کرد و به او گفت مخالفتی با انتخاب او به سمت ریاست جمهوری لبنان ندارد. موافقت او در این موقعیت حساس لبنان می تواند به مثابه تلاش تازه ای از سوی او و گروه های سیاسی لبنانی برای جلوگیری از لغزیدن کشور به پرتگاه فروپاشی سیاسی باشد. به ویژه در سایه تحولات جاری در سوریه که می تواند بر لبنان تاثیری شگرف بگذارد. منابع آگاه می گویند موافقت حریری با انتخاب سلیمان فرنجیه به عنوان رئیس جمهوری لبنان با مواضع تاییدی فرانسه و بریتانیا و عدم وجود هر گونه اعتراضی از سوی عربستان سعودی ارتباط مستقیم دارد.  

این در حالی است که میشل عون، که خود را نامزد بالقوه ریاست جمهوری لبنان می داند و مورد حمایت حزب الله قرار دارد و به دلیل سنگ اندازی های عربستان در راه انتخاب او به این سمت دائما از این کشور انتقاد کرده، هیچ مخالفتی با انتخاب فرنجیه از خود نشان نداده است. او روابط بسیار نزدیکی با فرنجیه دارد و هفته پیش نیز با او ملاقات کرد.

در همین رابطه گفته می شود فرنجیه توانسته موافقت حزب الله را نیز کسب کند و به دنبال آن ایران نیز حمایت خود را از او اعلام کرده است. به ویژه که امیدها برای انتخاب میشل عون برای این سمت بسیار کم رنگ شده است. فرنجیه همچنین روابط خوبی با عربستان سعودی دارد و ریاض تا کنون حرفی خلاف خود از دهان او نشنیده است.

فرنجیه طی روزهای گذشته دیدارهایی با سمیر جعجع، نامزد سابق جریان 14 مارس برای سمت ریاست جمهوری لبنان داشته است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سلیمان فرنجیه لبنان


نظر شما :