روایتی از دیدار «رزمندگان» دیپلماسی با رهبر انقلاب

۱۶ آبان ۱۳۹۴ | ۱۸:۵۰ کد : ۱۹۵۳۵۴۹ سرخط اخبار
رهبر انقلاب که وارد سالن می شوند همه ی دیپلمات های جمهوری اسلامی به پا می خیزند؛ همه به جز یکی، غضنفر رکن آبادی؛ که برخلاف سال های گذشته در میان هم قطاران خود نیست تا بتواند به احترام مقتدای خود بایستد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای، رهبر انقلاب که وارد سالن می شوند همه ی دیپلمات های جمهوری اسلامی به پا می خیزند؛ همه به جز یکی، غضنفر رکن آبادی؛ که برخلاف سال های گذشته در میان هم قطاران خود نیست تا بتواند به احترام مقتدای خود بایستد. قرائت قرآن آغاز می شود: «لاَّ یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاء مِن دُوْنِ الْمُؤْمِنِینَ وَمَن یَفْعَلْ ذَلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللّهِ إِلاَّ أَن تَتَّقُواْ مِنْهُمْ...» سوره ی آل عمران آیه ی ۲۸ (مؤمنان نباید کافران را به جای مؤمنان دوست بگیرند، و هر که چنین کند او را با خدا کاری نباشد [و از او بریده است ] مگر اینکه از آنان به نوعی تقیّه کنید...)
 
وزیر امور خارجه پشت تریبون قرار می گیرد و در سخنان کوتاهی به دوران پسابرجام و اهمیت تحقق اقتصاد مقاومتی در این دوران از یک سو و بهبود فضای منطقه و رفع فتنه های تروریستی از سوی دیگر اشاره می کند. 
 
محمدجواد ظریف پیش از سخنان رهبر انقلاب اشاره کرد که دستورات و خطوط ترسیم شده از جانب رهبر معظم انقلاب مبنای کار وزارت خارجه بوده و در دوران پسابرجام نیز نامه ی اخیر ایشان به رئیس جمهور در مورد نحوه ی اجرای برجام مبنای کار خواهد بود و با اشاره به توجه وزارت امور خارجه به مسئله ی مقابله با نفوذ و همچنین اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: در همایش امسال سفرا و کارداران تلاش می کنیم از وضعیت کنونی برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و نیز تقویت جریان مقاومت در منطقه و حل و فصل مشکلات غرب آسیا بر اساس موازین مورد نظر جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم.
 
رهبر معظم انقلاب سخنان خود را با تجلیل از جایگاه و شأن دیپلمات های جمهوری اسلامی آغاز نمودند. عنوان «جنگ آوران و رزمندگان» خط مقدم نظام در عرصه ی بین الملل را شایسته ی آنها بیان کردند و با تمجید از شخص وزیر امور خارجه، تدین را مهمترین نقطه ی قوت وی خواندند و در ادامه درباره ی وزارت خارجه فرمودند که  وزارت خارجه با توجه به اهداف و وظایف خود به خوبی فعال است و به خصوص در تجربه ی اخیر مذاکرات هسته ای، آقای دکتر ظریف و همکارانشان آزمون خوبی ازسرگذراندند. حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه تأکید می کنند که عوامل دستگاه سیاست خارجی کشور را همیشه دعا می کنند: «به خصوص در روزهای دشوار مذاکرات که پنجه در پنجه ی دشمن انداخته بودید به طور مکرر و مرتب، به اسم و با توجه و تضرع دعا کردم.»
 
رهبر انقلاب اما در بخش اصلی سخنان خود تأکید می کنند که امروز می خواهند یک مقدمه درباره ی سیاست خارجی نظام اسلامی بگویند و بعد اصول سیاست خارجی کشور را یک بار دیگر بر مبنای قانون اساسی تشریح کنند و در قسمت بعدی برخی الزامات ناشی از این اصول را برشمرند. شاید عصاره ی بخش مقدمه را بتوان در این جملات خلاصه کرد: «سیاست خارجی، متخذ از اسلام و منبعث از اهداف و آرمان های انقلاب است و مسئولان وزارت خارجه و سفرا و کارداران در حقیقت نمایندگان، سربازان و خدمتگزاران این اصول و آرمان ها هستند. سیاست خارجی با رفت وآمد دولت ها با سلایق سیاسی گوناگون، تغییر نمی کند؛ دولت ها فقط در تاکتیک ها و ابتکارات اجراییِ راهبردهای سیاست خارجی تأثیرگذار  و  دخیلند.»
 
آقا برای تبیین این موضوع به مصاحبه ی چند سال پیش یکی از سفرای کشورمان در منطقه و عدم توانایی پاسخگویی وی در مقابل انتقاد یک رسانه از عملکرد شورای نگهبان اشاره و ضمن تقبیح این موضوع می گویند: «یک دیپلمات کارکشته در پاسخ به چنین سؤال هایی می گوید مسائل داخلی کشور ما به شما ربطی ندارد.»
 
حضرت آیت الله خامنه ای پس از بسط و تشریح این حقیقت، مقدمه را به پایان می برند و به سراغ اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی می روند. ابتدا تبلیغات دشمن درباره ی تغییر و تحول در اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را محکم تکذیب می کنند و این تفکر را خوش خیالانه عنوان می کنند: «این تحلیل خوش خیالانه ی غربی ها، در حقیقت ناشی از فشار این واقعیت است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی، لااقل در سطح منطقه همچون سدّی مستحکم و صخره ای استوار، مانع از یکه تازی های قدرت های سلطه گر به ویژه آمریکا شده است و آنها، همیشه در آرزوی تغییر این سیاست ها هستند.» به همین اکتفا نمی کنند و در همین جا کنایه ای هم به بزک کنندگان و سهل اندیشان می زنند: «برخلاف نظر برخی افراد، آمریکا بخش عمده ی مشکلات منطقه است نه بخشی از راه حل مشکلات.»
 
به نظر می رسد فرمانده این بار می خواهند یک بار دیگر اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی را برای رزمندگان و جنگ آوران این عرصه مرور کنند. ایشان معتقدند اگر این اصول خوب فهمیده شود آن وقت این سیاست خارجی کاملاً هم انقلابی است. گویی نیازی ویژه در این زمینه دیده اند. این بار همه ی دیپلمات ها را دعوت می کنند به توجه به «منشور اصلی انقلاب» و می گویند: «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، ساخته ی این و آن نیست بلکه مبتنی بر اصول مستحکم قانون اساسی است.» و بر همین مبنا نیز اصول را از روی متن برای حضار قرائت می کنند...
 
«تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه ی مسلمانان و حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان» و روی کلماتی مثل «همه» و «جهان» تأکید می کنند و برای نمونه از ماجرای حمایت جمهوری اسلامی از بابی ساندز، آزادی خواه ایرلندی نام می برند.
 
«طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب» را در قانون اساسی یادآوری می کنند و می گویند: «این نفوذی که بنده دائماً تکرار می کنم منبع و مرجعش اینجاست».  بند به بند و اصل به اصل جلو می روند و در انتها آدرس همه ی اصول را هم به حضار یادآور می شوند: «هم در اصل سوم و هم در بخش های انتهایی و مربوط به فصل مخصوص به سیاست خارجی قانون اساسی»
 
بندها را که شمردند و روخوانی قانون اساسی که به پایان می رسد می گویند: «اینها راهبرد است، همه منبعث از اسلام؛ هیچ کدام من درآوردی نیست. جمهوری اسلامی هستیم دیگر؟! جمهوری اسلامی معنی اگر بخواهد داشته باشد باید در آن به اسلام عمل شود.»
 
نوبت به الزامات این اصول می رسد: «تاکتیک ها باید مسیر شما برای رسیدن به اهداف راهبردی را قدم به قدم بسازد.» رهبر انقلاب هشدار می دهند که گاهی به بهانه ی تاکتیک، اصول نقض نشود. سپس به سراغ کشورهای منطقه می روند و سیاست ها و راهبردهای جمهوری اسلامی در مورد آنها را همراه با جزئیات عنوان می کنند. از فلسطین و سوریه تا یمن و از عراق تا بحرین. راهبرد کلان هم البته مشخص است: «پرهیز از دخالت خارجی»، «ایجاد آرامش و مراجعه به آرای عمومی». اینجا سخنان رهبر انقلاب به اوج خود می رسد و دیپلمات ها، شنونده ی یک پیش بینی تاریخی دیگر از رهبر حکیمشان هستند: «پایه های محکم سیاست خارجی ما اینهاست. اگر بر این پایه ها پافشاری کنیم و راهکارهای هوشمندانه انتخاب کنیم، آثار شگفت انگیزی به همراه می آورد و احتمال اینکه بتوانیم بخش قابل توجه یا همه ی جهان اسلام را نجات بدهیم وجود دارد.» رهبر انقلاب، همان کسی که در گذشته جمله ی معروف «من دیپلمات نیستم من انقلابی ام»  را فرموده اند، حالا پس از این بازخوانی و تشریح جزء به جزء عبارات قانون اساسی می گویند: «این سیاست خارجی یعنی سیاست خارجی انقلابی».

کلید واژه ها: رهبر انقلاب سیاست خارجی جمهوری اسلامی


نظر شما :