محافظه‌کاران آمریکایی دیدگاه‌های رهبر کاتولیک‌ها را نمی‌پسندند

اختلافات ده گانه پاپ و جمهوریخواهان

۰۱ مهر ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۵۲۲۱۵ اخبار اصلی آمریکا
در نظر بسیاری پاپ فرانسیس یک سوسیالیست است؛ او خواهان باز توزیع ثروت است و این کاملا در تضاد با دیدگاه جمهوریخواهان درباره جهان است.
اختلافات ده گانه پاپ و جمهوریخواهان

نویسنده: دیوید فراسیس

دیپلماسی ایرانی: از ماه مارس سال 2013 زمانی که پاپ فرانسیس به عنوان چهره ای مقدس انتخاب شد، دیدگاهش به مسائل مختلف از مهاجرت گرفته تا تغییرات آب و هوایی باعث جلب توجه ایالات متحده شده است. نظرسنجی که در روز جمعه توسط تله موندو انجام شد نشان می دهد که 51 درصد از آمریکایی ها نظر مثبتی به پاپ فرانسیس دارند؛ اهل آرژانتین با نام اصلی جورج ماریو برگوگلیو.

او اگرچه در بین مردم آمریکا و کاتولیک های جهان به محبوبیت هایی دست یافته، اما بعضی از دیدگاه های فرانسیس چندان به مذاق جمهوریخواهان خوش نیامده است. پاپ فرانسیس روز سه شنبه برای یک ملاقات پنج روزه وارد واشنگتن شد. او در این سفر از نیویورک و فیلادلفیا نیز بازدید خواهد کرد. پاپ و جمهوریخواهان درباره 10 مسئله توافق ندارند:

مهاجرت

پاپ فرانسیس از آمریکا خواسته است به مهاجرانی که قصد ورود از آمریکای لاتین به مرزهای ایالات متحده را دارند بیشتر کمک کند. پاپ پذیرش مهاجران توسط ایالات متحده را یک اضطرار بشردوستانه خوانده و گفته است که باید به این مهاجران خوشامد گفت و از آنها حفاظت کرد. جمهوریخواهان به طور کلی با این رویکرد پاپ به مهاجرت مخالف اند. دونالد ترامپ کاندیدای پیشروی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 اعلام کرده که می خواهد تمام مرز آمریکا با مکزیک را حصار بکشد و از این طریق از ورود مهاجران غیرقانونی به ایالات متحده جلوگیری کند. او همچنین وعده داده که حجم عظیمی از مهاجران غیرقانونی را از آمریکا اخراج خواهد کرد.

مهاجران سوری

فرانسیس از جامعه بین المللی خواسته است که به مهاجران سوری "یک امید واقعی بدهید و به گفتن شجاع باشید و صبور باشید اکتفا نکنید!" او از تمام مناطق تحت نظارت کلیسای کاتولیک خواسته است که به خانواده های سوری پناه دهند. انتظار می رود که پاپ روز 24 سپتامبر در کنگره در رابطه با این بحران صحبت کند. بعضی از کاندیداهای حزب جمهوریخواه به این مسئله آنطور که پاپ فکر می کند نگاه نمی کنند. آنها در رابطه با ورود مهاجران سوری به آمریکا رویکردی بسیار محتاطانه دارند.

کوبا

پاپ فرانسیس از جمله دلایل از سرگیری روابط دیپلماتیک ایالات متحده با کوبا است. او سر راه سفر به ایالات متحده به کوبا رفت و با میانجی گری خواستار گفت وگوی واشنگتن و هاوانا شد. این خواسته پاپ نیز با نظر جمهوریخواهان سازگاری ندارد. یکی از منتقدان اصلی تنش زدایی از روابط هاوانا با ایالات متحده، مارکو روبیو نامزد امیدوار حزب جمهوریخواه است. او پسر یک مهاجر کوبایی است و سوگند یاد کرده که اگر به ریاست جمهوری انتخاب شود رابطه با کوبا را قطع می کند.
تغییرات آب و هوایی

پاپ رفتارهای بی ملاحظه را که منجر به وضعیت حساس آب و هوایی شده است، محکوم کرده است. پاپ اظهار نگرانی کرد: «پیش بینی فرارسیدن روز قیامت را دیگر کسی نمی تواند به سخره بگیرد؛ زمینی که خانه ماست روز به روز بیشتر شبیه توده ای از کثیفی می شود. سرزمین های زیبا با زباله پوشیده می شوند و این باعث تاسف است.»

درصد کمی از جمهوریخواهان بر این باورند که فعالیت های بشری باعث گرمتر شده دمای زمین است. آنها معتقدند دمای کره زمین از زمان پیدایش در حال گرمتر شدن بوده است. بعضی طرفداران محیط زیست با اطلاعات علمی غلط سعی دارند این مسائل را به سیاستگذاری ربط دهند.

کار سازمان یافته

پاپ فرانسیس حمایت خاصی از اتحادیه های کارگری نکرده اما همواره از شرافت و منزلت کار صحبت کرده است. او در سخنرانی خود در بولیوی گفت: «بگذارید بگوییم که ما تغییر می خواهیم، یک تغییر واقعی، تغییر در ساختار.» گروه هایی مانند AFL-CIO (فدراسیون آمریکایی کار - کنگرهٔ سازمانهای صنعتی) امیدوارند که با آمدن پاپ وضعیت آنها ارتقا داده شوند. به نظر نمی رسد که این مساله برای اسکات واکر فرماندار ویسکانسین و کاندیدای امیدوار جمهوریخواه چندان خوشایند باشد؛ کسی که مخالف هر اتحادیه ای است.

ثروت

به طور سنتی حزب جمهوریخواه، حزب تجارت های بزرگ و ثروت بوده است گرچه که ترامپ میلیار به میزان قابل توجهی پوپولیسم را به رقابت های ریاست جمهوری 2016 ایالات متحده وارد کرده است. پاپ در مناسبت های مختلف به وضوح دنباله روی از پول را خوار شمرده است. پاپ همچنین به کرات خواستار باز توزیع ثروت شده است. در ماه ژوئن او گفت که «مردم فقیر جهان در قربانگاه پول قربانی شده اند» و ثروت اندوزان را متهم کرد.

همجنسگرایی

کلیسا با ازدواج همجنسگرایان مخالف است اما فرانسیس موضع خود را نسبت به همجنسگرایی نرم کرده است. او گفته است: «اگر شخصی همجنسگراست، در جست وجوی خداست و انسان خوش نیتی است، من که هستم که بخواهم در مورد او قضاوت کنم؟ در مصاحبه ای از من پرسیده شد که آیا من همجنسگرایی را تأیید می کنم، و من این پرسش را با پرسش دیگری پاسخ دادم که آیا هنگامی که خداوند به یک انسان همجنسگرا می نگرد وجود این شخص را با عشق تأیید می کند و یا او را محکوم کرده و پس می زند؟ ما همیشه باید شخص را در نظر بگیریم و اینجاست که به رمزآلودی بشریت پی می بریم.» جمهوریخواهان عموما چنین تحملی در مقابل مسائل بحث برانگیزی مثل همجنسگرایی ندارند.

مسلمانان

پاپ فرانسیس در سال 2014 پاهای یک فرد مسلمان را شست و بوسید. در همان سال او در مسجد تاریخی (مسجد آبی) در استانبول دعا خواند و از مسجد ایاصوفیه بازدید کرد؛ سمبل قدرتمندی از مسلمانان و مسیحیان برای نشان دادن همبستگی.

جمهوریخواهان چنین انعطافی در مقابل اسلام ندارند. در کمپین هفته گذشته دونالد ترامپ یک شخص ناشناس اوباما را مسلمان خواند و گفت که او باعث گسترش اسلام گرایان افراطی است که می خواهند ما را بکشند.

سقط جنین

فرانسیس قاطعانه طرفدار حیات است که از این جهت با بسیاری از جمهوریخوهان هم عقیده است. با این حال او با کسانی که به خواست خود حاملگی را پایان می دهند همدردی می کند و می گوید که آنها می توانند به خاطر این گناه بخشیده شوند. اوایل همین ماه پاپ فرانسیس اعلام کرد که همه کشیش ها به طور موقت اختیارات لازم برای تبرئه گناه سقط جنین کاتولیک ها را دارند. این اختیار به طور سنتی به اسقف داده می شد اما فرانسیس این سنت را گسترده تر کرده است. در بحث های جمهوریخواهان درباره سقط جنین هیچ صحبتی از بخشش نبود.

کاپیتالیسم

در نظر بسیاری پاپ فرانسیس یک سوسیالیست است؛ او خواهان باز توزیع ثروت است و این کاملا در تضاد با دیدگاه جمهوریخواهان درباره جهان است. ترامپ در کمپین های انتخاباتی خود این ایده را می پروراند که همانطور که او با فراست و تیزهوشی خود در تجارت موفق بوده و یک میلیاردر است، در ریاست جمهوری نیز موفق خواهد بود.

منبع: فارین پالیسی/ مترجم: پریسا فرهادی

کلید واژه ها: پاپ پاپ فرانسیس حزب جمهوریخواه ترامپ


( ۱ )

نظر شما :