شکست ترفند جمهوری‌خواهان

سناتورهای دموکرات توافق را نجات دادند

با رای 58 به 42، دموکرات‌ها توانستند لایحه جمهوری‌خواهان برای مخالفت با توافق را فیلیباستر کنند. مخالفان قصد داشتند این لایحه را به میز اوباما برسانند تا وی آن را وتو کند.
سناتورهای دموکرات توافق را نجات دادند

نویسنده: سئونگ مین کیم و بورگس اورت

دیپلماسی ایرانی: دموکرات های سنا روز پنجشنبه توانستند به طور موفقیت آمیزی لایحه ای که قصد نابودی توافق هسته ای رئیس جمهور باراک اوباما با ایران را داشت، بلوکه کنند. این اقدام شکستی سنگین برای جمهوری خواهان بود که قصد نابودی توافق هسته ای را داشتند. با این اقدام دموکرات ها، توافق نجات یافت.

با رای 58 به 42، دموکرات ها توانستند لایحه جمهوری خواهان برای مخالفت با توافق را فیلیباستر کنند. مخالفان قصد داشتند این لایحه را به میز اوباما برسانند، تا وی آن را وتو کند. اما با حمایت کافی دموکرات ها برای حفظ وتوی اوباما، آن ها دست به اقدامی زدند تا این لایحه به کاخ سفید هم نرسد و نیازی به وتوی رئیس جمهور هم نباشد.

جمهوری خواهان فوراً با اقدام مانع تراشانه دموکرات ها مخالفت کردند و سناتور میچ مک کانل (جمهوری خواه از کنتاکی) رهبر اکثریت سنا اعلام کرد که هفته آینده مجدداً در این باره رای گیری خواهند کرد. اما سناتور هری رید (دموکرات از نوادا) رهبر اقلیت سنا گفت رای گیری هفته آینده نتیجه مشابهی خواهد داشت. سناتور رید خطاب به مک کانل گفت: «او رای را به دست نخواهد آورد. هرگونه تلاش در این رابطه در سنا نتیجه مشابهی خواهد داشت و چیزی به غیر از اتلاف وقت نیست.» اوباما از نتایج این رای گیری استقبال کرد و گفت: «از اقدام بسیاری از سناتورها دلگرم شدم و از سوی بسیاری از قانونگذاران و مردم احساس پشتیبانی می کنم.»

این رای تاریخی پس از آن به دست آمد که سناتور رید و معاونش سناتور دیک دوربین (دموکرات از ایلینوی) با نظارت دقیق بر اعضای حزب خودشان متوجه شدند که از آرای مورد نیاز برای این اقدام برخوردار هستند. در حین رای گیری بر سر لایحه مخالفت با توافق در اوقاتی اوضاع چندان مشخص نبود و سناتور ال فرانکن (دموکرات از مینه سوتا) نگاهی به سناتور دوربین انداخت تا از وی کمک بگیرد: سناتور دوربین هم به وی علامت داد و ال فرانکن رای مخالف داد.

زمانی که دموکرات ها 41 رای برای نجات توافق را کسب کردند، سناتور دایان فاینستاین (دموکرات از کالیفرنیا) فریاد زد: «بله بله» سناتور دوربین نگاهی به سناتور کوری بوکر (دموکرات از نیوجرسی) انداخت و به وی گفت که زمان در حال از دست رفتن است و به رای وی نیاز است. رای «نه» بوکر موجب فریاد «بله» دیگری از سوی سناتور فاینستاین شد و دموکرات ها به 42 رای رسیدند.

تنها چهار دموکرات با جمهوری خواهان همراه شدند: سناتورها چاک شومر (نیویورک)، جو مانچین (ویرجینیای غربی)، رابرت منندز (نیوجرسی) و بن کاردین (مریلند). سناتور مک کانل در این رابطه گفت: «مخالفتی دو حزبی با توافق وجود دراد ولی حامیان توافق تنها دموکرات ها هستند.» مک کانل با خشم به دموکرات ها گفت: «شما به آن چه می خواستید دست یافتید.»

جمهوری خواهان ناامید که نتواستند لایحه شان را پیش ببرند، در ساعات پایانی بحث که فهمیده بودند نمی توانند توافق اوباما را نابود کنند به دموکرات ها حمله می کردند. سناتور لیندسی گراهام (جمهوری خواه از کارولاینای جنوبی) که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری هم هست، نسبت به شرایط بعد اجرای توافق هشدار داد و آن را «جهنم مقدس» نامید.

سرنوشت توافق اوباما -که در ازای محدودیت برنامه هسته ای ایران، برخی تحریم های ایران کشور لغو می شود- هفته گذشته که دموکرات ها توانستند به 34 رای برای حفظ وتوی احتمالی دست پیدا کنند، مشخص شد. اما کاخ سفید و متحدین کلیدی اش در سنا به متقاعد کردن دموکرات های مردد در سنا ادامه دادند و توانستند حمایت سناتورهایی همچون ران وایدن از اورگن، ریچارد بلومنتال از کنتیکت و بوکر از نیوجرسی که احتمال مخالفتشان با توافق اوباما وجود داشت را به دست بیاورند. همه حامیان توافق از فیلیباستر حمایت کردند، چون تشخیص دادند این اقدام دفاعی قدرتمندانه ای از توافق اوباما است.

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: مک کانل دوربین سنا فیلیباستر توافق هسته ای حزب دموکرات حزب جمهوری خواه


نظر شما :