تاثیر دیدگاه‌ چهره‌های موافق و مخالف توافق

سناتورها به نامه‌های روشنفکران ایرانی توجه می‌کنند

۲۳ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۴:۲۷ کد : ۱۹۵۱۸۳۱ پرونده هسته ای گفتگو گام به گام تا توافق جامع
هومان مجد، روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل ایران در گفت‌وگویی با دیپلماسی ایرانی به تاثیر نامه روشنفکران و فعالان سیاسی ایرانی درباره موافقت یا مخالفت با توافق هسته‌ای بر جامعه آمریکا پرداخته است.
سناتورها به نامه‌های روشنفکران ایرانی توجه می‌کنند

دیپلماسی ایرانی: در هفته های اخیر نامه های مختلفی با امضای روشنفکران و فعالان سیاسی داخل و خارج از کشور درباره حمایت یا مخالفت با توافق هسته ای ایران منتشر شد. نامه هایی که مخاطبشان یا قانونگذاران آمریکایی بود که در حال بررسی برجام هستند و یا مردم آمریکا که از آنها خواسته شده بود با توافقی که قانونگذاران در حال بررسی آن هستند، موافقت یا مخالفت کنند. درباره تاثیر این نامه ها بر افکار عمومی آمریکا با هومان مجد، روزنامه نگار و کارشناس مسائل ایران گفتگو کرده ایم:

نامه هایی که روشنفکران و فعالان سیاسی داخل و خارج از کشور درباره توافق هسته ای خطاب به مردم و سناتورهای آمریکایی می نویسند، چه تاثیری بر افکار عمومی ایالات متحده دارد؟

من فکر می کنم چنین نامه های سرگشاده ای اثر انباشتی دارد. این نامه ها شباهت بسیاری به تبلیغات دارد؛ تبلیغاتی که با روش های مختلف تکرار می شود و هرچه بیشتر تکرار شود تأثیر بیشتری بر مردم خواهد گذاشت. طبیعتا چنین نامه هایی مخاطبان خاص خود را دارد. مخاطب این نامه ها افرادی هستند که روزنامه می خوانند و به مسائل بین المللی توجه می کنند که البته زیاد نیستند (یک اقلیت در اقلیت).

آیا مخاطبان این نامه ها اعم از سناتورها و یا مردم عادی شناختی از چهره های ایرانی دارند و از آنها تأثیری می گیرند؟

به عقیده من سناتورها، اعضای کنگره و دستیاران آنها این نامه ها را می بینند و بدون شک به آن توجه می کنند. ما شاهد بودیم که مردم عادی که هیچ همدردی با سیاست های جمهوری اسلامی نداشتند از توافقی حمایت کردند که زیر ذره بین و فشار رسانه ها و قانونگذاران بود. اما نه مردم عادی و نه قانونگذاران لزوما همه چهره های امضاکننده این نامه را نمی شناسند؛ مگر بعضی ها مثل رضا اصلان که پرفروش ترین کتاب سال گذشته را نوشته است. بسیار سخت است که بگوییم چنین نامه هایی تأثیری بر کسی داشته است یا خیر، اما به نظر من قطعا مورد توجه قرار گرفته است.

شهروندان آمریکایی از چه مکانیزمی برای تحت فشار گذاشتن نمایندگان خود در مسائل مورد بحث استفاده می کنند؟

شهرمندان آمریکایی می توانند در مورد مسائل مختلف به نمایندگان خود در کنگره نامه بنویسند. قانونگذاران کارمندانی برای بررسی تماس ها و نامه های مردمی دارند و آمار این نظرات را به سناتورها و اعضای کنگره منتقل می کنند؛ آنها می خواهند بدانند که مردم چگونه فکر می کنند و از این طریق رویکرد خود را در انتخابات بعدی اتخاذ می کنند. برای مثال هنگامی که اوباما به کنگره برای رأی گیری درباره عملیات نظامی در سوریه فرصت داد، اعضای کنگره گزارش دادند که طبق تماس ها مردم تا 90 درصد مخالف عملیات نظامی در سوریه هستند و نظرات مردم در نهایت منجر به عدم موافقت کنگره با عملیات نظامی ایالات متحده در سوریه شد.  

چه نوع نامه ها و مواضعی بر افکار عمومی آمریکا تاثیر می گذارند؟

به میزانی که افکار عمومی به این مسائل توجه کنند از آن تاثیر نیز می گیرند. افکار عمومی به طرق مختلف تحت تأثیر صحبت های مشاهیر هالیوودی قرار می گیرند. اگر کیم کارداشیان و بیانسه از توافق ایران حمایت می کردند افکار عمومی به شدت تحت تاثیر آنها قرار می گرفت.

 

انتشار اولیه: چهارشنبه 18 شهریور 1394 / انتشار مجدد: دوشنبه 23 شهریور 1394

کلید واژه ها: هومان مجد روشنفکران توافق هسته ای کنگره


نظر شما :