افزایش اعتراض‌ها به اردوغان

۰۳ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۴:۲۹ کد : ۱۹۵۱۳۲۳ سرخط اخبار

شبکه های خبری در ترکیه در ۲۴ ساعت گذشته بارها تصویر افسر جوانی را نشان داده اند که در کنار تابوت یکی از نظامیان کشته شده در درگیری های اخیر، از سیاست های دولت انتقاد می کند.

این افسر، سرهنگ دوم مهمت الکان است که در تشییع برادرش، سروان علی الکان در استان جنوبی عثمانیه در جنوب ترکیه شرکت کرده بود.

سروان الکان، افسر ۳۲ ساله ارتش ترکیه در حمله شبه نظامیان مسلح به یک قرارگاه ارتش در استان شرناق در جنوب شرقی ترکیه کشته شد. این حمله به شبه نظامیان حزب کارگران کردستان، پ ک ک، نسبت داده شده است.

سرهنگ دوم مهمت الکان با لباس نظامی در کنار تابوت برادرش به خبرنگاران گفت: "چرا کسانی که تا دیروز درباره راه حل صحبت می کردند، حالا از جنگ صحبت می کنند؟"

الکان درباره گفت و گوهای صلح میان دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان و آتش بس دو ساله میان آنها صحبت می کرد. این گفت و گوها با نظارت رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه آغاز شد.

پس از قتل دو مامور پلیس به دست پ ک ک که به گفته این گروه با هدف تلافی کشتار داوطلبان چپ گرا و کرد در انفجار سوروچ صورت گرفت، این آتش بس پس از دو سال و نیم نقض شد.

انفجار سوروچ به داعش نسبت داده شد ولی پ ک ک دولت ترکیه را متهم به حمایت از این گروه کرده است.

همزمان، دو نفر از نمایندگان پارلمان ترکیه از حزب عدالت و توسعه که سعی داشتند در صف اول نماز بر جنازه سروان الکان قرار بگیرند، با مخالفت خانواده او مواجه شدند و محل برگزاری تشییع جنازه را ترک کردند.

'آرزومندان شهادت'
سرهنگ دوم الکان همچنین در سخنان خود از اظهارات بعضی از اعضای دولت ترکیه انتقاد کرد.

الکان خطاب به خبرنگاران گفت: "آنها که می گویند می خواهند شهید شوند، با سی محافظ و خودروهای زرهی در کاخ ها مستقر هستند. اگر در پی شهادت هستید، باید به میدان بروید و آستین ها را بالا بزنید."

وزیر انرژی ترکیه هفته پیش در پاسخ به خبرنگاران گفته بود که آرزو دارد برای دین و کشورش شهید شود.

این نخستین بار نیست که مراسم تشییع جنازه یکی از نظامیان کشته شده در خشونت های این کشور به صحنه اعتراض به رجب طیب اردوغان و سیاست های حزب حاکم عدالت و توسعه تبدیل شده است.

هفته گذشته نیز معترضان نسبت به حضور محمد موذن اوغلو، وزیر بهداشت ترکیه و سخنانش در مراسم تشییع یک درجه دار اعتراض کردند.

خشونت ها میان دولت ترکیه و شبه نظامیان پ ک ک در یک ماه گذشته باعث کشته شدن نزدیک به ۶۰ نفر از نظامیان و ماموران امنیتی شده است.

در آخرین مورد، برخورد یک خودروی نظامی با یک بمب کنار جاده ای در استان هکاری در جنوب شرقی ترکیه دو کشته و سه مجروح بر جای گذاشته است.

این حادثه دوشنبه در ناحیه شمدینلی در نزدیکی مرز ایران و عراق رخ داد.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری آناتولی، دولت ترکیه می گوید بیشتر از ۸۰۰ شبه نظامی پ ک ک در حملات هوایی به پایگاه های این گروه در شمال عراق یا در عملیات نظامی در داخل ترکیه کشته شده اند.

منبع: بی بی سی

کلید واژه ها: الکان پ ک ک


نظر شما :