سی و ششمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم:

اعراب از ترس ایران به داعش کمک می‌کنند

۰۲ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۱۲۸۱ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
داعش بر شهروندان و تجار و هر کس که به اراضی‌اش وارد می‌شود مالیات می‌بندد، بانک‌ها را می‌دزدد و بر دیگر منابع مالی مسلط می‌شود و شرکت‌های متعددی را به تصرف خود در می‌آورد.
اعراب از ترس ایران به داعش کمک می‌کنند

دیپلماسی ایرانی: برای پنجمین سال است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را که در پی دیدارش با مقام های فعلی و سابق امریکایی نوشته است، منتشر می کند. امسال نیز بر اساس همان رویه دیپلماسی ایرانی تلاش دارد این یادداشت های را ترجمه و منتشر کند. با این تفاوت که از لحاظ زمانی تلاش می شود نزدیک تر به زمان انتشار آن در روزنامه مرجع یعنی روزنامه النهار باشد و کاربردی ترین آنها در این جا انتخاب و منتشر شود. اهمیت این یادداشت ها در این است که به روز هستند و مطابق با تحولات جاری در منطقه تهیه شده اند و در آنها نکاتی مشاهده می شوند که برای خوانندگان می تواند جذاب باشند. در ادامه بخش سی و ششم این یادداشت ها می آید:

از مقام مسئول در کاخ سفید که در داخل و خارج امریکا مسئولیت پرونده مبارزه با تروریسم از طریق تمامی ابزارهای غیر نظامی را بر عهده دارد، درباره اخباری که به ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان نسبت داده شده و گفته شده که او نام 16 یا 17 لبنانی که در معاملات غیرقانونی دست داشته اند را به اطلاع مقام های امریکایی رسانده است، پرسیدم، جواب داد: «ریاض سلامه اسم کسی را به ما نداده است. ما منابع خود را داریم. این خبر علی رغم مشکلاتی که با نیجریه ای ها داریم از طریق آنها به ما رسید، ما روابط بسیار خوبی با آنها داریم.»

نظر دادم: «همیشه بر تروریسم اسلامی شیعی تمرکز کرده اید در حالی که هیچ تمرکزی بر تروریسم اسلامی سنی نداشته اید. در حالی که عملا تروریسم اسلامی شیعی وجود ندارد، خطر اصلی از جانب تندروهای تروریست اسلام گرای سنی است. مگر بعد از بهار عربی و به ویژه تحولات سوریه نظرتان عوض شده باشد.»

جواب داد: «شاید دلیل تمرکز برخی مقامات ما بر این مساله به دلیل ایران و شاید دلایل ایدئولوژیک باشد. داعش و جبهه النصره دو گروه تروریستی هستند که کارهای آنها را هم تعقیب می کنیم و آنها را هم خیلی خوب می شناسیم. در گذشته با شبکه القاعده و شاخه های آن جنگیدیم و موفقیت هایی به دست آوردیم و هنوز هم با آن می جنگیم.»

بعد پرسید: «چه کسی پشت داعش است؟»

گفتم: «نمی دانم، دشمنان شما می گویند امریکا. و می گویند ترکیه نیز از مبارزان داعش استقبال می کند و آنها را آموزش می دهد و کار عبور و مرور آنها را به سوریه و عراق آسان می کند. کشورهای عربی ای نیز هستند که بعضی از آنها به طور مستقیم از آنها حمایت می کنند و بعضی دیگر حمایت غیر مستقیم از داعشی ها دارند.»

نظر داد: «این کشورها بعضی هایشان از داعش و بعضی دیگر از جبهه النصره حمایت می کنند، اما هیچ کس به صراحت آن را بیان نمی کند. وقتی که این موضوع را با مسئولان امریکایی و دیگران مطرح می کنیم، می گویند: ما تلاش داریم جلوی تروریسم را بگیریم و آن را متوقف کنیم. هر کدام از آنها دوست دارد نقش خودش را بازی کند. اما در آخر هیچ کدام از "نگاه" امریکا خارج نمی شوند.»

سپس گفت: «اختلاف های بسیاری سر چگونگی حمایت از این شبکه ها و راه های خشکاندن منابع مالی آنها وجود دارد. داعش بر شهروندان و تجار و هر کس که به اراضی اش وارد می شود مالیات می بندد، بانک ها را می دزدد و بر دیگر منابع مالی مسلط می شود و شرکت های متعددی را به تصرف خود در می آورد. اما جبهه النصره کمک های مالی و تسلیحاتی می گیرد. القاعده مثل آنها است، پول و سلاح می گیرد و همچنان هم می گیرد. شاخه ای از آنها که به اهدافی رسیده اند به طور خاص از عربستانی ها و عموما کشورهای عربی و دیگر کشورهای خارجی به طور رسمی و غیر رسمی پول می گیرد (به اسم جمعیت ها و طرفداران و بازرگانان و روسای شرکت ها). الآن کسانی هستند که با داعش تجارت می کنند. سازمان هایی مافیایی نیز وجود دارند که مثلا به آنها در حرکت تجاری بین اردن و بغداد کمک می کنند، ارزش این نوع معامله ها میلیون ها دلار است. ما با مقام های اردنی و عراقی برای شناخت کافی از همه این اتفاقات همکاری می کنیم. تلاش می کنیم رد کسانی که به آنها پول می رسانند یا پول شویی می کنند یا با کالاهای ربوده شده به سود داعش یا گروه های دیگر تجارت می کنند، بگیریم. در مورد حزب الله، این حزب وابسته به ایران است، برای همین همه کارهای آن مربوط به کشوری خاص می شود. حزب الله به طور مستقیم و بعضی وقت ها از طرف های دیگر کمک های مالی دریافت می کند. اما اگر روزی ایران همه حمایت های مالی اش را از حزب الله متوقف کند کارهای حزب الله متوقف نخواهد شد چون به نوعی خودکفایی دارد. شاید توافق ایران با 1+5 بر سر پرونده هسته ای اش بر این موضوع تاثیر بگذارد.»

نظر دادم: «در مورد ایران به نظر من با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در خاورمیانه افتاده است دیگر نمی توانید بگویید حامی تروریسم است. اما در مورد تروریسم سنی و گروه ها یا دولت های مشکوکی که به آن تمایل دارند، منظورم در این جا، ترکیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است، آنها کمک مالی به داعش و امثال آن می کنند یا راه رسیدن پول به آنها را آسان می کنند و اجازه می دهند رشد کنند و از آنها حمایت شود. به نظر من دلیل این کار ترس آنها از ایران است، گمان می کنند با حمایت از آنها می توانند این شبکه های تروریستی را برای جنگ با ایران ترغیب کنند. البته اگر توافق یا تفاهم امریکایی (بین المللی) – ایرانی به دست آید ممکن است بسیاری از امور تغییر کند و حتی از بسیاری از نگرانی ها کاسته شود.»

 

ادامه دارد...
تحریریه دیپماسی ایرانی/11

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم


نظر شما :