کنگره نمی‌تواند مانع نهایی‌شدن توافق شود

۲۵ تیر ۱۳۹۴ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۵۰۰۸۳ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع
خبرنگار نیویورکر اعلام کرد: کنگره آمریکا نمی تواند مانع نهایی شدن توافق هسته ای شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی سی.ان.ان، ریان لیزا خبرنگار نشریه نیویورکر در گزارشی از واشنگتن گفت: «توافق هسته ای با ایران سرانجام اعلام شد. وضع جمهوری خواهان در مخالفت با این توافق هسته ای بسیار بد است. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفته است هرگونه مخالفت کنگره با توافق هسته ای را وتو خواهد کرد. برای شکستن این وتوی اوباما، درصورتی که همه اعضای جمهوری خواه در مجلس نمایندگان و سنا با این توافق مخالف باشند، بازهم آنها به آرای سیزده سناتور دموکرات و چهل و سه عضو دموکرات مجلس نمایندگان نیاز دارند که جلب این آرای سناتورهای دموکرات برای جمهوری خواهان بسیار دشوار است.

کل کاری که اوباما باید انجام بدهد این است که از طریق نانسی پلوسی رهبر دموکراتها در کنگره بکوشد دموکراتها را با خود همراه کند. بسیاری از ناظران معتقدند کسب آرای کافی برای شکستن وتوی اوباما بسیار دشوار است و درنتیجه کنگره قادر نخواهد بود مانع از نهایی شدن این توافق شود.»

وی در ادامه افزود: «یکی از بهترین استدلال هایی که دولت اوباما در حمایت از این توافق مطرح می کند این است که اگر این توافق وجود نداشته باشد، گزینه جایگزین چیست؟ بسیاری از جمهوری خواهان می گویند تحریمها را بار دیگر اعمال و تشدید خواهند کرد. اما واقعیت این است که این نگاه اصلا واقع بینانه نیست. کل جامعه بین المللی این تحریمها را با همراهی هم علیه ایران اعمال کرد. هدف این کار، آوردن ایران به سر میز مذاکرات بود تا اینکه توافقی همانند توافق اخیر به دست بیاید. اوباما با توجه به واقعیتها اقدام کرده است. اکثر جمهوری خواهانی که مخالف توافق هسته ای هستند، هیچ گزینه دیگری ندارند. اگر جمهوری خواهان می گویند باید تحریمها شدت پیدا کند، باید این سوال را از آنها پرسید که چگونه می خواهند روسیه و چین و اتحادیه اروپا و دیگر اعضای گروه پنج بعلاوه یک را با تحریمها همراه کنند. این همراهی رخ نخواهد داد. اگر در سال دو هزار و هفده فردی جمهوری خواه رئیس جمهور آمریکا باشد و معتقد باشد که گزینه نظامی بهترین راه حل برای این مسئله است می توانند براساس این رویکرد عمل کنند. البته هنوز مشخص نیست که چه کسی در این انتخابات به پیروزی خواهد رسید.»

وی در پاسخ به این سوال که تاثیر این توافق هسته ای بر کارنامه اوباما چیست گفت:« رسیدن به توافق هسته ای همواره یکی از اصلی ترین اولویتهای اوباما در دوره دوم ریاست جمهوری اش بوده است. اوباما بذر رسیدن به این توافق را در سال اول دوره نخست ریاست جمهوری اش پاشید. توافق اخیر نتیجه مجموعه ای از تلاشهای سخت در سالهای گذشته است. وی وقتی در سال دو هزار و هفت نامزدی آماتور برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود این کار را شروع کرد و این هدف را مدنظر داشت. اما منتقدان اوباما می گویند او به شدت خواهان توافق هسته ای بوده و به همین علت امتیازات زیادی داده است. اینکه تحریمهای تسلیحاتی ایران برداشته شود در کانون تمرکز بحثها در کنگره خواهد بود. جمهوری خواهان و برخی از دموکراتها به شدت با این بخش از توافق مخالفت خواهند کرد و خواهند گفت توافق هسته ای بایستی فقط درباره مسئله هسته ای می بود و پرداختن به موضوع تسلیحات متعارف و موشکهای بالستیک قاره پیما هیچ ارتباطی با این مسئله نداشته و آمریکا با این کار، به شدت امتیاز داده است. بسیاری از جمهوری خواهان از این مسئله به شدت ناراحت هستند.»
 

نظر شما :