ظریف و کری چهره های برتر خبری جهان

۲۴ تیر ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۵۰۰۷۱ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

روزنامه ها، شبکه های تصویری و پایگاه های اینترنتی خبری فعال در پوشش اخبار و تحولات مذاکرات 18 روزه بین ایران و 1+5 در جریان گفت وگوها و پس از اعلام نتیجه، تصاویر و اخبار وزیران خارجه ایران و آمریکا را بیش از همه شخصیت های حاضر در مذاکرات منتشر و پخش کردند.

به گزارش ایرنا، بررسی ها نشان می دهد که شبکه های خبری آمریکایی از جمله سی ان ان، سی بی اس، ای بی سی و ان بی سی در گزارش های خود، بیشترین بخش تصاویر و گزارش ها را به تصاویر و فیلم های ظریف و کری در جریان مذاکرات و مراسم اعلام نتیجه آن اختصاص دادند.

همچنین شبکه سی ان ان مصاحبه اختصاصی خود را با ظریف پخش کرد.

شبکه بی بی سی انگلیس نیز که به صورت فوق العاده ساعات پخش خود را در تمدید کرده بود به صورت مداوم در مهمترین بخش های خود تصاویر مربوط به دو وزیر خارجه را بیش از دیگر وزیران خارجه حاضر در مذاکرات را نمایش می داد.

نکته قابل توجه در تمامی این برنامه ها حضور وزیر خارجه آمریکا با عصا بود که فقط در عکس جمعی وزیران امور خارجه 1+5 و ظریف بدون عصا شرکت کرد.

همچنین لوموند یکی از پرشمارگان ترین روزنامه های فرانسه نیز گزارش ویژه خود را با تصویر کری و ظریف منتشر کرد.

رسانه های روسیه نیز که توجه بیشتری به سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور در مذاکرات وین داشتند، تصاویر ظریف و کری را مورد توجه قرار دادند.

رسانه های اروپایی بویژه آلمان، ایتالیا و اسپانیا نیز به نقش ویژه وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در رسیدن به نتیجه اشاره کرده اند.

شبکه خبری الجزیره نیز افزون بر برنامه های پوشش خبری مذاکرات وین نیز در این زمینه چند گزارش ویژه با تمرکز بر نقش آفرینی ظریف منتشر کرده است.

اما خبرگزاری فرانسه در مجموعه فعالیت های خود، گزارش ویژه ای را درباره شخصیت کاری و مذاکراتی وزیران خارجه ایران منتشر کرد که در آن آمده است: در نخستین نگاه، ظریف وزیر امور خارجه ایران به عنوان یکی از وفاداران نظام جمهوری اسلامی و جان کری همتای آمریکایی وی اشتراک چندانی ندارند، ولی با وجود همه اختلاف ها نام خود را در تاریخ ثبت کردند.

به گزارش این خبرگزاری از وین، ظریف و کری که به رغم ماه ها مذاکره دشوار و فشرده برای رسیدن به توافق جامع هسته ای، گاه سرد و اخمو و رقبای زیرک به نظر می رسیدند، اکنون به اندازه ای صمیمی شده اند که یکدیگر را با اسم کوچک صدا می زنند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت: ظریف و کری درحالیکه به ندرت لطیفه ای تعریف می کنند و از فضای خشک و رسمی مذاکرات خارج می شوند، روابط آنها در سطح داد و ستد باقی مانده است ولی احترام زیادی برای هم قائل هستند.

در ادامه گزارش آمده است: اما به نظر می رسد، کری و ظریف بهترین افراد برای این امر بودند، در حالیکه دنیا به دنبال کاهش تنش بود. گمانه زنی ها در مورد اهدای جایزه صلح نوبل به آنها وجود دارد، توافقی که به دست آمده است، توانست این احتمال را افزایش دهد.

خبرگزاری فرانسه با تاکید بر اینکه «ظریف؛ چهره ایران در سازمان ملل متحد» نوشت: ظریف 55 ساله سپتامبر 2013 به عنوان وزیر امور خارجه توسط حسن روحانی رییس جمهوری این کشور انتخاب و به سرعت مسئول از سرگیری مذاکرات هسته ای با دستور روشن پایان دادن به آن شد. وی که به زبان انگلیسی به خوبی تسلط دارد و دانش آموخته رشته حقوق بین الملل از دانشگاه «دنوور» آمریکا است از معتقدان به انقلاب اسلامی ایران به شمار می آید.

ظریف در ابتدای مذاکرات از مزیتی برخوردار بود، زیرا 20 سال به عنوان دیپلمات جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد گذراند و بین سال های 2002 تا 2007 نیز به عنوان سفیر ایران در این سازمان انجام وظیفه کرد.

خبرگزاری فرانسه نوشته است: اما مقامات آمریکایی ارتباطات کمی با همتایان ایرانی خود داشتند با آنکه کری یکی از اعضای مذاکره کننده با ایران در عمان از سال 2012 به بعد بود.

سوزان مالونی کارشناس موسسه بروکینگز هم ظریف را باهوش نامید و گفت: وزیر خارجه ایران توانایی قبولاندن سیاست هایی را دارد که از دیدگاه آمریکا به خودی خود دردسرساز تلقی می شود، اما این سیاست ها را طوری طرح می کند که کاملا متقاعد کننده و پذیرنده است.

مالونی می افزاید: رسیدن به توافق بین دو کشور رقیب، هم از نظر فردی و هم از نظر حرفه ای پیروزی است.

خبرگزاری فرانسه ادامه داده است: ظریف پس از بازگشت به تهران، شش سال از مسئولیت اجرایی دور شد و به تدریس در دانشگاه پرداخت تا اینکه توسط حسن روحانی رییس جمهوری ایران با بازگرداندن وی به عرصه سیاسی، وعده تعامل سازنده با جهان را داد. ظریف که بسیار مذهبی است، بارها مذاکرات را برای ادای فریضه نماز ترک کرد و در بازگشت هم گفته است «فقط از تنها قدرت واقعی (خدا) می ترسم.»

از سوی دیگر، برای کری رسیدن به توافق با ایران، پیروزی و باقی گذاشتن میراثی در مقام وزارت امور خارجه است به ویژه اینکه در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال 2004 آمریکا و تلاش های فراوان برای به نتیجه رساندن مذاکرات صلح خاورمیانه شکست خورد.

در ادامه گزارش آمده است: در حالیکه کری همچنان در حوزه های دیگر از جمله خاورمیانه و اوکراین با بحران روبروست؛ کارآمدی خود را به عنوان فردی نشان می دهد که صرفا می خواهد دشواری ها را حل و فصل کند. ظریف و کری اولین بار در حاشیه نشست مجمع عمومی سال 2013 (1392) در نیویورک دیدار کردند و لبخند همیشگی ظریف همه دیپلمات های حاضر در نشست را شگفت زده کرد.

خبرگزاری فرانسه در چایان نوشته است: در ماه های بعدی هم ظریف توانست اعتبار زیادی به عنوان شخصیتی جالب و ماهر برای خود کسب کند، با وجود این مقامات می گویند او در اتاق مذاکرات گاهی عصبانی می شود به ویژه زمانیکه در مورد موضوعی که نخواهد بپذیرد، تحت فشار قرار گیرد.

موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم سوئد نیز چند ساعت پس از اعلام توافق بین ایران و 1+5، ظریف و کری را به دلیل نقش آفرینی در انعقاد «توافق تاریخی هسته ای»، به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح نوبل سال 2016 معرفی کرد.

طارق رئوف رییس سابق اداره هماهنگی سیاست های راستی آزمایی و امنیتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که اکنون مدیر برنامه خلع سلاح و منع گسترش هسته ای در موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم است، گفت: توافق بین ایران و 1+5، برجسته ترین توافق هسته ای چند جانبه در دو دهه به شمار می رود.

وی یادآور شد: دستاورد مذاکرات وین، اعطای جایزه صلح نوبل 2016 را به ظریف و کری مسلم می کند.

کلید واژه ها: ظریف و کری


نظر شما :