پیام وزارت خارجه روسیه درباره حصول توافق هسته ای

۲۴ تیر ۱۳۹۴ | ۰۰:۰۴ کد : ۱۹۵۰۰۱۵ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

ایراس؛ پس از توافق ایران و 1+5 در بعدازظهر امروز، دقایقی پیش وزارت خارجه فدراسیون روسیه پیامی را در رابطه با توافقنامه حاصله منتشر کرد. در این پیام آمده که توافقنامه حاصله در آینده نزدیک بررسی شده و انتظار می رود که در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب برسد.

وزارت خارجه روسیه در پیام خود تصریح می کند: "در این سند اقدامات مشخص و داوطلبانه ای درج شده است که کشورهای گروه پنج به علاوه یک، اتحادیه اروپا و ایران به منظور تقویت حس اعتماد و نیل هدف نهایی — برنامه هسته ای صلح آمیز ایران اتخاذ کرده اند. آژانس بین المللی هسته ای تنها سازمان بین المللی است که دارای ارگان های ذیربط، تجربه و ظرفیت تخصصی می باشد و کار رسیدگی به اجرای تعهدات هر یک از کشورها را در چارچوب توافقنامه بر عهده می گیرد."

► لاوروف: پیشنهادات روسیه در توافقنامه با ایران در نظر گرفته شده اند

"سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در پایان مذاکرات وین اعلام کرد سند حاصله درباره مساله ایران پیشنهادات روسیه درباره اجرای گام به گام و متقابل توافقات با گروه"1+5" میانجیان بین المللی را در نظر می گیرد.
 
لاوروف ضمن یادآوری شرکت بسیار فعال روسیه در مذاکرات گفت:" سه سال قبل در خارج کردن در نتیجه نظریه پیشنهادی کارشناسان روسی درباره انجام اقدامات گام به گام و متقابل که طی آن هر گام ایران در راستای قبول مطالبات جامعه بین المللی همراه با با گام های متقابل "1+5" و سازمان ملل در زمینه تخفیف تحریمات و حتی لغو نهایی آنها باشد، در خارج کردن مذاکرات از بن بست عمیق توفیق حاصل شد". وزیر امور خارجه روسیه افزود اصل اقدامات گام به گام و متقابل نقش بسیار مهمی در "تمام مراحل کار ما" ایفا کرد.

لاوروف تاکید کرد:" توافق نهایی با هدف مقرر در نظریه سیاست خارجی روسیه یعنی قبول حقوق ایران برای فعالیت هسته ای صلح آمیز از جمله حق غنی سازی اورانیوم در صورت قراردادن این فعالیت تحت کنترل کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، روشن شدن تمام مسائل مبهم و لغو تحریمات علیه ایران کاملا مطابقت دارد. این رویکرد در اسناد مصوبه که ترتیب اقدامات لازم را تعیین می کنند، به ثبت رسیده است. این اقدامات در نهایت به نتیجه ای منجر خواهند شد که درباره آن به توافق رسیدیم".
 
منبع: اسپوتنیک


نظر شما :