گزارش سی.ان.ان از سند ۱۰۰ صفحه‌ای وین

۲۲ تیر ۱۳۹۴ | ۱۸:۳۱ کد : ۱۹۴۹۸۹۶ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع
شبکه ی سی ان ان ضمن ابراز خوش بینی درباره گفتگوهای هسته ای ایران به نقل از یک مقام ایرانی اعلام کرد: ما در وین اتریش نشانه ی دیگری یافته ایم که نشان می دهد گفتگوهای هسته ای ایران احتمالا درحال رسیدن به نقطه ای مهم است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به مذاکرات جاری در وین ملحق شد. این مطلب در پیامی توئیتری در وزارت امور خارجه روسیه اعلام شده است.

گفتگوها تا روز دوشنبه (امروز) تمدید شد. لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه گفت به اعتقاد وی گفتگوها در مرحله نهایی قرار دارند.

سی ان ان در ادامه با نیک رابرتسون خبرنگار ارشد بین المللی خود مستقر در وین اتریش گفتگو کرد.
نیک رابرتسون در گفتگویی زنده از وین اتریش گفت: ما در داخل اتاق مذاکرات نیستیم اما فضا نشان می دهد توافق قابل حصول است.برداشتی که ما داریم این است که امروز دوشنبه چیزی امضا خواهد شد. جان کری یک ساعت پیش به مدت نیم ساعت با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفتگو کرد. ما نمی دانیم که در این جلسه چه گذشت اما من اندک زمانی پیش با یک مقام ارشد ایرانی صحبت کردم. این مقام ایرانی به من گفت احتمال حصول توافق وجود دارد اما وی درحالیکه منظورش طرف آمریکایی بود گفت انتخاب های سیاسی وجود دارد که باید صورت گیرند، دو یا سه موضوع هستند که باید مشخص شوند. وی گفت طرف ایرانی یک سند یکصد صفحه ای را بررسی می کند. وی گفت بیست صفحه از این سند مربوط به توافقنامه است و هشتاد صفحه ی آن ضمیمه است. در کل این سند پرانتزهایی هستند که باید پر شوند.

مجری سی ان ان پرسید: اگر توافق صورت گیرد آیا آنها باید به تهران بازگردند؟ چون رهبر معظم ایران ظاهرا برجسته ترین منتقد مذاکرات جاری است و به نوعی حق وتو دارد.

خبرنگار سی ان ان در پاسخ گفت: البته وی مرجع اصلی مذاکره کنندگان ( ایرانی ها) در اینجا است . وزیر امور خارجه ایران گفته است که قدرت مذاکره دارد. معاون وی در امور اروپا امشب از تهران به وین وارد شد. البته که آخرین اطلاع رسانی صورت می گیرد و او این تازه ترین اخبار و مواضع را به اطلاع ظریف خواهد رساند. اگر آنها به توافق برسند مراسم امضا در کنفرانسی خبری در مقر سازمان ملل متحد که فاصله زیادی با اینجا ندارد برگزار خواهد شد اما نکته کلیدی برای ایرانی ها این است که اگر توافقی صورت گیرد ، به سازمان ملل متحد فرستاده می شود تا طی یک قطعنامه تصویب شود در این صورت است که ایرانی ها اطمینان خواهند داشت که آنچه که مورد توافق قرار گرفته است اجرا خواهد شد. بی اعتمادی زیادی در بین مقامات ایرانی نسبت به آمریکا وجود دارد. در واقع از دیدگاه ایران قطعنامه شورای امنیت به معنای تضمین بین المللی توافقنامه است.
 

نظر شما :