الاهرام:

تجربه تلخ سوریه و یمن را به خاطر بسپاریم

۱۹ تیر ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۴۹۶۱۳ اخبار اصلی خاورمیانه
این همان سوریه‌ای است که تولیدش دو برابر و نیم نیاز داخلی‌اش بود، اما مهاجرت میلیون‌ها سوری از خانه‌ و کاشانه‌شان و رها کردن زمین‌هایشان سبب شده است تا تولید داخلی سوریه به شدت کاهش یابد.
تجربه تلخ سوریه و یمن را به خاطر بسپاریم

نویسنده: عاطف صقر

دیپلماسی ایرانی: وقتی 23 سال پیش به سومالی رفتم، هنوز این کشور درگیر جنگ داخلی بود، در آن موقع یک مرد ثروتمند یمنی که در کار خرید و فروش همه چیز بود میزبان من شد. قیمت کالاهای ارزان قیمت سر به فلک کشیده بود، و جنگ همه چیز را به استثنای ثروتمندان سودجو از جنگ ویران کرده بود. فقط ثروتمندان بودند که توانسته بودند از تغییراتی که جنگ به وجود آورده بود، پول به جیب بزنند و وضعیت خوبی برای خود فراهم کنند.

وقتی که نزد سومالیایی های موجود در یمن، آن طرف آب های بین المللی مجاور سومالی، رفتم، دیدم که فجایع سومالی در حال انتقال به یمن هستند. سلاح بسیار است، قبائل متعددی هستند که خود را آماده جنگ می کنند و شبح حکومت ریاست جمهوری موروثی پابرجا است. آب آن قدر گل آلود شده بود که الحوثی ها تلاش می کردند بر یمن مسلط شوند، بدون این که به این نکته توجه کنند که در صورتی که حاضر به جذب دیگران نشوند و بخواهند یک جانبه قدرت را قبضه کنند و اعتنایی به دیگران نداشته باشند تنها باعث تحریک طرف های دیگر می شوند و آنها را به شورش و تمرد وا می دارند. واقعا راه حل در مشارکت دیگران در برداشت سهم خود از کیک قدرت و به دنبال آن تقسیم ثروت های این کشور به همین ترتیب است.

درگیری های یمن به وضعیت تاسف بار انسانی رسیده است، امروزه بیشتر یمنی ها نیاز به کمک فوری انسانی دارند، وضعیتی که مرا به یاد وضعیت سومالی می اندازد. البته منظورم قبل از وضعیت فعلی است، در حال حاضر اوضاع تا اندازه ای در یمن به ثبات رسیده است.

با این حال نمی توان منکر شد که وضعیت جنگ در یمن از لحاظ انسانی به همان بدی وضعیت جاری در سوریه است، به روشنی می بینیم که کمبود گندم تا چه اندازه مردم را آزار می دهد و نان به کالایی لوکس و دست نیافتنی برای مردم تبدیل شده است. این همان سوریه ای است که تولیدش دو برابر و نیم نیاز داخلی اش بود، اما مهاجرت میلیون ها سوری از خانه و کاشانه شان و رها کردن زمین هایشان سبب شده است تا تولید داخلی سوریه به شدت کاهش یابد. اکنون یک قرص نان سفید، آن طور که در رسانه های عربی گزارش می دهند، بسیار به سختی در سوریه یافت می شود.

به این ترتیب جنگ ها به یک نتیجه واحد رسیده اند؛ فقر ملت ها.

همان طور که بعد از سال ها جنگ در سومالی برای همه ثابت شد که راه حل سیاسی بهتر از جنگ است، اکنون طرف های یمنی و سوری نیز به همان درک رسیده اند.

اکنون در ماه مبارک رمضان هستیم و از تقوی و عظمت پروردگار سبحان و باریتعالی می شنویم و می خوانیم. اگر واقعا کشورهایی که درگیر جنگ هستند قانع شده اند که باید وارد راه حل سیاسی شوند و این راه را در پیش بگیرند، دیگر طرف های درگیر در کشورهای دیگر نیز باید دریابند راه حل سیاسی بهترین گزینه برای آنها است و الا همان طور که یمن و سوریه به وضعیت اسفناک فعلی رسیده اند اوضاع آنها نیز می تواند به همان بدی برسد. به داد خودمان برسیم قبلی از این که ویرانی اراده خود را بر ما تحمیل کند.

 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سومالی سوريه يمن


( ۲ )

نظر شما :