عراق: می توانیم از تفاهمات ایران و آمریکا استفاده کنیم

۲۷ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۰:۴۲ کد : ۱۹۴۸۸۹۰ سرخط اخبار

رئیس پارلمان عراق با اشاره به این که حمایت تسلیحاتی از عشایر سنی این کشور برای مقابله با داعش ضروری است، تفاهمات احتمالی آمریکا و ایران را به سود عراق دانست.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، سلیم الجبوری در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره در واشنگتن درباره اوضاع عراق گفت: امروز عراق با یک بحران انسانی و امنیتی روبروست و ضروری است که جهان به عراق برای مقابله با این مصیبت کمک کند.

ما به مقامات آمریکایی گفتیم در صورتی که پیچیدگی هایی درباره مسائل امنیتی و مشخصا تصمیم گیری های مهم برای از بین بردن داعش وجود دارد، این وضع مانع از آن نمی شود که بر بعد بشردوستانه تمرکز کرد و تمرکز بر این بخش می تواند مقدمه ای برای مشکلات امنیتی عراق باشد.

 شکی در این نیست موضوعاتی درباره محموله های تسلیحاتی آمریکا به عراق و به ویژه ارسال این سلاح برای سکنه تحت اشغال داعش و نیروهای مسلح عراق وجود دارد. درباره این موضوعات و شیوه هماهنگی با دولت مرکزی عراق بحث و گفتگو کردیم تا در نهایت بتوانیم مشکلات امنیتی مصیبت بار عراق را حل کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آمریکایی ها برای خود چه میزان منافع در عراق تعریف کرده اند، گفت:مشکلاتی که در عراق وجود دارد محدود به این کشور و منطقه نیست و بلکه مرتبط به جهان است.

 آمریکا به عنوان کشوری که فرماندهی عملیات تغییر را در عراق در سال 2003 برعهده داشت، ضروری است یک الگوی دموکراتیک بر اساس اصول دموکراتیک روشن و بر اساس برنامه ای ارائه کند که راه را برای بهره برداری گروه های تندرو ببندد.

طرح استقرار دموکراسی در عراق که به منطقه نوید داده شد به دلیل اشتباه هایی ناکام ماند و عراق به پناهگاه گروه های تروریستی و تندرو تبدیل شده است و این گروه ها تهدیدی برای موجودیت عراق هستد و به سود آمریکاست که الگویی ارائه کند که اصلاحاتی در سیاست و جامعه عراق ایجاد کند و آمریکا نیز بر اجرای این اصلاحات نظارت داشته باشد.

فکر نمی کنم هیچ فردی در جهان از حضور سه میلیون آواره در عراق خرسند باشد. شایسته است آمریکا و دیگر کشورهای جهان در این زمینه به عراق کمک کنند.

الجبوری در پاسخ به این پرسش که آیا مقامات آمریکایی موضع واحدی درباره یکپارچگی ارضی عراق دارند، گفت: مقامات آمریکایی همیشه بر وحدت و یکپارچگی عراق تاکید می کنند ولی روشن نیست این یکپارچگی بر اساس حفظ دولت مرکزی یا فدرالی یا اقلیم بندی استان های مختلف است. رویکرد اصلی این است که اختیارات دولت در عراق توزیع شود.

برخی از طرح ها در آمریکا نظیر طرح جو بایدن مبنی بر ایجاد سه اقلیم در عراق مطرح شد که در آن زمان سنی های عراق با این طرح مخالفت کردند ولی شاید در شرایط کنونی برخی از گروه های عراقی مخالف اجرای این طرح نباشند ولی اکثریت عراقی ها بر این باورند که باید یکپارچگی، ثبات و استقلال عراق حفظ شود. بزرگ ترین مشکلات ما، دخالت های خارجی است که تلاش می کند وحدت داخلی را از بین ببرد.

وی درباره وضع استان های آزاد نشده عراق گفت: امروز بیشتر سنی های این استان ها آواره شده اند و بسیاری تحت اشغال داعش قرار دارند. پرسش هایی درباره آموزش و حمایت تسلیحاتی از این سنی ها برای مقابله با داعش مطرح است.

آمریکایی ها بر این باورند که تنها با کمک به عشایر سنی می توان این استان ها را آزاد کرد و باید سنی ها نقشی در آزادسازی استان های خود داشته باشند. این وضع به دو راه ممکن است یا این که دولت مرکزی عراق محموله های تسلیحاتی خود را در اختیار این عشایر قرار داده و آنان را آموزش دهد که از این راه حمایت می کنیم و یا این که به صورت مستقیم محموله های تسلیحاتی را در اختیار عشایر قرار داد و ارسال سلاح به این شیوه ممکن است نوعی آشفتگی برای همه ایجاد کند چرا که سازوکار روشن نیست.

ما در شرایط کنونی از تجربه شوراهای بیداری سخن نمی گوییم. امروز حتی سنی ها می خواهند در چارچوب نیروی بسیج مردمی با داعش مقابله کنند. در حال حاضر هفده هزار سنی در این نیروحضور دارند و شمار نیروی بسیج مردمی نیز بیش از یکصد هزار نفر است.

بنابراین حمایت تسلیحاتی از عشایر سنی ضروری است و سنی ها آماده مقابله با داعش هستند و نمی توان سنی ها را از یاد برد. برخی از کشورهای عربی آمادگی خود را برای ارسال سلاح برای عشایر سنی عراق اعلام کرده اند و ما از طرح این کشورها تشکر می کنیم ولی باید در این زمینه با آمریکا هماهنگی کرد چرا که این پرونده، امنیتی است.

الجبوری در پاسخ به این پرسش که از میان داعش و برخی از شبه نظامیان شیعه کدام یک بزرگ ترین تهدید برای سنی های عراق است، گفت: داعش همه را در عراق هدف قرار داده و چالش خطرناکی ایجاد کرده است ولی این وضع به معنای آن نیست که رضایتی از رفتارهای (بسیج مردمی) نظیر آتش زدن خانه ها و جلوگیری از بازگشت مردم به خانه های خود وجود داشته باشد.

 برای این که بخواهیم سنی ها برای مقابله با داعش همکاری کنند باید تصویر خوبی برای آنان پس از آزادسازی مناطق آزاد شده ترسیم کنیم.

داعش بزرگ ترین خطر است و باید با آن مقابله کرد. ما هرگز نمی توانیم به داعش اعتماد کنیم. اقدامات داعش در عراق باعث وحدت مردم این کشور شده است.

 اگر این وحدت نبود چگونه می توان مبارزه یک عراقی جنوبی را در شمال و شرق این کشور توجیه کرد. مسئله اساسی این است که چگونه نگرانی برخی از سنی ها را درباره دوره پس از آزادسازی مناطق اشغال شده از بین ببریم. همچنان برخی ها نگرانی را دارند که ممکن است پس از آزادسازی مناطق اشغال شده این بار با آزار و اذیت نیروهایی که این مناطق را آزاد کردند روبرو شوند.

الجبوری در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از سیاست آمریکا در سوریه چیست به ویژه آنکه گفته می شود واشنگتن راهبرد روشنی در سوریه ندارد، گفت: می توان این نوسانات و ابهامات را در سیاست آمریکا در تعامل با سوریه مشاهده کرد و ممکن است این ابهامات بر اساس تفاهمات اعلام نشده میان آمریکا با برخی از کشورهای منطقه نظیر ایران، ترکیه و کشورهای عربی باشد.

ما تصور روشنی از دیدگاه آمریکا درباره پایان دادن به بحران سوریه نداریم ولی دخالت های گسترده برخی از کشورهای منطقه در سوریه در مقایسه با گذشته به این معناست که این کشورها به تفاهماتی برای حل و فصل سریع پرونده سوریه رسیده اند تا روندی در سوریه ایجاد شود که نظام این کشور در آن مشارکت نداشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد تفاهماتی میان ایران و آمریکا ایجاد شده است، آیا این تفاهمات برای عراقی ها نگران کننده است، آیا این تفاهمات می تواند بر اوضاع سوریه تاثیر داشته باشد، گفت: ما نگران این تفاهمات هستیم و برعکس ممکن است این تفاهمات به عنوان فرصتی باشد تا از آن برای حل و فصل مشکلات در عراق استفاده کنیم.

 ما نمی خواهیم عراق صحنه درگیری میان طرف های مختلف باشد و حل و فصل مشکلات موجود در این کشور نیازمند تفاهمات مثبت است. مسئله اساسی در منطقه این است که بررسی پرونده عراق در عرصه بین المللی و منطقه ای به دور از موضوعات دیگر نظیر سوریه و یمن نیست.

کلید واژه ها: عشایر سنی


نظر شما :