ارتش هکرها به جان هتل دیپلمات‌ها افتاده‌اند

حمله سایبری اسرائیل به اتاق مذاکرات هسته‌ای

۲۵ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۴۸۷۸۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
نفوذ هکرها از طریق کامپیوترها به آنها اجازه می‌داد تا به اتاق مذاکره‌کنندگان و اعضای هیات آنها دسترسی داشته باشند.
حمله سایبری اسرائیل به اتاق مذاکرات هسته‌ای

نویسنده: مارشا کوهن

دیپلماسی ایرانی: بنیامین نتانیاهو روز سه شنبه اریک اشمیت، مدیر گوگل را ملاقات کرد و درباره صنایع سایبری و با فناوری بالای اسرائیل با وی صحبت کرد. براساس گزارش اورشلیم پست: «نتانیاهو همچنین به این نکته اشاره کرده است که اسرائیل تلاش های گسترده ای برای تنوع بخشیدن به بازار معاملات تکنولوژی داشته است.»

خبر متنوع شدن ابتکارات تکنولوژیکی اسرائیل در حالی منتشر شده است که شرکت روسی کاسپرسکی که در زمینه امنیت سایبری فعالیت می کند و بیش از 400 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد، اعلام کرده است که یک نرم افزار جاسوسی پیشرفته با داشتن منشا اسرائیلی، سه هتل اروپایی که میزبان مذاکرات هسته ای ایران بوده را مورد هدف قرار داده است.

روز چهارشنبه وال استریت ژورنال که یکی از اولین منابعی بود که این خبر را منتشر کرد، گزارش داد که خود کاسپرسکی هم پیش از این توسط ویروسی که منسوب به اسرائیل بوده، هک شده است. این ویروس به این دلیل دوکو نام گرفته است که مخفف حروف اول کلمه DQ است که نام فایلی بوده که در سال 2011 آن را ایجاد کرده است.

روز پنجشنبه شرکت سیمانتک که در حوزه امنیت سایبری فعالیت می کند اعلام کرد که دوکو 2 را در شبکه جهانی کشف کرده است که در حال فعالیت در شبکه های ارتباطی اروپا، شمال آفریقا، هنگ کنگ و جنوب شرق آسیا بوده است. گفته می شود که دوکو 2 پیچیده تر از نسخه قبلی اش است، چون منحصراً در حافظه کامپیوتر زندگی می کند.

نسخه اولیه دوکو کدی مشابه ویروس استاکس نت دارد که در سال 2012 تا حدودی سانتریفیوژهای تاسیسات هسته ای ایران را غیرفعال کرد. کارشناسان اطلاعاتی و نظامی می گویند استاکس نت اولین بار در دیمونا، راکتور هسته ای اسرائیل که در صحرای نقب قرار دارد، تست شد. در حالی که به طور گسترده ای فرض می شود که استاکس نت یک پروژه مشترک اسرائیلی-آمریکایی بوده است، دوکو توسط خود اسرائیلی ها ساخته شده است.

کد ویروسی که دو هتل سوئیس و یک هتل وین که هر سه محل مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 بوده اند، را هک کرده است، مشابه ویروس دوکو بوده است، به همین دلیل کاسپرسکی آن را دوکو 2 نامیده است. گزارش کاسپرسکی نشان می دهد که ساخت نسخه جدید و بهبود یافته دوکو بدون دسترسی داشتن به نسخه اولیه آن غیرممکن است.

صد ماژول ویروس دوکو 2 حملات سایبری به کامپیوترهای این هتل انجام دادند و از این طریق اقداماتی همچون دسترسی به ویدئوهای هتل (از جمله دوربین های مداربسته هتل)، شنود و اختلال در سرویس تلفن، وای-فای و سرقت فایل های الکترونیکی انجام داده اند.

نفوذ هکرها از طریق کامپیوترها به آنها اجازه می داده است تا به اتاق مذاکره کنندگان و اعضای هیات آنها دسترسی داشته باشند. دوکو 2 همچنین به هکرها این توانایی را داده است تا میکروفون های دوطرفه ای را در آسانسورهای هتل راه اندازی کنند و سیستم کنترل هشدار آن را هم در اختیار داشته باشند.

مبارزین آنلاین اسرائیل

اسرائیل جنگ های سایبری را به عنوان موج های آینده در نظر گرفته است و بهترین و درخشان ترین دانش آموزان مدارس را شناسایی می کند و با استخدامشان آنها را تبدیل به «مبارزین آنلاین» می کند. اگرچه چتربازان ارتش اسرائیل را نخبگان تشکیل می دهند، به نظر می رسد که مبارزین سایبری جانشین آنها شده اند. در سال 1990 اسرائیل نیروهای امنیت سایبری اش را با استفاده از هکرهای جوانی که بسیاری از آنها پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به اسرائیل مهاجرت کرده بودند، تشکیل داد. این جوانان با یک انتخاب روبه رو شده بودند یا باید به ارتش اسرائیل می پیوستند یا این که به زندان می رفتند.

واکنش اسرائیل

روز چهارشنبه، الی بن داهان، معاون وزیر دفاع اسرائیل، گزارش وال استریت ژورنال را بی معنی خواند. وی در مصاحبه با رادیو اسرائیل گفت که اسرائیل آن قدر منابع اطلاعاتی دارد که نیازی به هک کردن ندارد. وی سپس به این نکته اعتراف می کند که اگر سرویس های اطلاعاتی اسرائیل یک عملیات سایبری مخفی انجام داده باشند، خود وی هم در این رابطه صحبت نمی کرد.

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند   

کلید واژه ها: دوکو دوکو 2 کاسپرسکی اسرائيل جنگ سايبري هك هكر


نظر شما :