لشکر هک تروریست‌ها

تهدید داعش در فضای سایبری را دست کم نگیرید

۱۴ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۴۸۳۵۹ اخبار اصلی خاورمیانه
آیا باید نگران باشیم خلیفه سایبری و داعش حملات گسترده علیه شبکه‌ها همچون ویروس استاکس نت که علیه ایران از آن استفاده شد، انجام دهند؟
تهدید داعش در فضای سایبری را دست کم نگیرید

نویسنده: توبیاس فیکین

دیپلماسی ایرانی: ماهیت حضور آنلاین داعش به دلیل انجام سه اقدام است. در مرحله اول و از همه مهمتر برای ادامه حیاتش است، از طریق مکانسیم جذب و استخدام اعضای جدید. دوم، استفاده از این ابزار برای ایجاد ترس و وحشت در میان اهداف داعش است. درباره هر دو روش مستنداتی هم وجود دارد. اما سومین اقدام داعش در زمینه آنلاین در حال ظهور است: تلاش برای استفاده از فضای سایبری به منظور اهداف تهاجمی.

منظور از تهاجمی، حملات سایبری که در آن تاثیرات جنبشی وجود داشته باشد نیست، بلکه تلاش برای استفاده از دامنه های سایبری به منظور مختل کردن خدمات و آسیب رساندن به اطلاعات حساس است. در طول پنج ماه گذشته شاهد فعالیت های تهاجمی بوده ایم که ادعا شده توسط داعش انجام شده است.

در ژانویه، حساب های توییتر و یوتیوب فرماندهی نیروهای مرکزی ایالات متحده (سنتکام) از سوی خلیفه سایبری -گروهی که از داعش حمایت می کند- هک شد. در حالی که این هک کردن ها تاثیری بر عملیات سنتکام نداشت، ولی نشانه ای از فعالیت های سایبری همچون گروه هایی مانند «ناشناس» در آن وجود دارد. در ماه فوریه گروه مشابهی حساب توییتر نیوزویک و تیلور سوئیفت را هک کرد و در هر دو شعارهایی در حمایت از داعش و پیام های تهدید آمیزی علیه باراک اوباما منتشر شد.

در ماه مارس هم گروهی که مدعی شده بود لشکر هک داعش است، سایتی را که عکس، نام و آدرس پرسنل نظامی ایالات متحده را شامل می شد، هک کرد و طبق ادعای خودشان به سرورهای اطلاعات ارتش ایالات متحده دست یافتند. آنها در بیانیه ای که منتشر کردند نوشتند: «با دسترسی یافتن به سرورها و داده های اطلاعاتی مختلف ما به 100 آدرسی دست یافتیم که برادرانمان در آمریکا می توانند به ما در این رابطه کمک کنند... آنها را در سرزمین خودشان بکشیم، سرشان را در خانه های خودشان قطع کنیم، در حالی که در خیابان راه می روند و فکر می کنند که امنیت دارند، با چاقو بهشان حمله شود.»

در ماه آوریل شاهد یکی از مهمترین اقدامات داعش در این زمینه بودیم. این گروه توانست به مدت سه ساعت کانال 5 فرانسه را از دسترس خارج کند. آنها تمام 11 کانالی که وابسته به این کانال هستند و سایت ها و رسانه های اجتماعی آن را هک کردند. در مدتی که این حمله جریان داشت، هکرها کارت های هویتی خویشاوندان سربازان فرانسوی که درگیر مبارزه با داعش هستند را بر روی صفحه فیسبوک این شبکه قرار دادند و آنها را تهدید هم کردند. لشکر هک داعش مسئولیت این اقدام را هم پذیرفته است.

این درجه از اقدامات این گروه نشانه ای از افزایش توانمندی های آنها در این حوزه است و این که آنها پیش از انجام حمله درباره آن برنامه ریزی می کنند که می توانند به طور کامل سیستم های کامپیوتری را تعطیل کنند.

این اولین باری نیست که گروه های تروریستی از ابزارهای آنلاین و شبکه در عملیات هایشان استفاده می کنند. در فوریه 2010، رجب کریم کارمند بخش آی تی هواپیمایی بریتانیا به خاطر اقدامات تروریستی بازداشت شد. وی که با انور العولقی ارتباط داشت، با دسترسی به سرورهای این شرکت و پاک کردن داده های آن روزانه 20 میلیون پوند به این شرکت ضرر وارد کرد و قبل از این که بتواند اقدامات بدکارانه ای انجام دهد، بازداشت شد.

آیا باید نگران باشیم خلیفه سایبری و داعش حملات گسترده علیه شبکه ها همچون ویروس استاکس نت که علیه ایران از آن استفاده شد، انجام دهند؟ پاسخ این سوال در حال حاضر با وجود پیشرفت هایی که آنها داشته اند، خیر است. حملات در وسعت استاکس نت نیازمند منابع مالی، پرسنل بسیار توانمند و باهوشی است که سازمانی همچون داعش آنها را در اختیار ندارد. سناریوی محتمل تر درباره آنها این است که تخریب و هک کردن سایت ها و حساب های رسانه های اجتماعی را ادامه دهند.

منبع: نشنال اینترست/ مترجم: حسین هوشمند  

کلید واژه ها: داعش سايبر حمله سايبري


نظر شما :