با طرح جدید سنا تحریم‌های نفتی و بانکی باقی می‌ماند

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۰۱:۳۰ کد : ۱۹۴۶۷۵۴ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

یک کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به طرح جدید سنای آمریکا پیرامون مذاکرات هسته ای گفت: با این طرح تحریم های اصلی نفتی و بانکی برداشته نخواهد شد.

به گزارش فارس، فواد ایزدی عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با حضور در همایش مذاکرات هسته ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی که با حضور موافقان و مخالفان به همت انجمن علوم سیاسی ایران با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی در این دانشگاه برگزار شد پیرامون مذاکرات هسته ای به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به طرح کورکر-منندز در کنگره آمریکا پیرامون مذاکرات هسته ای گفت: در صفحه 18 این طرح این جمله آمده است که تحریم های آمریکا علیه ایران به خصوص در حوزه تروریسم، حقوق بشر و موشک های بالستیک در توافق جامع پابرجا می ماند.

وی افزود: در حقیقت نمایندگان سنا برای هر توافقی که قرار است انجام شود تعیین تکلیف کردند و عنوان کردند که تیم مذاکره کننده آمریکایی تنها در یک محدوده خاص می تواند مذاکره کند و در حوزه دادن امتیاز دست آنان بسته است، اوباما هم که از ابتدای این طرح اعلام کرد آن را وتو نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه این طرح مجلس سنای آمریکا در نهایت محدودیت های تیم مذاکره کننده آمریکا را افزایش داده است، گفت: مشکلی که ما در توافق ژنو نیز داشتیم این بود که هر جایی که صحبت از برداشتن تحریم ها بود قید هسته ای نیز در کنار آن وجود داشت با این وضعیت تحریم هایی که قرار است لغو یا تعلیق شود 5 تا است که در بیانیه لوزان نیز همین وجود دارد.

وی افزود: این وضعیت بدین معنی است که در نهایت از 28 تحریم آمریکا علیه ایران تنها 5 تای آن قابل تعلیق یا لغو است، طرح کورکر-منندز نیز تأیید می کند که قرار نیست آمریکا به تحریم های اصلی نفتی و بانکی دست بزند.

فواد ایزدی در ادامه با اشاره به کار سخت تیم مذاکره کننده ایرانی گفت: تیم مذاکره کننده ما باید این موضوع را اصلاح کند تا تحریم های اصلی در مذاکره برداشته شود و در ازای آن ایران نیز امتیازاتی داده است؛ آن وقت برد - برد حاصل خواهد شد و گرنه معنای برد - باخت خواهد داشت.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به سخنان کورکر (سناتور آمریکایی) در خصوص اینکه تیم مذاکره کننده آمریکایی نمی تواند تحریم ها را بردارد، گفت: کورکر با خانم شرمن در کنگره گفته است شما نمی توانید تحریم های ایران را بردارید مگر اینکه ایران در حوزه تروریسم و حقوق بشر تغییراتی را به وجود آورد که شرمن خطاب به کورکر می گوید که ما این موضوع را به ایرانی ها گفته ایم.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به نامه 344 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا پیرامون لغو تحریم ها افزود: آنان در نامه خود اعلام کردند که چیزی به نام تحریم هسته ای ندارند، حال دوستان ما عنوان می کنند که ما نمی توانیم در حوزه غیر از هسته ای مذاکره کنیم که البته این حرف درست است.

وی افزود: اما طرف آمریکایی باید بداند مردم و مسئولان ما واقف هستند که تحریم های هسته ای تنها به بهانه هسته ای اعمال شده و هدف سیاسی و فشار بر روی ایران باعث آن تحریم ها شده است.

ایزدی تصریح کرد: دولتی که در روز اول حمله نظامی عربستان به یمن علاوه بر اینکه از آن حمایت می کند به آن نیز کمک نیز می کند، حق صحبت در حوزه تروریست و حقوق بشر ندارد و اگر ما را در این حوزه ها تحریم می کنند عقبه سیاسی دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه مطالعات جهان دانشگاه تهران خطاب به تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: اشکالی ندارد تیم ما به طرف مقابل بگوید شما به دلایل سیاسی ما را تحریم کرده اید و حال که باید تصمیم سیاسی بگیرید و همچنین اینکه ایران در مذاکرات بسته ای را به شما می دهد قیمت آن برداشتن تمام تحریم ها است. برداشتن تمام تحریم ها مسئله ای است که هم مقام معظم رهبری و هم آقای روحانی به آن اشاره کردند.

ایزدی در ادامه خاطرنشان کرد: ما مشاهده می کنیم رئیس جمهور کشورمان و تیم هسته ای در سخنرانی هایشان از برداشته شدن همه تحریم ها سخن می گویند اما در متن هایی که توافق می شود تحریم هایی که قرار است برداشته شود بسیار محدود است.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: آنچه که برداشت می شود این است که طراحی مذاکرات ما و هدف آن رسیدن به یک توافق است و نه برداشتن تحریم ها. بدین صورت که همه کار می کنیم تا مذاکرات شکست نخورد یا به وقفه نخورد.

وی در ادامه گفت: وقتی جان کری در کمیسیون سنای آمریکا به صراحت می گوید ما با ایران مذاکره می کنیم تا آنان را مجبور کنیم اقداماتی انجام دهند و در این خصوص برنامه ای برای ما از لحاظ حقوقی الزام آور نیست و با نمایندگان کنگره می گوید حال بعدا اگر خواستید تحریم ها را بردارید.

ایزدی تأکید کرد: تیم مذاکره کننده ما به طرف مقابل این را اعلام کند آدم هایی در مذاکرات نشسته اند که توانایی امتیاز دادن را ندارند این در حالی است که تیم ایرانی این توانایی را دارد.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه گفت: باید در مذاکرات این نکته بیان شود که دولت آمریکا باید متعهد شود با تغییرات سیاسی مسئولانش تا زمانی که ایران متعهد به توافق است تحریم های جدید وضع نکند چرا که آنها گفته اند در هر حوزه ای به ایران امتیاز بدهیم آنان را در حوزه های دیگر تحریم می کنیم.

وی افزود: همچنین این را هم باید در مذاکرات بیاوریم که زمانی تعهدات ایران الزام آور خواهد بود که کنگره و مجلس ایران توافق را تصویب کند یعنی دعوا ابتدای توافق باشد و نه زمانی که ما قلب راکتور اراک را درآوردیم و فردو را تبدیل به پارک کرده ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه مطالعات جهان دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: هر گاه ما سخنان جان کری و نمایندگان سنای آمریکا را بیان کردیم جوابی که به ما می دهند این است که این سخنان مصرف داخلی دارد. اگر هم اینگونه باشد بدین معنی نیست که غلط است یا اتفاق نخواهد افتاد. در حقیقت ما نیاز به بازبینی عمیق در طراحی مذاکرات داریم.

ایزدی در ادامه در پاسخ به سؤالات دانشجویان گفت: قرار نیست بعد از توافق قطعنامه سازمان ملل نداشته باشیم. قطعنامه ها قرار است تجمیع شوند و در قطعنامه جدیدی که قرار است مصوب شود وارد شوند.

وی اضافه کرد: یعنی طرف مقابل می تواند محدودیت های قبلی خود را گلچین کند و در قطعنامه جدید جا دهد. دوستان ما در تیم مذاکره کننده هسته ای باید این مسئله را مشخص کنند.

ایزدی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در توافق ژنو وجود داشت این است که مرجعی برای رسیدگی به شکایت طرفین وجود ندارد یعنی اگر هرکدام از طرفین خلاف می کنند مرجعی برای رسیدگی به آن مشخص نشده است.

وی گفت: اینکه می گوییم توافق را ذیل فصل هفت بیاوریم به نفع ما خواهد بود اینگونه نیست. این کار باعث می شود اگر ایران خطایی کند گزینه نظامی بالای سرش باشد و طرف مقابل امکان استفاده از زور را دارد.

ایزدی اظهار داشت: از طرفی اگر طرف مقابل خلاف می کند کنگره آمریکا به راحتی می تواند قانون جدیدی تصویب کرده و قطعنامه شورای امنیت را لغو کند. هیچ کشوری اجازه نمی دهد قوانین داخلی خودش در قبال قوانین بین المللی نقض شود.

کلید واژه ها: کارشناس مسائل آمریکا مسائل آمریکا سنای آمریکا دانشگاه تهران


نظر شما :