ریاض از مواضع خود عقب نشست

عربستان و حوثی‌ها در آستانه توافق سیاسی

۳۱ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۴۶۷۳۲ اخبار اصلی خاورمیانه
گفته می‌شود حوثی‌ها و عربستانی‌ها با میانجی‌گری عمانی‌ها در حال رسیدن به توافقی سیاسی برای پایان دادن به بحران فعلی یمن هستند.
عربستان و حوثی‌ها در آستانه توافق سیاسی

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی اطلاع دادند که تماس های دیپلماتیکی میان ایران با عربستان با میانجی گری عمان در جریان است تا به این ترتیب جنگ در یمن متوقف شود. اطلاعات زیر از طریق این منابع آگاه در اختیار دیپلماسی ایرانی قرار گرفته و در برخی شبکه های اجتماعی و سایت های خبری عربی نیز به آنها اشاره شده است. اما انتشار آن به هیچ وجه به معنای تایید آن از سوی دیپلماسی ایرانی نیست بلکه صرفا جهت اطلاع خوانندگان دیپلماسی ایرانی منتشر می شود تا از زوایای مختلف در جریان آن چه در یمن می گذرد، باشند. بر اساس این اطلاعات:

  1. در حال حاضر تماس هایی سری میان عربستان با حوثی ها (و ایران) از طریق عمان در جریان است تا یک راه حل سیاسی برای توقف حملات عربستان به یمن و حوثی ها به دست آید. بر اساس این راه حل حوثی ها بدون این که تظاهر به پیروزی کنند، دستاوردهایی که تا کنون به دست آورده اند را حفظ خواهند کرد.
  2. در صورت توافق بر سر راه حل سیاسی، شورای ریاستی جدیدی تشکیل خواهد شد که ریاست آن بر عهده فردی مورد تایید حوثی ها خواهد بود، در این شورا حوثی ها عضو خواهند داشت و نیروهایشان نیز در اماکنی که به تصرف در آورده اند باقی خواهند ماند و در اداره آن مکان ها مشارکت خواهند داشت.
  3. عربستان برای اثبات حسن نیست خود و تسهیل در رسیدن به تفاهم خالد البحاح، معاون فعلی عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مورد حمایت عربستان را به عنوان رئیس جمهور معرفی خواهد کرد، بحاح نامزد مورد قبول حوثی ها است و در مرحله نخست ورودشان به صنعا او را به عنوان نامزد خود برای پست ریاست جمهوری معرفی کرده بودند.
  4. عربستان سعودی موافقت کرده است تا الحوثی ها در اداره یمن از طریق شورای ریاست جمهوری به رهبری بحاح حضور داشته باشند. عربستان همچنین موافقت کرده است که نیروهای نظامی حوثی ها به طور کامل در استان های شمالی یمن مستقر باشند.
  5. عربستان پذیرفته است که نیروهای نظامی حوثی ها در جنوب باقی بمانند به شرطی که خارج از شهرها مستقر باشند. حوثی ها اصرار دارند که نیروهای نظامی شان همانند وضعیت فعلی همه جا حضور داشته باشند و آزادانه تحرکات نظامی خود را انجام دهند.
  6. عربستان موافقت کرده است که تحت عنوان بازسازی یمن مبالغ کلان در اختیار حوثی ها (چند میلیارد دلار) به مثابه غرامت بدهد به شرطی که حوثی ها خارج از شهرهای جنوبی باشند. در غیر این صورت حاضر نیست هیچ چیز به آنها بدهد.
  7. در حال حاضر رایزنی هایی با امریکا برای توجیه شورای امنیت با هدف اتخاذ تصمیمی جدید برای حمایت از راه حل سیاسی در یمن با توجه به شرایط فوق در جریان است تا به این ترتیب به تلاش های جاری برای رسیدن به تفاهم سیاسی مشروعیت بین المللی داده شود.
  8. به نظر می رسد رهبران عربستان بعد از این که مشاهده کردند زمان بمباران هایشان طولانی شد در حالی که هیچ توقفی در پیشروی های حوثی ها به دست نیامده و مشخص شده تنها نیرویی که توان رویارویی با حوثی ها را دارد، القاعده است، نرم شده اند و از مواضع سرسختانه سابق خود عقب نشسته اند و می خواهند هر چه سریع تر به غائله یمن خاتمه دهند.
  9. در صورت رسیدن به این تفاهم عربستانی ها از حمله زمینی به حوثی ها منصرف خواهند شد به خصوص که خوب می دانند نیروهای زمینی شان توان مبارزه نظامی با حوثی ها را ندارند به ویژه بعد از آن که پاکستانی ها و ]مصری ها[ از اعزام نیروی زمینی به یمن خودداری کردند.

لازم به یادآوری است که در سال 2008 نیروهای نظامی عربستان با حوثی ها در مناطق مرزی کوهستانی جل الدخان درگیر شدند که تلفات سنگینی دادند به گونه ای که چند تن از افسرهای عالی رتبه آنها کشته شدند.


 تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: يمن حوثي‌ها خالد بحاح عربستان و يمن


نظر شما :