شرمن: حمله نظامی، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند

۲۵ فروردین ۱۳۹۴ | ۰۴:۳۸ کد : ۱۹۴۶۴۴۳ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

سرپرست هیئت مذاکره کننده آمریکا در رایزنی های هسته ای بین ایران و گبروه ۱+۵ گفته دو طرف می توانند پیش از ضرب الاجل خودخوانده ۳۰ ژوئیه (۱۰ تیرماه) به توافق جامع دست پیدا کنند.

به گزارش فارس، «وندی شرمن»، سرپرست هیئت مذاکره کننده آمریکا در رایزنی های هسته ای بین ایران و 1+5 گفته دو طرف می توانند پیش از ضرب الاجل خودخوانده 30 ژوئیه  به توافق جامع هسته ای برسند.

بر اساس گزارش هاآرتص، «شرمن» این اظهارات را در جریان نشست با خبرنگاران رسانه های رژیم صهیونیستی عنوان کرد. این نشست ها بخشی از همکاری های واشنگتن با تل آویو درباره مذاکرات هسته ای ایران هستند. 

شرمن گفت: «فکر می کنم ما رهسپار عقد توافقی خوب با ایران شده ایم؛ آیا این توافقی بی نقص است؟ خیر! توافقی به عنوان توافق بی نقص وجود ندارد.»

معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه تصریح کرد هیچ «فرمول یا گزینه ای» موثرتر از روند فعلی تلاشهای دیپلماتیک وجود ندارد.

وی در اظهاراتی در واکنش به اظهارات روزهای اخیر مقامات رژیم صهیونیستی گفت حمله نظامی به ایران برنامه هسته ای این کشور را متوقف نمی کند. 

سرپرست هیئت مذاکره کننده آمریکا گفت: «حمله نظامی توسط اسرائیل یا آمریکا برنامه هسته ای ایران را تنها دو سال به عقب برمی گرداند. شما نمی توانید دانش هسته ای آنها را بمباران کنید و آنها همه چیز را از نو خواهند ساخت. گزینه های جایگزین وجود دارند اما بهترین گزینه راه حل دیپلماتیک مبتنی بر مذاکره است.»

شرمن در این نشست با تکرار ادعاهای بی پایه درباره ایران گفت واشنگتن نگرانی های مشترکی با اسرائیل درباره برنامه هسته ای ایران، مشارکت این کشور در اقدامات تروریستی در سرتاسر جهان و اقدمات براندازانه ایران در کشورهای خاورمیانه دارد.

رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح های هسته ای در خاورمیانه قلمداد می شود که با حمایت های آمریکا از امضای هر گونه پیمان برای نظارت بر برنامه هسته ای خود خودداری کرده است.

این دیپلمات آمریکایی در ادامه ادعاهای خود افزود واشنگتن و تل آویو به رغم تفاوت هایی که درباره توافق هسته ای با ایران دارند، درباره نیاز به توقف کمک های ایران به حزب الله، حکومت بشار اسد در سوریه و حوثی ها در یمن هم رأی هستند.

وندی شرمن گفت: «معتقدیم نمی توانیم عدم دست یابی ایران به سلاح های هسته ای را به موضوعات دیگر مشروط کنیم. رسیدن به این توافق، به اندازه کافی دشوار هست. حق بقای اسرائیل و اقدامات ایران در منطقه در محورهایی موازی مورد بحث قرار خواهند گرفت. آمریکا با اسرائیل درباره هر آنچه برای بقای آن ضروری است، به رایزنی خواهد پرداخت.»

وی با بیان اینکه آمریکا به امنیت رژیم صهیونیستی متعهد است از علاقه مندی آمریکا برای گفت وگو با کابینه جدید این رژیم برای ارتقای آمادگی امنیتی اسرائیل بعد از اجرایی شدن توافق هسته ای احتمالی با ایران خبر داد.

شرمن هدف از این گفت وگوها را «حفظ برتری ارتش اسرائیل» و تضمین توانمندی این رژیم برای دفاع از خودش عنوان کرد.

در همین حال، هاآرتص از قول یک مقام ارشد دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گزارش داده دولت این کشور چندین دور گفت وگو با مقامات رژیم صهیونیستی برای رایزنی درباره چارچوب توافق به دست آمده در لوزان برگزار کرده است.

هیأت های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه 1+5 پنجشنبه (13 فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی ها تا ضرب الاجل خودخوانده 30 ژوئن (9 تیرماه) باشد.

بیانیه مشترکی که «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان قرائت کردند به مشخص کردن رئوس چارچوبی می پردازد که طرفین برای توافق نهایی به آن رسیده اند.

علاوه بر این، ایران و آمریکا همزمان سندهای جداگانه و متفاوتی منتشر کرده اند که به شرح جزئیاتی از مفاد مورد توافق طرفین می پردازد. محمد جواد ظریف سند طرف آمریکایی (فکت شیت) را رد کرده و آن را تلاش طرف آمریکایی برای مصادره به مطلوب تفاهم یاد شده خوانده است.

کلید واژه ها: رژیم صهیونیستی


نظر شما :