دیدار رسمی «اوباما» و «کاسترو» در پاناما

۲۳ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۹ کد : ۱۹۴۶۳۸۷ سرخط اخبار
نشست رسمی رؤسای جمهور کوبا و آمریکا در آخرین روز اجلاس سازمان کشورهای آمریکایی یکی از مهم ترین اخبار این اجلاس بود که موفقیت آمیز نیز بوده است.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «پرنسا لاتینا»، نشست «رائول کاسترو» رئیس جمهور کوبا و «باراک اوباما» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، حاشیه خبرساز روز آخر هفتمین اجلاس سران کشورهای آمریکایی بود که روز گذشته در پاناما برگزار شد.

طی نشست مذکور که کمی بیش از یک ساعت به طول انجامید، طرفین از تمایل خود برای پیشرفت بازسازی روابط دوجانبه خود صحبت کردند.

رئیس جمهور کوبا طی سخنانی به مطبوعات اعلام کرد که درباره لزوم مباحثه پیرامون تمامی موارد مربوط به هر 2 کشور، مادامی که نظرات طرفین از جمله اختلافات مورد احترام قرار بگیرد با «اوباما» اتفاق نظر دارد.

«برونو رودریگز» وزیر امور خارجه کوبا نیز پیرامون اولین نشست رسمی میان رؤسای جمهور این کشور جزیره ای و آمریکا طی بیش از 50 سال گذشته تصریح کرد که این نشست در فضایی احترام آمیز و سازنده برگزار شد و دولت کوبا آمادگی دارد در مورد هر موضوعی مذاکره کند.

وی همچنین گفت که «کاسترو» اظهارات اخیر همتای آمریکایی خود را مبنی بر تصمیم گیری سریع در مورد حضور ناعادلانه کوبا در لیست کشورهای حامی تروریسم، به عنوان گامی مثبت ارزیابی کرده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی کوبا در ادامه افزود که هر 2 رئیس جمهور بر اهمیت ایجاد منافع مشترک  در حوزه های مختلف جهت تحکیم همکاری منطقه ای و توسعه آن به دیگر بخش های سودآور برای طرفین از جمله مقابله با قاچاق مواد مخدر و تروریسم توافق کردند.

پس از مذاکره تاریخی روز گذشته، «رودریگز» اذعان داشت که رؤسای جمهور به لزوم ایجاد فضای مناسب در راستای بازسازی روابط دیپلماتیک که برداشتن تحریم کوبا عنصری اساسی برای آن به شمار می رود اشاره کردند.

علاوه بر این، رؤسای جمهور کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب طی اجلاس کشورهای نیمکره غربی بر جایگاه پر شان کوبا و الگو قرار دادن آن تاکید کردند.

«کریستینا فرناندز کرشنر» رئیس جمهور آرژانتین در این خصوص خاطرنشان کرد: کوبا اینجاست زیرا بیش از 60 سال با شرافت، مبارزه بی سابقه ای انجام داد.

«اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی نیز اطمینان داد که حضور این کشور جزیره ای در اجلاس به منزله موفقیت انقلاب، مردم قهرمان و «فیدل کاسترو» رهبر تاریخی آن می باشد.

«پورتیا سیمپسون میر» نخست وزیر جامائیکا نیز اظهار داشت: بسیار خرسندم که جمهوری کوبا توانسته جایگاهی که سزاوار آن می باشد را کسب کند؛ «رافائل کوره آ» رئیس جمهور اکوادور نیز اعلام کرد که این لحظه تاریخی است زیرا شرافت و استقلال در آن پیروز شد.

سخنرانی نهایی اجلاس ملت ها نیز از اعلام آمریکای لاتین و کارائیب به عنوان منطقه صلح حمایت کرد و تمامی انواع حمله نظامی، تهاجمات و تهدیدهای مطرح شده از سوی ایالات متحده آمریکا و متحدان استراتژیک آن را مورد انتقاد قرار داد.

روند عادی سازی روابط میان کوبا و آمریکا پس از آن آغاز شد که در تاریخ 17 دسامبر سال گذشته میلادی (26 آذر 93) رؤسای جمهور کشورهای مذکور به صورت علنی از تمایل خود برای پیمودن این مسیر خبر دادند.
 

کلید واژه ها: کوبا


نظر شما :