ایران قدرت نخست خاورمیانه است

۱۶ فروردین ۱۳۹۴ | ۰۰:۵۳ کد : ۱۹۴۶۰۸۳ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

نشریه فرانسوی نوول آبزرواتور طی گزارشی با اشاره به تفاهم هسته ای لوزان در خصوص برنامه هسته ای ایران به عنوان یک قدرت فرامنطقه ای، از برقراری وضعیت جغرافیای سیاسی جدید در خاورمیانه به واسطه این تفاهم خبر داد.

به گزارش فارس، نشریه فرانسوی نوول آبزرواتور طی گزارشی با اشاره به تفاهم هسته ای لوزان در خصوص برنامه هسته ای ایران به عنوان یک قدرت فرامنطقه ای، از برقراری وضعیت جغرافیای سیاسی جدید در خاورمیانه به واسطه این تفاهم خبر داد.

نشریه فرانسوی «نوول آبزرواتور» طی یادداشتی به قلم «سارا دانیل» درخصوص تفاهم هسته ای بدست آمده میان ایران و گروه 5+1 در لوزان سوئیس نوشت: «توافق اخیر در خصوص برنامه هسته ای ایران به عنوان یک قدرت فرامنطقه ای، از برقراری یک وضعیت جغرافیای سیاسی جدید در خاورمیانه حکایت دارد.»

پس از 12 سال مذاکرات و امیدهای ناامید شده، جامعه بین الملل نهایتا به توافقی تاریخی با ایران در خصوص برنامه هسته ای این کشور دست یافت؛ توافقی که از برقراری جغرافیای سیاسی جدید در خاورمیانه حکایت دارد که خطوط آن تا عدن، بیروت، بغداد و دمشق ترسیم می شود.

البته باید توجه داشت که در این میان آمریکا به متحد خود عربستان سعودی ضمانت لازم را داده و به آن این اطمینان خاطر را داده است که توافق با ایران به معنای تغییر و دگرگونی اساسی استراتژی منطقه نخواهد بود.

نوول آبزرواتور در ادامه یادداشت خود نوشت: «ردپای ایران در تمام منطقه از جنبه های سیاسی (لبنان و سوریه) و نظامی (یمن و عراق) کاملا آشکار و مسلم است.»

هم اکنون شاهد آن هستیم که در خیابان های بغداد، تصاویر آیت الله خمینی رهبر انقلاب ایران و آیت الله خامنه ای رهبر کنونی ایران با گل آذین شده است و در تکریت دیگر شهر عراق که اخیرا از اشغال تروریست های داعش آزاد شده، نیز نقش ایران به خوبی مشهود است.

در خاورمیانه از عدن تا سوریه، از لبنان تا مرز اردن قدرت سیاسی و نفتی اجتناب ناپذیری تعریف می شود که در واقع به قدرت نخست خاورمیانه تبدیل شده است.

تفاهم هسته ای لوزان پنجشنبه شب اعلام شد. هیأت های دیپلماتیک ایران و کشورهای عضو گروه موسوم به گروه 1+5 پنجشنبه (13 فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی ها تا ضرب الاجل خودخوانده 30 ژوئن باشد.

بیانیه مشترکی که «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران و خانم «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان قرائت کردند به مشخص کردن رؤوس چارچوبی می پردازد که طرفین برای توافق نهایی به آن رسیده اند.

علاوه بر این، ایران و آمریکا همزمان سندهای جداگانه و متفاوتی منتشر کرده اند که به شرح جزئیاتی از مفاد مورد توافق طرفین می پردازد.

کلید واژه ها: خاورمیانه لوزان جغرافیای سیاسی


نظر شما :