واکنش‌ها به پیام نوروزی اوجالان

کردها به دولت ترکیه اعتماد ندارند

۰۴ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۴۵۶۳۵ اخبار اصلی خاورمیانه
یکی از خواسته‌های اصلی کردها این است که در مدارس عمومی خود بتوانند به زبان مادری تحصیل کنند و برای دستیابی به این حق، می‌بایست در قانون اساسی ترکیه اصلاحاتی صورت گیرد.
کردها به دولت ترکیه اعتماد ندارند

دیپلماسی ایرانی: پیام نوروزی عبدالله اوجالان رهبر در بند حزب کارگران کردستان (پ ک ک) مبنی بر درخواست پایان دادن به درگیری های مسلحانه این گروه علیه دولت ترکیه، نظر مردمان عادی حامی وی را در شهر دیاربکر جلب کرد اما از سوی دیگر، اعضای این گروه به آنکارا چندان اعتماد ندارند.

اوجالان در پیام نوروزی خود در نظر گرفتن «راه حلی دموکراتیک» را برای مشکل کردهای ترکیه پیشنهاد کرد و گفت: «دوران جدید برای کردهای ترکیه می تواند بر مبنای آزادی، مساوات و شهروند رسمی بر مبنای قانون اساسی در جمهوری ترکیه باشد.»

احمد دیروکی یک معلم 29 ساله مدرسه در دیاربکر درباره این پیام گفت: «پیام اوجالان منطقی به نظر می رسد؛ اما من به وعده های دولت ترکیه برای اینکه حقوق ما را بدهند، اعتماد ندارم.» وی بر این باور است که وعده های رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و حزب حاکم در مورد در نظر گرفتن حق و حقوق بیشتر برای جمعیت حدودا 15 میلیون نفری کردهای ترکیه، برای بهبود شرایط کافی نیستند.

دیروکی در عین حال تصریح کرد: «اما گزینه دیگر پیش رو چیست؟ ما نمی خواهیم درگیر جنگ شویم و از این رو هیچ گزینه دیگری به غیر از متوقف کردن درگیری های مسلحانه کافی نیست.» یکی از خواسته های اصلی کردها این است که در مدارس عمومی خود بتوانند به زبان مادری تحصیل کنند و برای دستیابی به این حق، می بایست در قانون اساسی ترکیه اصلاحاتی صورت گیرد.

از آغاز درگیری های مسلحانه پ ک ک علیه دولت ترکیه در سال 1984 تاکنون حدود 40 هزار نفر کشته شدند که بیشتر آنها از کردها بودند. به علاوه، 17500 نفر از اندیشمندان، خبرنگاران، تجار و سیاستمداران کرد در دهه 1990 ناپدید و احتمالا کشته شدند.

پیام نوروزی اوجالان 66 ساله، سومین پیام وی از زمان شروع روند صلح با کردها در اوایل سال 2013 محسوب می شود که به طور رسمی انتشار یافته است. رهبر پ ک ک که در حال حاضر در زندان است در نامه اخیر خود اعلام کرد: «ما بر این باوریم که پ ک ک می بایست کنگره ای را برای پایان دادن به درگیری های مسلحانه 40 ساله (علیه ترکیه) تشکیل دهد.»

دولت ترکیه از پ ک ک انتقاد می کند که جنگجویان این گروه را به طور کامل خلع سلاح نکرده و مقامات حزب کارگران کردستان نیز اعلام کردند آنکارا اقدامات قانونی ضروری و مورد نیاز برای خلع سلاح کامل اعضای این گروه را انجام نداده است. اوجالان در اولین پیام خود که به مناسبت جشن نوروز در سال 2013 انتشار یافت، اعلام کرد: «دوران جنگ مسلحانه رو به پایان است و درها برای پیشبرد سیاست های دموکراتیک گشوده شده است.»

مراد عارف از کردهای حامی پ ک ک که یک آشپز است باور ندارد که کردها در فاصله زمانی اندک بتوانند به حقوق خود از جمله حق تحصیل به زبان مادری، دست یابند. با این حال، عارف نیز اعلام کرد: «ما نمی خواهیم خون بیشتری ریخته شود. من باور دارم که کردها با شیوه های صلح آمیز به آرامی و به مرور زمان به حقوق خود دست خواهند یافت.» عارف نگران این مسئله است که مخالفان صلح با اقداماتی تحریک کننده، روند دیپلماتیک را بر هم زنند.

یک فروشنده 28 ساله کرد نیز از پیام اوجالان حمایت کرد و گفت بر این باور است که کردها در نهایت می توانند مبارزات خود را در پارلمان پیش ببرند و همچنین با همکاری با دیگر احزاب کرد شانس بیشتری برای پیشبرد اهداف خود خواهند داشت.

رجب طیب اردوغان در پاییز سال 2013 «بسته دموکراسی» را معرفی کرد که طبق آن، کردها حق تحصیل به زبان مادری در مدرسه های خصوصی و چندین مورد دیگر را بدست آوردند. طبق این بسته کردها همچنین اجازه یافتند از حروف الفبای کردی که در الفبای ترکی موجود نیستند، استفاده کنند. سال گذشته اعلام شد که اولین دانشگاه کرد زبان ترکیه در شهر دیاربکر افتتاح خواهد شد و بیمارستان های این شهر نیز اکنون به زبان کردی خدمات ارائه می کنند.

منبع: روداو / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: پ ک ک اوجالان کردها حزب کارگران کردستان


( ۲ )

نظر شما :