مخاطب قرار دادن مقامات ایران نادرست بود

پشیمانی سناتورها از انتشار نامه

۲۳ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۴۵۲۸۰ اخبار اصلی پرونده هسته ای گام به گام تا توافق جامع
وزیر امور خارجه آلمان: ما در مورد مسئله کوچک و بی اهمیتی صحبت نمی کنیم. مسئله تنها سیاست داخلی آمریکا نیست!
پشیمانی سناتورها از انتشار نامه

نویسنده: جاستین سینک

دیپلماسی ایرانی: دستکم شماری از سناتورهای جمهوری خواه از امضای نامه سرگشاده به مقامات ایرانی، دچار شک و تردید و در حقیقت پشیمان شده اند.

در میانه افزایش انتقادهای حزب جمهوری خواه از انتشار نامه سرگشاده، سناتور ران جانسون (جمهوری خواه - ویسکانسین) نیز در پیروی از برخی دیگر از سناتورهای امضا کننده نامه اعلام کرد اگر فرصت دوباره ای داشت احتمالا به شیوه ای دیگر اقدام می کرد.

جانسون در این باره گفت همچنان به محتوای نامه، هشدار به ایران در مورد دوام نیاوردن توافقنامه پس از پایان دوره ریاست جمهوری اوباما، اعتقاد دارد اما بر این باور است که مخاطب قرار دادن مقامات ایران به طور مستقیم اقدام درستی نبوده است.

جانسون در دفتر بلومبرگ در واشنگتن گفت: «فکر می کنم تنها تاسف من از طرف مخاطب این نامه باشد.»

این سناتور جمهوری خواه تصریح کرد این اقدام «یک اشتباه تاکتیکی» بوده است و شاید بهتر بود در این نامه دولت اوباما و یا ملت آمریکا مخاطب قرار گیرند. سناتور جان مک کین (جمهوری خواه - آریزونا) یکی از منتقدان اصلی در امور خارجی و امنیت ملی تصریح کرد در پی عدم بررسی تدابیر مربوط به نامه، کولاکی سریع در واشنگتن در حال وقوع است. مک کین در مصاحبه با پولیتیکو گفت: «این مسئله خیلی سریع رخ داد. همه سعی داشتند از ترس کولاک خیلی سریع از شهر خارج شوند. با توجه به انتقادهایی که پیش آمد، فکر می کنم می بایست بیشتر در مورد این مسئله صحبت می کردیم.»

سرزنش ها و تحقیرها

کاخ سفید که در زمینه مذاکرات هسته ای ایران با انتقادهای برخی دموکرات ها و جمهوری خواهان مواجه شده بود، از نامه استفاده کرد تا سیاست خارجی را به عنوان مسئله حزبی جمهوری خواهان مطرح کند. اوباما و مشاورانش واکنش های متفاوتی به نشان دادند و از سناتورها در پی انتشار این نامه انتقاد کردند. رئیس جمهور روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران در کاخ سفید گفت به نظر می رسد قانونگذاران کنگره «به دنبال اتخاذ جبهه ای مشترک با طیف تندرو در تهران» هستند. اوباما در مصاحبه ای ضبط شده که روز جمعه منتشر شد نیز اعلام کرد «من از این اقدام آنها شرمسار هستم».

واکنش متحدان

متحدان اروپایی آمریکا که در مذاکرات با ایران مشارکت دارند، نامه را محکوم و اقدام جمهوری خواهان را غیرسازنده توصیف کردند.

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان روز پنجشنبه در سخنرانی خود در مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی در واشنگتن در این باره گفت: «به یکباره ایران می تواند به ما بگوید: وقتی 47 سناتور اعلام می کنند هر چه که رئیس جمهور بر سر آن توافق کند، ما می توانیم متعاقبا آن را از گزینه های روی میز حذف کنیم، آیا واقعا پیشنهادهای شما قابل اطمینان هستند؟ ما در مورد مسئله کوچک و بی اهمیتی صحبت نمی کنیم. مسئله تنها سیاست های داخلی آمریکا نیست!»

اوایل این ماه سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در جلسه مشترک کنگره که به دعوت جان بینر رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان صورت گرفت، با انتقادهای بسیاری مواجه شد؛ اما به نظر می رسد پس از انتشار نامه توسط سناتورهای جمهوری خواه توجه ها از سخنرانی نتانیاهو به نامه معطوف شد.

باب کورکر (جمهوری خواه - تنسی) رئیس کمیته روابط خارجی سنا که به دنبال تصویب لایحه مربوط به تایید هرگونه توافق هسته ای با ایران از سوی کنگره، نامه را امضا نکرد. وی در این باره گفت انتشار این نامه هیچ کمکی به تلاش های وی برای جلب حمایت دموکرات ها از لایحه مربوطه نمی کرد.

نامزدهای جمهوری خواه

47 سناتور از مجموع 54 سناتور جمهوری خواه از جمله چهار نفر از نامزدهای احتمالی این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، نامه مذبور را امضا کردند.

سناتور رند پال (کنتاکی) یکی از نامزدهای احتمالی در انتخابات آتی روز چهارشنبه در برنامه «تودی شو» در شبکه ان بی سی گفت هدف از این نامه «تقویت موضع رئیس جمهور» در مذاکرات بود.

هیچ یک از جمهوری خواهان در مورد متن نامه ابراز تردید نکردند؛ سناتورها در این نامه به ایران هشدار دادند هرگونه توافقی که در مذاکرات با دولت اوباما بر سر برنامه هسته ای ایران حاصل شود، ممکن است توسط رئیس جمهور بعدی لغو شود و یا توسط قانونگذاران کنگره تغییر یابد. حتی سناتور مک کین در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد از امضای این نامه «خشنود» است.

سناتور راب پورتمن (اوهایو) اعلام کرد به عقیده وی، نامه به پیشبرد مذاکرات در جهتی که به محدودیت بیشتر برنامه هسته ای ایران منجر شود، کمک خواهد کرد.

پورتمن روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: «این نامه به مذاکره کنندگان در آنسوی میز یادآوری می کند که هر گونه توافق حاصله می بایست توافقی تایید شده باشد و به برنامه تسلیحاتی هسته ای آنها پایان دهد.»

سناتور لیندزی گراهام (جمهوری خواه - کارولینای جنوبی) اعلام کرد هیچ تردیدی در مورد انتشار نامه نداشته است.

گراهام در گفتگو با فاکس نیور گفت: «در نهایت ماجرا می خواستم که رهبران ایران بدانند که رئیس جمهور ما توانایی لغو تحریم های کنگره را به تنهایی و بدون هماهنگی با ما ندارد و تنها ادعا می کند که چنین حقی دارد! این مسئله یک بحران مرتبط با قانون اساسی است. هیچ سناتور و یا نماینده ای نباید هیچگاه به هیچ رئیس جمهوری اجازه دهد که تحریم های اعمال شده از سوی کنگره را بدون تاییدیه قانونگذاران، لغو کند.»

منبع: بلومبرگ / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: نامه جمهوري خواهان انتخابات ریاست جمهوری امریکا توافق هسته اي


نظر شما :