دعوت‌های بی‌پاسخ ایران از عربستان برای حل بحران‌های منطقه

ریاض هنوز حاضر به همکاری با تهران نیست

۱۷ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۴۴۹۶۱ اخبار اصلی خاورمیانه
به نوشته المنار ایران بارها از عربستان دعوت کرده که برای حل بحران های منطقه‌ای همکاری مشترکی را آغاز کنند اما عربستان به هیچ کدام از این دعوت‌ها اعتنایی نکرده است.
ریاض هنوز حاضر به همکاری با تهران نیست

دیپلماسی ایرانی: ایران خیلی خوب می داند که در منطقه چه اتفاقات خطرناکی می گذرد و چه مخاطراتی عرصه های مختلف منطقه را تهدید می کنند. این نکته را نیز خوب می داند که عده ای در حال دسیسه چینی علیه منطقه هستند و به کمک عوامل منطقه ای و بین المللی درصدد به آشوب کشاندن خاورمیانه هستند. برای همین تهران ده ها بار از طرف های مختلف منطقه ای خواسته است که همکاری مشترکی را برای نجات منطقه از آشوب و بلوا آغاز کنند و همگی دست به دست هم به سرعت به سراغ خاموش کردن این آتش مشتعل منطقه ای بروند.

در عرصه های مختلف، ما شاهد آتش مستمر بحران ها هستیم که از چهار سال پیش تحت عنوان "بهار عربی" شعله ور شده است و همچنان هم ادامه دارد. زیر پوشش بهار عربی، توطئه های تروریستی علیه منطقه تدارک دیده شده اند و دسیسه چینان از هر وسیله ای برای اجرای توطئه های خود استفاده می کنند.

اداره های سیاسی گسترده مطلع به پایگاه خبری المنار گفته اند که عربستان سعودی از جمله طرف هایی است که ایران بارها از آن برای حل مشکلات منطقه و ایجاد چارچوبی مشترک برای حل بحران های منطقه با دستورالعملی یکسان دعوت کرده و از آن خواسته تا در چارچوب همین همکاری مشترک منطقه را از این دالان تاریک خارج کند، اما حکومت عربستان چه در دوران ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سابق و چه در زمان ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه فعلی به این دعوت پاسخ مثبت نداده است. ریاض همچنان خیال می کند به تنهایی می تواند بر روی عرصه های مشتعل خاورمیانه برقصد و برای تحقق خواسته هایش با تشدید آتش بحران های خاورمیانه به تنهایی کار کند. با این تفکر عربستان همچنان به کاشتن بذر تنش و چند دستگی در منطقه مبادرت می ورزد در حالی که تمامی تلاش ها و مدیریت های سیاسی و امنیتی آن در تمامی عرصه های منطقه ای تا کنون به شکست انجامیده است.

دیپلمات های غربی همچنین به المنار گفته اند، تروریسم اکنون دروازه های عربستان سعودی را می کوبد و تلاش دارد خود را وارد عرصه داخلی عربستان کند. به اعتقاد آنها عربستان نمی تواند بیش از این تدابیر امنیتی خود را تشدید کند و با حفاظت از دروازه های امنیتی خود مانع از ورود تروریست ها به داخل خاک خود شود، چرا که به گفته این دیپلمات ها بذر تروریسم و افراط گرایی در داخل خود عربستان نیز پراکنده شده و لایه های خفته هر لحظه ممکن است بیدار شوند و علیه حامیان و پشتیبانان مالی شان کودتا کنند. همچنین مخاطراتی پیرامون عربستان وجود دارد که هر لحظه می تواند علیه خانواده آل سعود وارد عمل شوند و همه چیز را علیه آن تغییر دهند. عرصه بحرین و یمن و عراق شعله ور است و زبانه های آتش آن هر لحظه ممکن است دامن عربستان را هم بگیرد.

دست اندارکاران و اداره های سیاسی بر این اعتقادند که اداره بحران های منطقه ای نیاز به رقص مشترک عربستان و ایران برای خروج از این بحران دارد و دستاورد این همکاری مسالمت آمیز می تواند آتش شعله ور خاورمیانه را خاموش کند.

بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که عربستان از این که ایران در عراق و سوریه و لبنان و فلسطین و یمن نفوذ دارد، به شدت ناخرسند است و این نفوذ را به معنای ورود غیر خودی به عرصه خودی می داند و برای همین نمی تواند این حقیقت را هضم کند که برای حل بحران های خاورمیانه باید با ایران همکاری کند. همکاری ای که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان می تواند به سود حتی منافع کلان عربستان در تمامی عرصه های سیاسی و امنیتی و اقتصادی تمام شود.

از سوی دیگر عربستان از این که امریکا از در مصالحه با ایران در آمده و بعد از حل پرونده هسته ای و رسیدن به توافق نهایی با ایران، می رود به زودی بسیاری از بحران های منطقه ای را نیز به کمک ایران حل کند، بسیار نگران است برای همین از روی دستپاچگی و نگرانی رفتارهای ایران را رصد می کند و گمان می کند که بازنده تحولات جدید منطقه است. برای همین هنوز جایی برای همکاری با ایران نمی بیند.

 

منبع: دام پرس / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: خاورمیانه ايران و عربستان


نظر شما :