20 توصیه کمیته هسته‌ای مجلس به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای

۲۲ دی ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۶ کد : ۱۹۴۲۹۸۵ سرخط اخبار

رئیس کمیته هسته ای مجلس، 20 اصل راهبردی را که حاصل یک مطالعه جامع فنی، سیاسی و حقوقی بوده و در چارچوب اصول سه گانه سیاست خارجی جمهوری اسلامی یعنی عزت، حکمت و مصلحت تدوین شده است، به عنوان بایدهای مذاکره با گروه 1+5 به تیم مذاکره کننده هسته ای ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای کشورمان و گروه 1+5، ابراهیم کارخانه ای رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی، ضمن گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار ما درباره این مذاکرات، 20 اصل راهبردی را که باید مد نظر تیم مذاکره کننده ایرانی باشد برشمرد.

به گفته کارخانه ای، بدون شک جمهوری اسلامی ایران اگر می خواست معادلات پیشرفت، عزت، اقتدار و رفع مشکلات مردم را با خوش بینی به دشمن و کسب رضایت آنان رقم بزند امروز ایران اسلامی در صفحه تاریخ جهان فاقد برجستگی و نقطه ای تاریک در معادلات سیاسی جهان بود. اکثر کشور های طرف مذاکره و در راس آنها آمریکا، در طول 35سال گذشته تمامی توان خود را در عرصه های مختلف سیاسی، نظامی فرهنگی و اقتصادی بکار گرفتند تا چرخ دنده حرکت پر شتاب و قدرتمند انقلاب اسلامی را از حرکت باز دارند.
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی تاکید کرد، ملت سلشحور ایران با اطاعت از رهبری هوشمند انقلاب و ایستادگی، مقاومت، اتکاء به درون و خودباوری تمامی توطئه های دشمن را نقش بر آب ساخته و قدرتمندتر از همیشه در قله عزت و اقتدار، معادلات سیاسی منطقه ای و جهانی می درخشد.
کارخانه ای افزود: اکنون با وجود گذشت بیش از یک دهه از آغاز مذاکرات هسته ای علیرغم همکاری های گسترده و تعاملات بی سابقه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در یک سال اخیر، آمریکایی ها همچنان  در نقطه آغاز مذاکرات، ایران را غیر قابل اعتماد دانسته و اصرار دارند که فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران را در حدی محدود کنند تا چرخ فعالیتهای هسته ای ایران را در حدی محدود کنند تا چرخ فعالیتهای هسته ای ایران فراتر از خواسته های آنان نچرخد.
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این شیوه برخورد آنان و همدستانش هوشمندی تیم مذاکره را در اتخاذ راهبردهایی می طلبد که قادر باشد به درو از هرگونه اعتماد به کشور های مذاکره کننده خواسته های بحق ملت ایران را در صحنه عمل محقق سازد.
کارخانه ای بر این اساس، 20 اصل راهبردی را که حاصل یک مطالعه جامع فنی، سیاسی و حقوقی بوده و در چارچوب اصول سه گانه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یعنی عزت، حکمت و مصلحت تدوین شده است، به عنوان بایدهای مذاکره با گروه 1+5 برشمرد که به شرح زیر است:
1- عدم پذیرش هرگونه محدودیت در ساخت و استفاده از سانتریفیوژها، تاسیسات غنی سازی، مکان، حجم و ذخایر مواد غنی شده و دستیابی و تامین سوخت 20هزار مگاوات برق هسته ای کشور بر پایه توان 190 هزار سو غنی سازی به ازای هر نیروگاه هزار مگاواتی بر اساس ماده 4 معاهده NPT
2- حفظ هویت، قدرت و شار نوترونی راکتور آب سنگین اراک با توجه به گسترش دامنه نیاز کشور در عرصه های مختلف تحقیقاتی و کاربردی جامعه و لزوم تسریع در راه اندازی و بهره برداری از آن.
3- انجام غنی سازی در تاسیسات هسته ای فردو با راهبرد حراست و بهره برداری از دستاوردهای هسته ای و امکان تامین سوخت بالای 5 درصد مورد نیاز فعالیت های صلح آمیز تحقیقاتی و کاربردی در عرصه های پزشکی، کشاورزی، صنعتی و سایر موارد حسب نیاز کشور.
4- عدم پذیرش هرگونه محدودیت در تحقیق و توسعه غنی سازی و دیگر ملزومات چرخه سوخت هسته ای با بهره گیری از فناوری های نوین و پیشرفته طبق ماده4 NPT
5- عدم پذیرش هر گونه بازرسی و نظارت و همکاری با آژانس فراتر از توافقنامه پادمان معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) در راستای حراست از منافع ملی، امنیت ملی و مصالح ملی کشور.
6- لزوم برخورداری ملت ایران از حقوق کامل هسته ای ناشی از عضویت در NPT و دیگر معاهدات بین المللی انرژی اتمی.
7- ضرورت خاتمه دادن به اتهامات بی پایه و مبتنی بر وهم و خیال از قبیل اتهام فعالیت های مخفیانه هسته ای و گزارشات کذب دریافتی آژانس از منابع خارجی که هیچگاه پایانی بر آنها متصور نیست.
8- تسریع در مختومه نمودن پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حکام با توجه به بازرسی ها و نظارت های فنی و کارشناسی به عمل آمده طی یک سال اخیر و حدود 7 هزار نفر ساعت بازرسی طی 12 سال از فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ آژانس بین المللی انرژی اتمی بی سابقه بوده است.
9- ضرورت جلوگیری از سیاسی کردن برخورداری جمهوری اسلامی ایران از فناوری هسته ای  و ارتباط دادن آن با مسائل منطقه ای و جهانی.
10- عدم ورود به امور دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای
11- تاکید بر عدم تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای طبق فتوای تاریخی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی که از جایگاهی بالاتر از قانون برخوردار است.
12- لزوم خلع سلاح، منع تولید، گسترش و بکار گیری سلاح های هسته ای از سوی کشور های دارای سلاح هسته ای در جهت امن تر شدن جهان.
13- ضرورت اعلام پایبندی کشورهای 1+5 به مفاد و تعهدات NPT و دیگر معاهدات انرژی اتمی
14- لزوم پرهیز آژانس از انجام اقدامات جانبدارانه و تبعیض آمیز بر خلاف مفاد و اساسنامه آژانس در برخورد با موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران
15- لغو یکباره کلیه تحریم ها اعم از تحریم های شورای امنیت، کنگره، دولت آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران همزمان با شروع اجرای توافقنامه جامع.
16- عدم اعمال هر گونه تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی ایران
17- آزاد سازی و واریز مستقیم کلیه وجوه مسدود شده جمهوری اسلامی ایران از طریق بانکی به بانک مرکزی در ایران
18- عدم پذیرش هر گونه دخالت در نحوه هزینه وجوه آزاد شده متعلق به ملت ایران
19- لزوم توقف هرگونه تهدید و اقدام خصمانه در روند برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران که عدم پایبندی به آن موجبات بی اعتبار شدن توافقنامه را فراهم می سازد.
20- فسخ خود بخودی توافق نامه در صورت هرگونه عدم پایبندی و یا نقض تعهدات از سوی 1+5

کلید واژه ها: پرونده هسته ای ایران


نظر شما :