عمرالبشیر باز هم نامزد انتخابات شد

۲۲ دی ۱۳۹۳ | ۰۳:۳۷ کد : ۱۹۴۲۹۷۵ سرخط اخبار

 رییس جمهوری سودان از امروز (یکشنبه) رسما کاندیداتوری خود را برای رسیدن به یک دور دیگر ریاست جمهوری آغاز کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این درحالی است که به رغم وجود مشکلاتی نظیر اقتصاد ناکارآمد و خشونت های شبه نظامیان، تهدید چندانی علیه ربع قرن حکومت وی در سودان از سوی رقبای سیاسی وجود ندارد.
حامیان عمر البشیر، رییس جمهوری سودان او را فردی قدرتمند می دانند که می تواند کشور آشوب زده سودان را حفظ کند درحالی که مخالفان او را به سرکوب اعتراضات متهم می کنند. هنوز مشخص نیست که آیا رقیبی عمر البشیر را برای ریاست جمهوری کشور 39 میلیون نفری سودان به چالش خواهد کشید یا خیر؟ از امروز ثبت نام رسمی برای انتخابات ریاست جمهوری 13 آوریل آغاز شده و کمیسیون انتخابات اعلام کرده که کاندیداتوری عمرالبشیر را دریافت کرده است.
انتظار می رود مخالفان البشیر این انتخابات را نیز همچون انتخابات سال 2010 تحریم کنند. رهبران مخالفان در انتخابات قبلی حامیان عمرالبشیر را به تقلب متهم کردند.
عمرالبشیر از سال 2009 حکم بازداشت بین المللی خود که از سوی دادگاه کیفری بین المللی صادر شده را به چالش کشیده است. در زمان ریاست جمهوری وی در سال 2011 سودان جنوبی طی یک همه پرسی و پس از 22 سال جنگ داخلی از سودان شد.
سال گذشته میلادی عمرالبشیر گفته بود که ممکن است به دنبال رسیدن به یک دور دیگر ریاست جمهوری نباشد. این اظهارات وی باعث افزایش نگرانی در خصوص جنگ قدرت در داخل حزب حاکم کنگره ملی سودان متعلق به عمرالبشیر شد اما این حزب در ماه اکتبر اعلام کرد که عمر البشیر خواهان رسیدن به یک دور دیگر ریاست جمهوری خواهد بود.
احمد سلیمان پژوهشگر منطقه شاخ آفریقا در اندیشکده چتهام هاوس گفت: عمرالبشیر در داخل دولتش جایگاهی قدرتمند دارد.
اوایل ماه جاری میلادی پس از آنکه پارلمان سودان این حق را به عمرالبشیر داد تا فرمانداران ایالت ها را تعیین کند، قدرت وی بیشتر شد. تا پیش از آن این فرمانداران با رای مردم انتخاب می شدند. در حال حاضر کشور سودان با انباشت بدهی خارجی این کشور و رسیدن این بدهی به 45.1 میلیارد دلار با مشکلات اقتصادی شدیدی روبرو است و تقریبا نیمی از مردم این کشور در فقر به سر می برند. هنگامی که سودان جنوبی از سودان جدا شد تقریبا 75 درصد از تولید نفت سودان در زمانی که دو کشور متحد بودند، به سودان جنوبی رسید.
همچنین شبه نظامیان در منطقه دارفور و نیل آبی همچنان با نیروهای دولتی درگیر هستند. ماه ژانویه سال گذشته میلادی عمرالبشیر اعلام کرد که برای رفع مشکلات کشور به دنبال آغاز یک گفت وگوی ملی است و از گروه های مخالف از جمله شورشیان دعوت کرد در این گفت وگوها شرکت کنند اما این وعده هنوز محقق نشده و منتقدان می گویند که دعوت عمرالبشیر از مخالفان به منظور خریدن زمان پیش از برگزاری انتخابات انجام شده است. 

کلید واژه ها: سودان عمرالبشیر البشیر


نظر شما :