اعتراف فرمانده ارشد پنتاگون:

فعلا نتوانسته‌ایم داعش را شکست دهیم

۲۰ دی ۱۳۹۳ | ۱۴:۰۲ کد : ۱۹۴۲۶۷۳ ترجمه برگزیده خاورمیانه
مایکل ناگاتا، فرمانده نیروهای عملیات ویژه امریکا در خاورمیانه گفت: «ما واقعا ماهیت این شبکه را نمی‌فهمیم و تا زمانی که ماهیت آن را نفهمیم نمی‌توانیم آن را شکست دهیم.»
فعلا نتوانسته‌ایم داعش را شکست دهیم

دیپلماسی ایرانی: با تشدید جنگ علیه داعش در خاورمیانه، فرماندهان نظامی امریکا خود را آماده مبارزه ایدئولوژیک با این شبکه تروریستی می کنند. به گونه ای که تلاش های تازه ای را برای غلبه بر این شبکه تروریستی آغاز کرده اند اگر چه رفته رفته در می یابند که غلبه بر این جریان آن طور هم که در ابتدا ساده تصور می کردند، ساده نیست.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، یکی از فرماندهان نظامی وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، اقرار کرد که ایالات متحده در شکست خطرناک ترین گروه تروریستی دنیا موسوم به داعش که بر بخش گسترده ای از خاک عراق و سوریه تسلط دارد، ناتوان است.

پیش از او جان کری، وزیر امور خارجه امریکا گفته بود که باید جلوی پیشروی این شبکه تروریستی را بگیریم و اکنون نیروهای مسلح پنج قاره جهان در حال مبارزه با آن هستند.

چندی پیش روزنامه امریکایی نیویورک تایمز افشا کرد که دیداری سری از طریق ویدئو کنفرانس میان مایکل ناگاتا، فرمانده نیروهای عملیات ویژه امریکا در خاورمیانه با تعدادی از کارشناسان انجام شده است که در آن وی به صراحت می گوید که غرب ماهیت شبکه داعش را نمی فهمد.

ناگاتا که با این اظهارات باعث شوک سیاستمداران امریکایی شده آن هم در حالی که آنها تلاش دارند همه جا وانمود کنند که توانسته اند به کمک نیروهای نظامی خود علیه این شبکه تروریستی پیروزی هایی به دست آورند، همچنین گفت: «ما واقعا ماهیت این شبکه را نمی فهمیم و تا زمانی که ماهیت آن را نفهمیم نمی توانیم آن را شکست دهیم.»

فرماندهان امریکایی همچنین می گویند تا به حال جنگ علیه داعش هزینه های قابل توجهی به دنبال داشته است. آنها همچنین معترفند که تاکنون نتوانسته اند ایدئولوژی این شبکه را به دقت بررسی کنند و برای همین از لحاظ فکری نیز نتوانسته اند آن را شکست دهند و تا کنون فکر آنها را نفهمیده اند.

این برای نخستین بار است که ایالات متحده که رهبری ائتلاف مبارزه با داعش را بر عهده گرفته به این صراحت اعتراف به شکست می کند و می گوید که در مبارزه با آن و رهبر آن ابوبکر البغدادی فائق نیامده است.

برآوردهای امنیتی برخی کارشناسان حاکی از آن است که سلاح ها و مهماتی که داعش در اختیار دارد برای یک جنگ 30 ساله کفایت می کند. این دقیقا خلاف آن چیزی است که فرماندهان پنتاگون بیان کرده اند و گفته اند که شکست داعش تنها به سه سال زمان نیاز دارد.

تا کنون کاخ سفید یا حتی مسئولان عالی رتبه پنتاگون درباره اظهارات فرماندهان ارشد وزارت دفاع امریکا واکنشی نشان نداده اند اما این اعتراف ها کوبیدن میخ بر تابوت پیمان مبارزه با داعشی است که امریکا در حال حاضر مانند "اردک لنگ" رهبری آن را بر عهده گرفته است.  

چهار ماه بعد از آغاز جنگ علیه داعش اظهارات ژنرال ناگاتا نکات استفهام بسیاری را ایجاد کرده است. ژنرال ناگاتا ستاره درخشان پنتاگون است و مردی است که اوباما مسئولیت آموزش نیروهای مخالف ارتش سوریه معتدل را برای مبارزه با داعش به آن سپرده است و پیش بینی می شود آینده درخشانی در پذیرفتن مسئولیت های خود داشته باشد. اکنون این سوال بیشتر خود را نشان می دهد که داعش تا چه اندازه می تواند خطری برای جامعه جهانی محسوب شود؟

در همین رابطه دیگر مسئولان امریکایی معترفند که تبلیغات بین المللی ای که علیه داعش به راه افتاده نتوانسته است دستاوردهای تبلیغاتی میان مدت و طولانی مدت را در غلبه بر یکی از شرورترین ایدئولوژی های شبکه های تروریستی حال حاضر جهان به دنبال داشته باشد. برای همین صحبت های بسیاری میان کارشناسان سنتی فعال در داخل پنتاگون با وزارت امور خارجه و سازمان امنیت مرکزی امریکا (سی آی ای) در این رابطه در گرفته و همگی تلاش دارند با وجود سختی های بسیار اندیشه های این شبکه تروریستی را درک کنند.

بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که اعترافاتی از این دست که به طور روشن از سوی مقام های عالی رتبه امریکایی بیان شده قبل از هر چیز باعث ترس و نگرانی افکار عمومی از امکان عدم موفقیت عملیات نظامی علیه تندروهای داعش خواهد شد و ممکن است تبلیغات جاری نتایجی مغایر با آن چه انتظار می رود به دنبال داشته باشد.

با این حال بسیاری از کارشناسان طرفدار پیمان مبارزه با داعش در توجیه این گفته ها می گویند که اظهارات مقام های ارشد پنتاگون به این معنا است که کار مبارزه با داعش نباید تنها محدود به ابزارهای نظامی و درک توانایی های جنگی آن باشد بلکه باید از لحاظ ایدئولوژیک و فکری نیز این شبکه را درک کرد و به جنگ آن شتافت و در عین حال روشن کرد که از عوامل پیروزی داعش در جذب مخاطب و توسعه مناطق تحت نفوذش استفاده های بسیار آن از وسایل ارتباط جمعی و تبلیغات رسانه ای است که باید جلوی آن گرفته شود.

با این حال بسیاری از ناظران می گویند با وجود تمامی این نگرانی ها باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا و معاونان سیاسی و نظامی او همچنان اطمینان دارند که نیروهای عراقی مورد حمایت هوایی پیمان مبارزه با داعش، توانایی غلبه بر داعش را دارند و در میدان مبارزه نیز توانسته اند پیروزی هایی علیه این شبکه به دست آورند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: دوشنبه 15 دی 1393 / انتشار مجدد: شنبه 20 دی 1393

کلید واژه ها: پنتاگون مبارزه با داعش پيمان مبارزه با داعش داعش


نظر شما :