ترکمنستان ارزش واحد پول خود را کاهش داد

۱۲ دی ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۵ کد : ۱۹۴۲۵۹۰ سرخط اخبار
ترکمنستان که کشوری غنی از نظر منابع نفت و گاز است روز پنج شنبه ارزش پول ملی خود را در برابر دلار آمریکا 18 درصد کاهش داد. این اقدام پس از اقدام مشابه کشورهای همسایه ترکمنستان صورت گرفت که تحت تاثیر بحران اقتصادی در روسیه و کاهش ارزش روبل قرار گرفته اند.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از عشق آباد، ارزش روبل در برابر دلار آمریکا در سال 2014 حدود چهل درصد کاهش یافت. بانک مرکزی ترکمنستان روز پنج شبنه در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد قیمت هر دلار از دو ممیز 85 صدم منات به سه و نیم منات افزایش یافته است که به معنای کاهش 18 ممیز شش دهم درصدی ارزش منات است. بانک مرکزی ترکمنستان درباره علت اتخاذ این تصمیم توضیحی نداد.
 
کاهش ارزش پول این کشور پنج میلیون نفری بعد از سقوط ارزش روبل تحت تاثیر کاهش قیمت نفت و تحریم های غرب علیه روسیه صورت گرفت که کشورهای عضو اتحاد شوروی سابق را تحت تاثیر قرار داد.
 
همه صرافی ها و بانک ها در عشق آباد و در فرودگاه این شهر روز پنج شنبه به علت تعطیلات سال نو بسته بودند.
 
وزارت نفت و گاز ترکمنستان پیش از این نیز در روز پنج شنبه افزایش قیمت سوخت را به میزان شصت درصد اعلام کرد و قیمت هر لیتر بنزین امروز به یک منات افزایش یافت.
 
پیش از این شایعاتی درباره قریب الوقوع بودن کاهش ارزش پول ترکمنستان منتشر شده بود و افراد زیادی اقدام به تغییر دارایی های خود به دلار کردند ولی صرافی ها به هر کس فقط هزار دلار می فروختند.

کلید واژه ها: ترکمنستان منات روز پنج


( ۸ )

نظر شما :