ایران به دنبال امپراتورسازی نیست

۲۶ آذر ۱۳۹۳ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۴۲۰۳۲ سرخط اخبار

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که غربی ها به دنبال ایران هراسی و ترساندن کشورهای منطقه از جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: ایران نظر سویی به کشورهای منطقه ندارد و به دنبال امپراتورسازی نیست.

به گزارش ایرنا، «علی لاریجانی» صبح چهارشنبه در یازدهمین همایش سراسری فرماندهان و مدیران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا افزود: یکی از مسایل مهم در منطقه اختلاف افکنی و هراس از ایران است زیرا قدرت های جهانی نمی توانند با مسایل نظامی ایران را تهدید کنند.

لاریجانی با بیان این که قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای بازدارندگی است، ادامه داد: غربی ها هم مختصر عقلی دارند و می دانند که نمی توانند با گزینه نظامی با ایران برخورد کنند البته شاید غرش های سیاسی انجام دهند، اما اراده ای برای گزینه نظامی ندارند و روشن است که آنها ظرفیت مقابله سخت افزارانه با ایران را ندارند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که غربی ها ایران هراسی در منطقه را به راه انداخته اند، افزود: ایران نظر سویی به کشورهای منطقه ندارد، نه قصد کشورگشایی دارد و نه امپراتورسازی؛ ایران هرگز قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداشته و نخواهد داشت.

لاریجانی ادامه داد: آن ها فراموش نکرده اند که همین کشورهای کوچک منطقه بودند که صدام را به جان ایران انداختند به همین دلیل ایران به دنبال رقابت های پوچ در منطقه نیست اما برخی کشورهای منطقه می گویند که باید پول خرج کنیم تا قدرت سیاسی ایران را کم کنیم چون تهران به دنبال مردم سالاری و احیای هویت ملت های مسلمان منطقه هستیم.

وی تاکید کرد: قدرت ها به دنبال تقابل با جمهوری اسلامی ایران هستند و باید دستگاه دیپلماسی کشور تبیین درستی برای این امور داشته باشد.

**ترویج تروریسم شگرد غربی ها

رییس مجلس شورای اسلامی یکی از شگردهای غرب برای کم کردن قدرت ایران را ایجاد جریان های تروریستی در منطقه دانست و گفت: نباید تردید داشته باشیم که پشت این جریان ها سرویس های اطلاعاتی کشورهای بزرگ و برخی کشورهای کوچک منطقه قرار دارند و این کشورهای منطقه احساس می کنند باید به هر نحوی که شده جریان های تروریستی را سامان داد و از آن ها حمایت کرد.

لاریجانی به موضوع سوریه پرداخت و افزود: کشورهایی که هنوز از گروه های تروریستی در سوریه حمایت می کنند به دنبال امپراتورسازی و کم کردن قدرت سیاسی ایران بودند که نشان دهنده فکرهای علیلی است که در این کشورها وجود دارد.

عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: تصور می کردند اگر از تروریست ها استفاده ابزاری کنند و از آن ها در سوریه حمایت کنند، می توانند پس از مدتی آن ها را از بین ببرند اما این را نمی دانند که وقتی تفکر در خانه ای رسوخ کرد دیگر نمی توان آن را از بین برد که تفکر آن ها نشان دهنده سطحی نگری می باشد.

لاریجانی با اشاره به این که آمریکا در هر جایی که وارد شده گروه های تروریستی در آن کشور به وجود آمده است ، گفت: هنوز هم نگاه آمریکایی ها و برخی کشورهای منطقه به تروریست، نگاهی تاکتیکی است که این عارضه ای برای منطقه است که به مسلمانان لطمه وارد می کند.

**بی تاثیری تحریم دلیل اضطراب غربی ها

وی یکی دیگر از مشکلات منطقه را فشارهای اقتصادی بر ایران دانست و گفت: البته از اول انقلاب به ایران ستم اقتصادی می شد ولی امروز آن را بسط داده اند.

رییس قوه مقننه اظهار داشت: تحریم های آن ها بسیار متنوع شده اما فکر نمی کنم که آن ها به هدف خود رسیده باشند و به همین دلیل مضطربند.

لاریجانی با تاکید بر این که حضور جمهوری اسلامی ایران در پای میز مذاکره به دلیل تحریم ها نبوده است، خاطر نشان کرد: این گفته آن ها که ایران به دلیل تحریم ها پای میز مذاکره حاضر شده به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی تصریح کرد: برعکس این موضوع واقعیت دارد؛ یعنی این که آن ها به شرایط مورد نظر خود دست نیافته اند و برای همین به پای میز مذاکره آمده اند و زمانی می گفتند ایران باید تمام تاسیسات هسته ای خود را برچیند اما امروز دیگر این را نمی گویند.

**تردیدی در بالندگی قرارگاه خاتم الانبیا نیست

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش افزود: سپاه پاسداران روحیه دریادلی و انجام ماموریت های سخت را از زمان پیروزی انقلاب که عده ای از انقلابیون به این نتیجه رسیده اند که برای صیانت از انقلاب و دفع خطرات باید این نهاد را تشکیل دهند؛ این روحیه باعث اوج گیری سپاه پاسداران شد.

لاریجانی با اشاره به این که هسته مرکزی سپاه پاسداران در اول انقلاب با درک و فهم صحیح از شرایط، کار خود را آغاز کرد، ادامه داد: آن زمان مشکلات اصلی، خطرات امنیتی بود به همین دلیل پس از این تهدیدات، اراده قوی که معطوف به مجاهدت بود باعث شد تا هدف را به نتیجه برساند.

عضو شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این که فداکاری سپاه در طول دوران انقلاب اسلامی بسیار تاثیرگذار بود و باعث حفظ نظام در فراز و فرودهای این دوران شده است، گفت: شاید برخی اتفاقات باعث کمرنگ شدن مجاهدت های سپاه پاسداران شود اما انصافا سپاه پاسداران در هر صحنه ای که وارد شد، موفق بود.

رییس قوه مقننه با یادآوری مزاحمت های بنی صدر در اول انقلاب و ورود سپاه پاسداران به دفاع مقدس و ساماندهی بسیج، اظهار داشت: پس از ورود بسیج، فتح الفتوحی بزرگ رخ داد که از آن جمله می توان به شکستن حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر اشاره کرد.

لاریجانی ادامه داد: بعد از جنگ نیز فرماندهان سپاه به این نتیجه رسیدند که قابلیت های زیادی دارند؛ امروز نیز باید شرایط را تحلیل کنیم و بر اساس آن کارهای خود را انجام دهیم.

وی با یادآوری این مطلب که در زمان تشکیل قرارگاه سازندگی برخی مشکلات اداری را مطرح می کردند که آیا این قرارگاه می تواند کارهای بزرگ را انجام دهد یا خیر؟ گفت: پس از تشکیل، قرارگاه سازندگی سپاه، کارهای بزرگی را خلق کرد که تجربه آن ها می تواند زمینه ای برای کارهای آینده باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که حمایت قرارگاه سازندگی از بخش خصوصی و پیمانکاران کاری بسیار مفید و خوب بود، ادامه داد: این کار خوبی است که شما با پیمانکاران خصوصی مسابقه ندادید و ظرفیت های آن ها را فعال و استفاده کرده اید.

لاریجانی اضافه کرد: با همه این درک درست، شهامت کار و روحیه مجاهدتی که در درون سپاه وجود داشت؛ پیشرفت های بزرگی حاصل شد که امروز سرمایه ای برای قرارگاه سازندگی محسوب می شود و کسی تردیدی در بالندگی این قرارگاه ندارد.

وی با بیان این که همکاری با دولت یازدهم کار بسیار خوبی است که باید دولت نیز از ظرفیت های قرارگاه سازندگی سپاه استفاده کند، افزود: اما باید از شرایط، درک درستی داشت و بر اساس آن درک کارها را انجام داد.

**ایستادگی بر اقتصاد مقاومتی راه حل مشکلات اقتصادی

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که باید همان منش و درک عمیق از مسایل وجود داشته باشد تا بتوانیم حل مسایل را به فعل درآوریم، گفت: امروز مهمترین مساله ای که دشمن برای ضربه زدن به انقلاب به دنبال آن است مسایل اقتصادی است.

لاریجانی افزود: در مساله اخیر نفت می بینیم که چه کار می کنند تا به اقتصاد ایران ضربه بزنند و تنها راه حل این مشکل، سیاست ها و منویات رهبر معظم انقلاب درباره مسایل اقتصادی است و باید بر روی اقتصاد مقاومتی که یعنی رونق و سپردن کارها به مردم است ایستادگی کنیم.

وی یادآور شد: از اقتصاد دولتی ضرر کردیم، امروز مسوولیت قرارگاه سازندگی در این مسیر بسیار بیشتر از گذشته است و ما نیز در مجلس نیز وظیفه داریم که به قرارگاه سازندگی سپاه کمک کنیم.

رییس قوه مقننه خطاب به فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: پیشنهادات خود را مدون کنید تا ما هم بتوانیم به شما کمک کنیم اما زمانی ردیف های مالی زیادی داشتیم و سپاه از آن ها استفاده می کرد ولی به دلیل اشتباهاتی که در اداره کشور رخ داده و باعث افزایش بودجه جاری در برابر عمرانی شده باید کارهای زیادی را برای حل این مشکلات انجام دهیم.

لاریجانی با تاکید بر این که ما علاقه داریم که پیشنهادات قرارگاه سازندگی را بشنویم، اظهار داشت: باید منابع خلق کرد یعنی برای برخی پروژه ها منابع خلق کنیم مانند آبیاری تحت فشار که با تدبیر رهبر معظم انقلاب منابعی به آن اختصاص دادیم و امسال هم منابع آن را افزایش می دهیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از راه های خلق منابع، تهاتر است، راه های دیگری نیز وجود دارد که باید روی آن فکر کرد مانند معادن؛ تقریبا در همه حوزه های کوچک کشور معادن وجود دارد اما آن ها حبس مال شده اند یعنی احتکار شده اند و باید آن ها را احیا کرد.

رییس قوه مقننه با بیان این که کامل کردن زنجیره تولید در کشور بسیار مهم است به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا توصیه کرد که در بخش معدن ورود پیدا کند و در این بخش نیز سرمایه گذاری هایی را انجام دهد.

**650هزار میلیارد تومان نقدینگی

لاریجانی یکی دیگر از راه های اقتصاد مقاومتی را اتمام پروژه های نیمه تمام دانست و ادامه داد: در کشور حدود 650 هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم که طی سال های گذشته برای رسیدن به این رقم کارهای بسیار غلطی انجام شده و متاسفانه میل به این نقدینگی به تولید بسیار ضعیف است.

وی افزود: در کنار آن نیز حدود 450 هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ زده داریم که برخی بالای 80 درصد و برخی نیز زیر 40 درصد پیشرفت دارند که باید آن ها را اولویت بندی کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی پیشرفت پروژه های کشور اساس اولویت بندی دانست و اظهار داشت: با پول های خرده ریز هم نمی توانیم به نتایج مهمی در این مسیر دست پیدا کنیم، پس به طور طبیعی برای تکمیل پروژه ها با پول خرده ریز، حدود 30 تا 40 سال طول می کشد که کار تمام شود.

لاریجانی تصریح کرد: پس عقل حکم می کند که این پروژه ها حتی اگر به تولید هم برسند براساس قانون اساسی باید واگذار شوند و سپاه می تواند به آن ها ورود پیدا کرده و به عنوان کاتالیزور رفتار کند، ما هم آمادگی داریم تسهیلاتی را برای اجرای این مسیر فراهم کنیم.

**انتقاد از سهام عدالت

رییس قوه مقننه همچنین با انتقاد از سهام عدالت گفت: سهام عدالت به کاغذی تبدیل شده که در دست مردم است به شکلی که هیچ کسی احساس مالکیت در برابر آن ندارد و مردم نمی دانند که سود خود را از کجا باید بگیرند؛ شما می توانید موضوع را ساماندهی کنید.

لاریجانی یکی دیگر از راه های ورود قرارگاه سازندگی به موضوعات اقتصادی را انتشار و فروش اوراق مشارکت دانست و گفت: از انتشار و فروش اوراق مشارکت هم می توان برای پیشبرد پروژه ها استفاده کرد.

رییس مجلس تصریح کرد: تمام این صحبت ها یک مفهوم دارد که اگر امروز می خواهید درک درستی از مسایل و مشکلات داشته باشید باید تولید حرکت کند و منابع به سمت تولید و خلق منابع برود.

لاریجانی اضافه کرد: با این نگرش، هر ابتکاری که قرارگاه خاتم الانبیا داشته باشد ما هم کمک می کنیم و حتی استثنائاتی را نیز قایل می شویم زیرا این قرارگاه نشان داده که جریان مورد اعتماد کشور و نظام است.

**تسلیم تحریم نمی شویم

پیش از سخنان لاریجانی سردار «عبادالله عبداللهی» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با بیان این که امروز نگران آینده کشور هستیم اما نگرانی از تحریم ها نداریم، گفت: قبول داریم که تحریم ها تاثیرگذار است اما هرگز تسلیم آن نمی شویم.

عبداللهی در ادامه سخنان خود گزارشی از پروژه های در دست اقدام و تکمیل شده این قرارگاه ارایه کرد و درباره مشکلات پیش آمده از رییس مجلس خواستار تدبیر و ارایه راه حل هایی شد.

در این مراسم همچنین سردار سرلشکر پاسدار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران نیز حضور داشت و پس از سخنان رییس مجلس به ایراد سخنرانی پرداخت.

کلید واژه ها: مجلس شورای اسلامی قوه مقننه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا


نظر شما :