افکار عمومی آمریکا:

تهدید داعش به مراتب بزرگتر از ایران است

۱۶ آذر ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۴۱۶۷۶ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
نئو محافظه کاران، دولت جناح راستی اسرائیل و لابی های اسرائیلی از زمانی که داعش شروع به تصرف عراق و اعدام فولی کرد، واشنگتن را از هر گونه همکاری با ایران بر سر مبارزه با داعش منع می کنند و معتقدند که تهران به مراتب تهدید بزرگتری در مقایسه با داعش است.
تهدید داعش به مراتب بزرگتر از ایران است

دیپلماسی ایرانی: شبلی تلهامی، استاد صلح و توسعه دانشگاه مریلند اخیراً نظرسنجی ای را درباره نظر افکار عمومی آمریکا درباره منازعه اسرائیل- فلسطین انجام داده است. این بررسی همچنین اطلاعات جالبی درباره تهدید به مراتب بزرگتر داعش در مقایسه با ایران برای ایالات متحده دارد. این نظرسنجی که در 14 تا 19 نوامبر انجام شده است، نشان می دهد که از 1007 نفری که جامعه ی آماری این نظرسنجی بودند، داعش با شش برابر فاصله در مقایسه با دیگر گزینه ها، بزرگترین تهدید علیه منافع ایالات متحده در منطقه خاورمیانه است.

تهدید داعش بیشتر از تهدید «رفتار ایرانی ها به طور کلی» است. دیگر گزینه های این نظرسنجی، «درگیری های میان اسرائیل و فلسطین» و «بی ثباتی در لیبی» بودند. لیبی با 3 درصد کمترین تهدید برای آمریکا است. پس از آن ایران با 12 درصد، درگیری اسرائیل-فلسطین با 13 درصد و داعش 70 درصد قرار دارد. تنها تفاوت حزبی قابل توجه، مربوط به ایران است که جمهوری خواهان تهدید آن را 15 درصد و بیشتر از تهدید منازعه اسرائیل-فلسطین با 11 درصد می دانند. در حالی که دموکرات ها تهدید درگیری اسرائیل-فلسطین را 13 درصد و تهدید ایران را 9 درصد می دانند.

در بعضی از جهات، این نتایج چندان تعجب برانگیز نبوده است. به ویژه این که داعش پس از سر بریدن جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی، مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. نظرسنجی مرکز پیو که اندکی پس از این حادثه انجام شد، نشان داد که نگرانی از گروه های افراطی اسلامی همانند القاعده و داعش در مقایسه با «برنامه هسته ایران» افزایش یافته است. این درحالی است که 68 درصد از مخاطبان نظرسنجی پیو، در نوامبر 2013، برنامه هسته ای ایران را خطری بزرگ برای ایالات متحده می دانستند، ولی پس از اعدام فولی، این میزان به 59 درصد رسید.

با این وجود یافته های تلهامی بسیار قابل توجه است. با توجه به این که نئو محافظه کاران، دولت جناح راستی اسرائیل و لابی های اسرائیلی از زمانی که داعش شروع به تصرف عراق و اعدام فولی کرد، واشنگتن را از هرگونه همکاری با ایران بر سر مبارزه با داعش منع می کنند و معتقدند که تهران به مراتب تهدید بزرگتری در مقایسه با داعش است.

به طور مثال در ماه ژوئن، جان بولتون، ناسیونالیست تهاجمی عضو موسسه محافظه کار آمریکن اینترپرایز گفته بود که واشنگتن باید درخواست کمک عراقی ها برای مبارزه با داعش را رد کند و در عوض «تلاش ها برای سقوط نظام ایران را افزایش دهد» چون «ایران به وضوح قویترین قدرت و تهدید در این منطقه است.»  

یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات رژیم اسرائیل، ماه اکتبر در مقاله ای که در روزنامه نیویورک تایمز نوشته بود، از واشنگتن درخواست کرد تا اشتباه سال 2003 که به جنگ عراق رفت و تهدید بزرگتر یعنی برنامه هسته ای ایران را نادیده گرفت، تکرار نکند. وی در این رابطه نوشته بود «جمهوری اسلامی ایران همچنان مهمترین تهدید جهان است.»

یک ماه بعد، بنیامین نتانیاهو در سخنرانی ای که در مجمع عمومی فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی داشت درباره هرگونه همکاری با ایران بر سر مبارزه با داعش هشدار داد و گفت: «ایران شریک آمریکا نیست، دشمن آمریکا است و باید با آن به عنوان دشمن رفتار کرد.»

این نظرسنجی همچنین از مخاطبانش پرسیده است که کدام یک از این دو فرضیه به نظرات آنها نزدیک تر است. درگیری های اسرائیلی ها و فلسطینی ها منجر به حمایت بیشتر مسلمانان از داعش در سراسر جهان شده است یا این که این مسئله تاثیر محسوسی بر حمایت از داعش نداشته است. 30 درصد از مردم با جمله اول موافق بوده اند و 64 درصد فرض دوم را قبول داشتند. شایان ذکر است که با توجه به حمایت قوی رهبران جمهوری خواه از دیدگاه های دولت جناح راستی اسرائیل، 71 درصد از جمهوری خواهان معتقدند که منازعه اسرائیل- فلسطین منجر به حمایت بیشتر از داعش شده است. این میزان برای دموکرات ها 60 درصد است.

در نهایت از مردم پرسیده شده است که از میان چهار گزینه –ایالات متحده، اسرائیل، متحدین عرب واشنگتن و دیگران - کدام مورد به طور مستقیم توسط ایران تهدید می شوند. در کل 21 درصد گفته اند ایالات متحده، 21 درصد کشورهای عربی و 43 درصد از مردم هم اسرائیل را معرفی کردند و 12 درصد دیگران را انتخاب کردند. درباره میزان تهدید ایران برای آمریکا تفاوت کمی میان جمهوری خواهان و دموکرات ها وجود دارد. 19 درصد دموکرات ها و 24 درصد جمهوری خواهان ایران را تهدیدی برای ایالات متحده می دانند. اما در زمینه اسرائیل تفاوت زیادی میان این دو وجود دارد. 38 درصد دموکرات ها و 54 درصد جمهوری خواهان، ایران را تهدیدی مستقیم برای اسرائیل می دانند.

منبع: لوب لاگ/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/20  

کلید واژه ها: داعش ايران آمريكا خاورميانه


نظر شما :