دلایلی برای شکرگزار بودن رهبران جهان

۱۱ آذر ۱۳۹۳ | ۱۸:۵۱ کد : ۱۹۴۱۵۰۷ سرخط اخبار
نویسنده خبر: استفان والت
استفان والت با اشاره به نزدیک بودن زمان عید شکرگزاری در آمریکا در فارن پالیسی نوشت، هر یک از رهبران جهان بنا بر دلایلی باید شکرگذار موقعیت خود باشند.
دلایلی برای شکرگزار بودن رهبران جهان

به گزارش ایسکانیوز، والت در ادامه نوشت: در روز عید شکرگزاری همه به این موضوع فکر می کنند که برای چه چیزهایی باید شکرگزار باشند. این رسم در خانه ما هم وجود دارد و من اکنون به این فکر می کنم اگر رهبران جهان سر میز ناهار عید شکرگزاری ما نشسته بودند، چه دلایلی برای شکرگزاری داشتند.

رهبر چین

فکر نمی کنم رهبر چین این را به طور علنی به زبان بیاورد اما او قدردان نیم نگاهی است که باراک اوباما به آسیای مرکزی انداخته است. درگیری شدن در بحران های این منطقه نفعی برای آمریکا ندارد و تنها هزینه ها، ریسک ها و پیامد های منفی را برای واشینگتن افزایش می دهد. مدت ها بود که بحران های خاورمیانه سر آمریکا را گرم کرده و این کشور را از آسیای میانه غافل کرده بود. اما حالا آمریکا آرام آرام وارد باتلاق درگیری های آسیای میانه می شود و این خبر خوبی برای رهبر چین است.

دیلما روسف: باخت 7 بر یک برزیل در مقابل آلمان در رقابت های جام جهانی فوتبال غرور ملی برزیلی ها را خدشه دار کرد. اما این جام جهانی به رغم تمامی اخبار منفی که مخابره می شد هزاران نفر را از سراسر دنیا به برزیل کشاند تا این تورنومنت را از نزدیک تماشا کنند. روسف هم در انتخاباتی که پس از جام جهانی برگزار شد برای بار دوم به کاخ ریاست جمهوری راه یافت و اکنون باید در تدارک مقدمات المپیک 2016 باشد.

آنگلا مرکل

خیلی ساده است: صد اعظم آلمان باید شکرگزار این باشد که رئیس جمهور فرانسه نیست.

ولادیمیر پوتین

با کاهش بهای نفت، تحریم های اقتصادی و روند دموگرافیک نامطلوبی که در روسیه جریان دارد، شاید اینگونه به نظر برسد که رئیس جمهور روسیه چیزی ندارد که برای آن قدردان باشد. اما روسیه تعداد قابل توجهی سلاح هسته ای در اختیار دارد، همچنان عضو شورای امنیت است و نقشی پررنگ در موضوعاتی مانند ایران و سوریه ایفا می کند.

هیلاری کلینتون

وزیر امور خارجه سابق آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می شود و باید قدردان فضای مانور اندکی باشد که اوباما در اختیار او گذاشته بود. به همین دلیل او نباید پاسخگوی اشتباهاتی باشد که در سال های اخیر در سیاست خارجی آمریکا اتفاق افتاد.

عبدالفتاح السیسی

رئیس جمهور مصر بدون تردید شکرگزار کمک های نظامی و حمایت دیپلماتیک آمریکاست. همچنین او مدیون عربستان و امارات متحده عربی است که تعهد کرده اند 20 میلیارد دلار به او کمک کنند تا اقتصاد کشور را سر و سامان دهد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا

مردانی نظیر جان برنان، جیمز کلپر و بسیاری دیگر از متفکران جامعه اطلاعاتی آمریکا اکنون قدردان اوباما هستند که به خاطر هیچ چیز آنها را بازخواست نمی کند.

ما

از عید شکرگزاری سال گذشته تا امسال آنقدر بحران به وجود آمده که شاید جایی برای شکرگزاری باقی نگذاشته باشد: ابولا در غرب آفریقا، جنگ شهری در سوریه، بازگشت روکود به ژاپن و بحران های اقتصادی در اروپا، جنگی دیگر در غزه، درگیری ها بین اسرائیل و فلسطینی ها،ظهور داعش، چالش های ژئوپولتیکی در شرق آسیا، اوکراین، آفریقای مرکزی و بسیاری از مناطق دیگر.

اما ما همچنان باید شکرگزار این باشیم که یک سال دیگر نیز بدون استفاده از تسلیحات هسته ای سپری شده است،ایران و گروه 1+5 همچنان به مذاکرات هسته ای ادامه می دهند. اتحادیه اروپا دچار فروپاشی نشده است. اسکاتلند و کاتولونیا مستقل نشدند.در شرق چین درگیری نظامی به راه نیفتاده است. رئیس جمهور چین و نخست وزیر ژاپن با یک دست دادن تاریخی امید به کاهش تنش ها را زنده کردند و باوجود گسترش ترویسم هنوز بخش قابل توجهی از کشورهای جهان از آسیب حمله های تروریستی در امان مانده اند.

یک دلیل دیگر نیز برای شکرگزاری وجود دارد و آن این است که آمریکا و چین قراردادی در مورد تغییرات اقلیمی به امضاء رساندند.

شاید این دلایل برای یک شکرگزاری تمام عیار خیلی بزرگ نباشند، اما آنقدر کافی هستند که من این هفته شکر آنها را به جا بیاورم و امیدوارم شما هم این کار را انجام دهید.

عید شکرگزاری مبارک!

استفان والت

نویسنده خبر

استفان مارتين والت (متولد 2 جولاي 1955) در امريكا و استاد روابط بين الملل دانشگاه هاروارد است. وي چندين كتاب در همين زمينه تاليف كرده است. والت بارها سياست ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: شکرگزاری چین قدردان شکرگزار


نظر شما :