آغاز همکاری مشترک دو کره با وساطت پوتین

۱۱ آذر ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۹ کد : ۱۹۴۱۴۹۰ سرخط اخبار
همکاری مشترک کره شمالی و کره جنوبی پس از مدتها وقفه، با وساطت «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه و دیدار او با مقامات کره جنوبی، از سرگرفته شد.
 
یکی از مقامات کره جنوبی اعلام کرد که همکاری با همسایه شمالی پس از سالها توقف با انجام مذاکرات سه جانبه و پادرمیانی روسیه و البته با محوریت حمل و نقل ذغال سنگ جان دوباره ای گرفته است.
 
او گفت که این همکاری در ابتدا به صورت آزمایشی است اما پس از بررسی های لازم، ادامه کار به شکل منظم و سیستماتیک تر انجام خواهد شد.
 
چاینا دیلی روز سه شنبه اعلام کرد که بر اساس توافقات به عمل آمده، حدود 40 هزار و 500 تن ذغال سنگ مشتعل خریداری شده از روسیه، برای شروع این پروژه از راه دریا و از شهر بندری «راجین» در کره شمالی به سمت شهر بندری « پوهانگ» کره جنوبی در حال حرکت است.
 
«لیم بیه اونگ چئول» سخنگوی وزارت اتحاد کره جنوبی نیز در سخنانی این اقدام را به منظور ارزیابی امکان سنجی پروژه حمل و نقل آسیایی - اروپایی که مورد حمایت «پارک گئون هی» رئیس جمهور این کشور است، یاد کرد.
 
این همکاری مشترک میان دو کره زمانی کلید خورد که «ولادیمیر پوتین» و «پارک گئون هی» روسای جمهوری دو کشور روسیه و کره جنوبی در نوامبر سال گذشته در سئول با یکدیگر دیدار کردند.
 
در این ملاقات هر دو رییس جمهوری با الحاق مجموعه ای از شرکت های کره جنوبی به پروژه ریلی مشترک روسیه - کره شمالی از بندر «لیان» به بندر « خازان» موافقت کرده بودند.
 
هم اکنون روسیه 70% و کره شمالی 30% سهام این معامله را در اختیار دارند که با ورود شرکت های کره جنوبی این درصدها تغییر خواهد کرد.
 
این پروژه حمل و نقل ابتدا در سال 2007 آغاز شد تا با تعمیر و نوسازی 54 کیلومتر از راه آهن کره شمالی، بندر «راجین» در این کشور بتواند به عنوان بندری مهم در شمال شرق آسیا مطرح شود.
 
«الکساندر گولوشکا» وزیر توسعه منطقه شرق دور روسیه نیز پیشتر اعلام کرده بود که این انتقال با همکاری سه کشور روسیه، کره جنوبی و کره شمالی انجام گرفته است.
 
او گفت که 'این تنها اولین گام است و هنوز چیزهای زیادی هست که همه با هم موفق به انجام آن خواهیم شد.'
 
وی همچنین تاکید کرد که 'همکاری های اقتصادی بین سه کشور از روند صلح در شبه جزیره کره حمایت خواهد کرد.'
 
کره جنوبی به دنبال غرق شدن یکی از کشتی جنگی متعلق به این کشور در سال ۲۰۱۰؛ کره شمالی را به غرق نمودن این کشتی متهم کرده و روابط تجاری خود با این کشور را به طور کامل قطع کرده بود.
 
این در حالی است که دولت پیونگ یانگ همواره اتهامات وارده را رد کرده است.

کلید واژه ها: کره جنوبی


نظر شما :