امریکا در فکر تشکیل واحد نظامی یک‌صد هزار نفره سنی‌ها

تجزیه عراق کلید خورد؟

۱۸ آذر ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۹ کد : ۱۹۴۱۴۷۸ ترجمه برگزیده خاورمیانه
یکی از افراد نزدیک به نخست‌وزیر عراق گفت: «تلا‌ش‌های امریکا برای مسلح کردن عشایر غرب کشور و پیشمرگ‌ها به طور مستقیم و بدون در جریان گذاشتن دولت مرکزی با هدف تقویت استان‌ها و اقلیم‌ها به حساب تضعیف دولت مرکزی صورت می‌گیرد و این همان طرح امریکایی‌ها برای تجزیه کشور است.»
تجزیه عراق کلید خورد؟

دیپلماسی ایرانی: کاخ سفید به اطلاع رهبران عشایر سنی عراق و نمایندگان گروه های مسلح سنی و مسئولان دولت عراق رسانده است که هدف دعوت از آنها برای آمدن به واشنگتن ابلاغ چگونگی تشکیل نیرویی متشکل از یک صد هزار نیروی مبارز مسلح در مناطق سنی نشین است. کاخ سفید همچنین اطلاع داده است که تلاش می کند قانونی را در کنگره مطرح کند و به تصویب برساند که به موجب آن همانند نیروهای "پیشمرگ" کُرد بدون در جریان گذاشتن بغداد و طی روندهای اداری از طریق بغداد اقدام به مسلح کردن عشایر و گروه های مسلح سنی کند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان واشنگتن در دو روز گذشته میزبان هئیتی از رهبران عشایر و نمایندگان گروه های مسلح سنی عراق بوده است.

اثیل النجیفی، فرماندار موصل و برادر اسامه النجیفی، رئیس سابق مجلس عراق که یکی از اعضای این هئیت در سفر به واشنگتن بوده است، در این بیانیه ای که روز یکشنبه منتشر کرد، اعلام کرد: «دیدارهای متعددی با مسئولان امریکایی انجام شد و در دیدار با مراکز مطالعاتی درباره مخاطرات داعش بحث های مفصلی صورت گرفت و طرح هایی برای بازسازی و ساخت عراق و مناطق سنی نشین مطرح شد.»

احمد الجمیلی، یکی از شیوخ عشایر الانبار که از جمله افراد این هیئت است نیز در این باره به الحیات گفت: «مسئولان امریکایی به ما و به مسئولان محلی ابلاغ کردند که از تشکیل یک واحد نظامی متشکل از یک صد هزار نیروی مبارز در استان های الانبار و نینوا و صلاح الدین که وظیفه شان مبارزه با داعش و استیلا بر مناطق آزاده شده از دست این شبکه تروریشتی باشد، حمایت می کنند.»

وی در ادامه افزود: «واشنگتن تکرار تجربه شوراهای بیداری (صحوات) که بعد از اخراج گروه های تروریستی از الانبار دولت عراق حمایت از آنها را قطع کرد، رد می کند و پیشنهاد می دهد که این نیرو به شکل رسمی در ضمن تشکیلات وزارت دفاع باشد، و خود مستقیم بدون مراجعه به دولت مرکزی اقدام به مسلح کردن آنها کند.»

پیش از این اقلیم کردستان از تصویب قانونی در کنگره امریکا که به موجب آن کاخ سفید اجازه مسلح کردن نیروهای پیشمرگ کُرد بدون مراجعه به بغداد را می داد، استقبال کرد.

این در حالی است که تلاش های واشنگتن با اعتراض هایی از سوی دولت عراق مواجه شده است. محمد الصهیود، یکی از نزدیکان حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در گفت وگو با الحیات گفت: «ما هر گونه مسلح کردن مستقیم عشایر یا جریان های دیگر بدون این که دولت مرکزی در جریان قرار بگیرد را رد می کنیم. هر گونه پیشنهاد مسلح کردن به عراقی ها چه از سوی ایالات متحده باشد چه از سوی دیگران باید از طریق دولت مرکزی صورت بگیرد. این دقیقا چیزی است که گروه های سیاسی نیز امضا کرد ه اند و در آن تصریح شده است که سلاح تنها در دست دولت باقی می ماند.»

وی در ادامه افزود: «تلا ش های ایالات متحده برای مسلح کردن عشایر غرب کشور و پیشمرگ ها به طور مستقیم و بدون در جریان گذاشتن دولت مرکزی با هدف تقویت استان ها و اقلیم ها به حساب تضعیف دولت مرکزی صورت می گیرد و این همان طرح امریکایی ها برای تجزیه کشور است.»

از سوی دیگر و در میدان جنگ با داعش یک منبع نزدیک به فرماندهی عملیات الانبار گفت که تجهیزات تقویتی برای نیروهای عراقی روز یکشنبه به الرمادی رسید در حالی که نبرد در مناطق مختلف این استان همچنان ادامه دارد.

در استان صلاح الدین، شمال بغداد، فرماندهی عملیات این استان اعلام کرد که نیروهای ارتش و واحدهای مبارزه با تروریسم و نیروهای بسیج مردمی موفق شدند در جهت منطقه عزیز بلد بعد از هجوم گسترده داعش به این منطقه پیشروی کنند.

در استان نینوا نیز منابع کُرد اعلام کردند که نیروهای پیشمرگ حملات گسترده ای را به پناهگاه های شبکه داعش در مناطق مخمور و کویر، نزدیک به اربیل انجام دادند که به این ترتیب توانستند امنیت مناطق مرزی خود را تقویت کنند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: دوشنبه 10 آذر 1393 / انتشار مجدد: سه شنبه 18 آذر 1393

کلید واژه ها: عشایر بغداد الانبار عشاير سني عراق عراق تجزيه عراق


نظر شما :