اختلافات چشمگیر در مواضع طرفین باقی است

۲۸ آبان ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۹۴۰۹۸۸ سرخط اخبار

نشریه فرانسوی زبان «لاپرس» چاپ کانادا امروز طی گزارشی با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین، از ادامه وجود اختلافات چشمگیر در مواضع طرفین این مذاکرات خبر داد.

به گزارش فارس، نشریه فرانسوی زبان «لاپرس» چاپ کانادا امروز چهارشنبه طی گزارشی نوشت: ایران و قدرت های بزرگ جهان روز سه شنبه دور جدید مذاکرات هسته ای را با هدف دستیابی به توافق تاریخی در خصوص برنامه هسته ای تهران، در وین اتریش آغاز کردند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه در بدو ورود به پایتخت اتریش، وعده داد که به تلاش های خود تا آخرین لحظه ادامه دهد و با هشدار به مخاطبان خود نسبت به هرگونه «زیاده خواهی»، دستیابی به توافق را امکان پذیر ارزیابی کرد.

پس از سخنان ظریف بود که «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا که برای دیدار و گفت وگو با همتایان اروپایی و عرب خود درباره روند پیشرفت مذاکرات هسته ای در لندن بسر می بُرد، در اظهاراتی اعلام کرد که ایران باید به نوبه خود طی این هفته سرنوشت ساز تمامی تلاش های ممکن را انجام دهد و «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس نیز در اظهاراتی جداگانه از تهران خواست که انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهد. 

این نشریه فرانسوی زبان در ادامه گزارش خود نوشت: در حالیکه اختلافات چشمگیر و قابل توجهی در مواضع طرفین مذاکرات هسته ای ایران وجود دارد، دیپلمات ها تنها 6 روز تا دستیابی به توافق پیش از مهلت مقرر 24 نوامبر (سوم آذر) فرصت دارند. 

تازه ترین دور از مذاکرات هسته ای ایران و گروه موسوم به 1+5 روز سه شنبه در حالی در شهر وین اتریش آغاز شد که طرفین برای رسیدن به توافق هسته ای تنها تا روز سوم آذر زمان دارند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در آغاز مذاکرات تصریح کرد که ایران در برابر «زیاده خواهی ها» مقاومت خواهد کرد.

بر اساس توافق موقتی که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، طرف غربی متعهد شده است تمامی تحریم های ایران را پس از حصول توافق جامع، لغو کند. بر اساس آن توافق که یکبار در تیر ماه تمدید شد، طرفین برای رسیدن به راهکار جامع تنها تا روز سوم آذر زمان دارند و گفته می شود عدم پایبندی واشنگتن و سه کشور اروپایی برای لغو تحریم ها بر اساس توافق ژنو، اصلی ترین مانع حصول توافق است.

کلید واژه ها: مذاكرات هسته اي ايران برنامه هسته اي ايران برنامه هسته ای ایران مذاکرات


نظر شما :