اظهارات نماینده عراقی که جنجال به پا کرد

بهانه‌تراشی‌های عربستان برای بهبود روابط با عراق

۱۹ آبان ۱۳۹۳ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۴۰۶۳۳ اخبار اصلی خاورمیانه
موفق الربیعی در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد عربستان را متهم به حمایت از داعش کرد و گفت که این رفتار باعث می‌شود تا همکاری‌های امنیتی دو کشور تعلیق شود.
بهانه‌تراشی‌های عربستان برای بهبود روابط با عراق

دیپلماسی ایرانی: ظاهرا قرار نیست روابط عربستان و عراق به این سادگی ها بهبود یابد. در حالی که با استقبال عربستان از انتخاب حیدر العبادی برای جانشینی مالکی و سفر ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه و فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق به عربستان انتظار می رفت تا روابط دو کشور بهبود یابد و حتی وزیر امور خارجه عراق خبر از بازگشایی قریب الوقوع سفارت عربستان در بغداد داده بود، بهانه جویی های عربستان پایانی ندارد و احتمال این که روابط دو کشور بهبود نیابد، وجود دارد. حدود یک ماه پیش بود که جعفری گفته بود عربستان آماده بازگشایی سفارت خود در بغداد است و در حال حاضر در حال مکان یابی برای یافتن مکانی مناسب برای سفارتش است اما تا کنون خبری از یافتن این مکان مناسب گزارش نشده است.

حالا روزنامه العرب، چاپ لندن که این روزها با گزارش های متعدد جهت داری که منتشر می کند بیش از پیش متمایل به مواضع عربستان شده است، در گزارشی می نویسد که تحلیلگران عربستانی از اظهارات موفق الربیعی، نماینده پارلمان و دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی عراق تعجب کرده اند و اظهارات او را غیر قابل قبول می دانند و می گویند صحبت های او به سود بهبود روابط دو کشور نیست.

موفق الربیعی در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد عربستان را متهم به حمایت از داعش کرد و گفت که این رفتار باعث می شود تا همکاری های امنیتی دو کشور تعلیق شود.

فهد العرینی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه های عربستان درباره اظهارات الربیعی به العرب می گوید: «چگونه او می تواند عربستان را در گسترش و افزایش قدرت داعش متهم کند. او چگونه می تواند بگوید که عربستان از داعش حمایت مالی کرده است؟»

وی سپس تاکید می کند که کشورش به شکل بسیار خوبی در بحث مبارزه با تروریسم عمل می کند و تلاش دارد جلوی داعش را که می خواهد در کشورهای متعدد منطقه نفوذ کند، بگیرد. عربستان همچنین تلاش می کند با همه گروه های تروریستی در منطقه مبارزه کند.

داعش بعد از تحولات سوریه و تاکید کشورهای معاند با دمشق بر لزوم سقوط بشار اسد به هر قیمتی تشکیل شد. در آن زمان بسیاری بندر بن سلطان، شاهزاده عربستانی را متهم می کردند که در شکل گیری گروه های جهادی تندرو دست داشته است. حتی اخباری منتشر شد مبنی بر این که وی گروهی متشکل از 15 هزار جنگجوی تندروی جهادی را در سوریه سازماندهی کرد که به جنگ ارتش سوریه بروند. این گروه بعد از شکست حمله به دمشق فروپاشید و بسیاری از اعضای آن جذب داعش شدند. بعد از آن بندر نیز از سمت خود برکنار شد.

بعد از سقوط موصل به دست داعش و قدرت نمایی بی سابقه این شبکه تروریستی در این شهر بزرگ عراقی که هنوز هم ادامه دارد و متصل کردن مناطق تحت کنترل داعش در عراق و سوریه به یکدیگر و تکرار تهدیدهای این شبکه علیه کشورهای دیگر، عربستانی ها از این گروه به شدت ترسیدند و از آن موقع به بعد بود که ملک عبدالله، پادشاه این کشور دستور به محکومیت حمایت یا پیوستن و هواداری از داعش در منبرها و امکان مذهبی داد و از ائمه جماعات مساجد خواست که علیه این گروه تروریستی موضع بگیرند.

موفق الربیعی یکی از معتدل ترین نیروهای نزدیک به حزب الدعوه اسلامی محسوب می شود که خود در گذشته نیز عضو این حزب بوده است. وی همچنین هماهنگ کننده روابط بغداد و ریاض در پرونده مبارزه با تروریسم بوده و بارها نسبت به وجود حمایت هایی از سوی عربستان از داعش هشدار داده است.

وی که در حال حاضر از افراد نزدیک به حیدر العبادی، نخست وزیر عراق محسوب می شود در کنفرانس مطبوعاتی خود در بغداد همچنین از دولت عربستان خواست تا جلوی افزایش نیروهای تکفیری که به فکر پیوستن به داعش هستند را بگیرد و مانع هر گونه حمایت مالی و لجستیکی از داخل عربستان از این شبکه تروریستی شود.

عراق در زمان دولت نوری مالکی نیز بارها دولت عربستان را متهم به حمایت از گروه های تروریستی و تلاش برای تشدید تنش های طایفه ای شیعه و سنی می کرد.

با این حال العرینی از مقام های عراقی خواست که از نگاه های طایفه ای نسبت به عربستان عبور کنند اگر چه در عین حال تاکید کرد، عربستان نیز نمی تواند به عراق تنها از دریچه سنی بنگرد بلکه باید عراق را با تنوعات اجتماعی آن بپذیرد و به هیچ وجه رویکرد طایفه ای در برابر آن نداشته باشد.

عربستان در زمان دولت مالکی مدعی بود که شخص وی عامل تخریب روابط بغداد – ریاض است و در صورتی که شخصی غیر از او نخست وزیر عراق شود روابط خود را با بغداد بهبود خواهد بخشید.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بغداد الربیعی عراق و عربستان


نظر شما :