آذربایجان به متحد اسرائیل در منطقه تبدیل شده ‌است

۱۵ آبان ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۰۴۷۱ سرخط اخبار

جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی روابط دوستانه و مواضع هم سویی را در منطقه خاورمیانه دنبال می کنند.

به گزارش فارس، هیل، وبگاه کنگره آمریکا طی یادداشتی مدعی شد «روابط آذربایجان و اسراییل روزنه امیدی برای صلح میان مسلمانان و یهودیان است».

«رافائل هارپاز» سفیر اسراییل در آذربایجان اواسط ماه سپتامبر (اواخر شهریورماه) سال جاری با «الین سلیمانوف» سفیر آذربایجان در آمریکا دیدار کرد. این دو با سفر به واشنگتن، نیویورک، واشنگتن دی سی و فیلادلفیا درباره روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای مسلمان گفت وگو کردند.

گفت وگوهایی درباره ایران نیز میان مقامات این دو کشور متحد آمریکا، یعنی اسراییل و آذربایجان، صورت گرفت. هر دو کشور مواضع هم سویی در رابطه با آمریکا داشته و از حامیان آن هستند؛ البته تضاد بین نخست وزیر اسراییل و رییس جمهور آمریکا نیز قابل چشم پوشی نیست.

از طرفی سلیمانوف نیز در سخنرانی های خود به مقامات آمریکایی برای نقد مساله حقوق بشر در آذربایجان اعتراض کرد.

با این که جمهوری آذربایجان کشوری مسلمانان است اما سلیمانف در سخنرانی خود به این مساله اشاره کرد که یهودیان در جمع مقامات جمهوری آذربایجان حضور دارند.

در حال حاضر آذربایجان درآمد حاصل از فروش 40 درصد از نفت خود را به اسراییل داده و مقامات اسراییلی معتقدند اسراییل از قدرتمند بودن آذربایجان در منطقه سود خوهدبرد.

«موشه یعلون» وزیر دفاع اسراییل اخیرا به آذربایجان سفر کرد و از سال 2012 تا کنون نیز اسراییل و آذربایجان با امضای موافقت نامه ای قرار بوده صنایع هوایی اسراییل معادل 1.6 میلیارد دلار هواپیماهای بدون سرنشین و سیستم های دفاعی ضدهوایی و موشک های ضد هوابرد به به آذربایجان بفروشد.

کلید واژه ها: اسراییل


نظر شما :