واشنگتن پرونده هسته ای را پیش می برد، ریاض پرونده های منطقه ای

تقسیم کار امریکا و عربستان برای مذاکره با ایران

۱۹ مهر ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۹ کد : ۱۹۳۹۲۳۵ ترجمه برگزیده خاورمیانه
امریکایی ها امیدوارند از یک سو مذاکرات سازنده ای میان ایران و عربستان آغاز شود و شامل پروندهای سوریه و تحولات جاری در آن و لبنان شود، و هم زمان خود مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته ای اش را به پیش ببرند.
تقسیم کار امریکا و عربستان برای مذاکره با ایران

دیپلماسی ایرانی: امریکایی ها معتقدند که بشار اسد در تنگنای بزرگی به سر می برد. البته اذعان دارند وضعیتش در حال حاضر بهتر از گذشته است. به ویژه حالا که جنگ با داعش آغاز شده است. می گویند کمی نفس راحت می کشد، برای این که اکنون پیمان بین المللی مبارزه با داعش تشکیل شده است. اما همانند بسیاری حتی خود امریکایی ها نمی داند که نتیجه این پیمان چه خواهد شد. اما این نکته را خوب می داند که غرب می خواهد تحت لوای این پیمان به تقویت مخافان معتدل بپردازد. اما بشار اسد این توانایی را دارد که مانع قوت گرفتن این گروه های شبه نظامی شود. بشار اسد می گوید مبارزه با داعش و گروه های افراطی و تروریست ها در حال حاضر اولویت جامعه جهانی است و حمایت از مخالفان در اولویت دوم قرار دارد بنابر این فرصت کافی برای مبارزه با آنها را در اختیار دارد و می تواند از شکل گیری و قدرت گرفتن آنها جلوگیری کند.

این کارشناسان امریکایی می گویند که طرح حمله هوایی امریکا مدتی طول خواهد کشید. در طول این مدت هم مخالفان معتدل را می توان مجهز کرد و سلاح در اختیار آنها قرار داد تا تبدیل به یک ماشین جنگجوی جدی شوند. شانس این عملیات بالا است برای این که قرار است این نیروها هم آموزش کافی ببینند و هم کاملا مسلح شوند. همچنین اطلاعات و استراتژی روشن و تاکتیک های لازم در اختیار آنها قرار بگیرد. همچنین کادر نظامی خلاق و فعال در خدمت داشته باشند. هدف امریکایی ها این است که بشار اسد را در برابر دو گزینه قرار دهند و کاری کنند که وی مجبور شود از میان این گزینه ها یکی را انتخاب کند؛ یکی به مذاکرات سیاسی تن دهد و مذاکره با مخالفان معتدل را بپذیرد. در این چارچوب تضمین داده خواهد شد که طایفه علوی مورد حمایت کامل قرار بگیرد و نقش ملی آن حفظ شود. دیگری جنگ ادامه یابد تا به یک وضعیت مشخص برسد و کار یک سره شود. در آن صورت هیچ تضمینی وجود ندارد که یک طایفه مورد حمایت قرار بگیرد یا طایفه ای دیگر قتل عام نشود.

در این میان سوال این است خود امریکایی ها و شخص باراک اوباما مایل به کدام گزینه هستند؟

امریکایی ها می گویند که همچنان امکان مذاکره برای پایان دادن به بحران سوریه وجود دارد. برای همین امیدوارند که در آخر بشار اسد بپذیرد مذاکره کند و این مذاکرات به نتیجه ای قابل قبول که در ضمن آن حقوق اقلیت ها حفظ شود و از طایفه های دیگر حمایت لازم به عمل آید، برسد. اما مساله این است که هم پیمانان منطقه ای امریکا اعم از عرب ها و غیر عرب ها، که در حال حاضر مشارکت فعالی در حمله به مواضع داعش و جبهه النصره و امثال آنها دارند، به دنبال سرنگونی بشار اسد هستند. آنها هیچ توجهی به طایفه علوی نمی کنند و برایشان مهم نیست که ممکن است چه بلایی بر سر آنها بیاید. حتی اهمیتی به سرنوشت دیگر اقلیت ها هم نمی دهند. به رغم این که گفته می شود امریکا می خواهد بشار اسد را در برابر این دو گزینه قرار دهد اما استراتژی امریکا امروز کاملا روشن شده است. از یک سو می خواهد با حملات خود به گروه های تروریستی و افراطی آنها را تضعیف کند و از سوی دیگر به طور هم زمان درصدد ایجاد نیروی نظامی معتدل از میان نظامیان فراری از ارتش سوریه است. اولین وظیفه آنها حمله به مواضع گروه های افراطی هم زمان با حملات هوایی پیمان مبارزه با داعش است. اگر بشار اسد بخواهد هم از این فرصت استفاده کند امریکا آن گاه تصمیم می گیرد که در برابر آن چگونه برخورد کند.

امریکایی ها درباره مواضع ایران نیز می گویند، دیپلماسی ایران در این زمینه بسیار مهم و کارساز است. امریکایی ها امیدوارند از یک سو مذاکرات سازنده ای میان ایران و عربستان آغاز شود و شامل پروندهای سوریه و تحولات جاری در آن و لبنان شود، و هم زمان امریکا مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته ای اش را به پیش ببرد. آنها می گویند علی رغم این که ایران توانسته صنعاء، پایتخت یمن را به تصرف نیروهای وفادار به خود در آورد اما می توان از فرصت استفاده کرد و با آن در تمامی پرونده ها به نتیجه رسید. آنها امیدوارند که بتوانند ایران را نیز به جمع جامعه جهانی در مبارزه با داعش و تروریسم و حل مشکلات پیچیده خاورمیانه وارد کنند.

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/

انتشار اولیه : دوشنبه 13 مهر 1393 / باز انتشار : شنبه 19 مهر 1393

کلید واژه ها: بشار اسد مبارزه با داعش ايران و عربستان سوريه


نظر شما :