وقتی منتقدان دولت منافع ملی را قربانی منافع جناحی کردند

دفاعی ظریف از قدرت مردم و مردم سالاری دینی

۱۶ مهر ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۹۳۹۱۲۹ خاورمیانه یادداشت گام به گام تا توافق جامع
آنچه مسلم و مهم است و در سخنان دقیق رئیس دستگاه دیپلماسی نیز بدان تصریح شده ، نقش مستقیم مردم ایران در تعیین خط مشی و رویکرد سیاست داخلی و خارجی کشور است و این نقش تنها متاثر از گفتار و رفتار دلسوزانه و منصفانه خواهد بود.
دفاعی ظریف از قدرت مردم و مردم سالاری دینی

نویسنده: محسن دهقانی

دیپلماسی ایرانی: یکی از مهمترین و داغ ترین بحث در فضای سیاست داخلی و خارجی کشور و به خصوص در عرصه رسانه ای سفر دکتر روحانی به نیویورک و صحبتهای دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست با اعضای شورای روابط خارجی آمریکا باشد.در بین نقد تند رسانه های منتقد از این سخنان که تا سر حد توصیف «ظریف گیت» در روزنامه ای وطنی پیش رفتند و آن را دری گرانبها برای توجیه و بهانه آغاز زودهنگام رقابت های انتخاباتی آتی در صحنه سیاست داخلی کشور یافتند و از هر دشنام سیاسی مثل خودشیرینی برای فرزندان ملت ابایی نکردند، به ظاهر مبتنی بر ترجمه هدفمند و نادرست نه از متن این سخنان که از سوال یکی از حاضران در آن جلسه است. در این بین برخی از رسانه های حتی منتقد دولت اما منصف مثل پایگاه خبری تابناک متن دقیق و صحیح آن را برای تنویر افکار عمومی بازتاب دادند. اما هدف غایی این اقدام تخریبی علیه مردم ، رئیس جمهور منتخب و فرزندان انقلاب چیست؟.

عنصر مهم در ظاهر و باطن سخنان ظریف ، دفاعی ظریف از مولفه قدرت نقش مردم در ساختار سیاسی ایران و مردمسالاری دینی است که بنا بر کلام بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران کلمه ای کم یا اضافه ندارد. شاید طیفی سیاسی خاصی در این آب و خاک حضور و نقش مردم را  طلبکارانه و بر اساس نیاز خود بدانند، اما این نقش بعنوان الگویی در عرصه سیاسی کشور ، منطقه و جهان در طول سالهای گذشته به اثبات رسیده است.

منتقدان ظریف که همان منتقدان سرسخت دولت تدبیر و امید هم هستند ، اگر کمترین خیرخواهی ، عدالت و انصاف سیاسی داشتند خوب بود به این بخش از تحلیل ظریف توجه کنند که وزیر امور خارجه دولتی که در رقابتی دموکراتیک توانسته رای اکثریت ملت را بدست آورد و رویکرد و خط مشی آن نیز مورد تایید رهبری کشور و اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعنوان نمایندگان منتخب ملت هست ، آنقدر شهامت و انصاف سیاسی دارد که شجاعانه از مولفه مردمسالاری در این کشور دفاع می کند و بر انتخاب رئیس جمهوری متفاوت تاکید دارد که به راحتی هشت سال سکان هدایت اجرایی سیاست داخلی و خارجی این کشور را  بدست گرفته و حتی خود وی را به هر دلیلی زودتر از موعد بازنشسته کرد و ....

از وجهی دیگر در حالیکه خبرنگار برخی رسانه های منتسب به طیف منتقد دولت ، فرصت لازم و مناسب و حتی بیش از اندازه معمول برای حضور در مصاحبه های مطبوعاتی دولت و دستگاه دیپلماسی را دارد، این سوال اساسی وجود دارد که چرا دولت از بازوی قدرتمند اهرم فشار منتقدان  در روند سیاسی و تبلیغاتی مذاکرات برای اعمال فشار بر طرف مقابل بهره نگیرد؟  امر مهمی که به خوبی محافل سیاسی غرب به خصوص در کنگره آمریکا و در بنگاههای تبلیغاتی اروپا و آمریکا از آن استفاده می کنند . حال که وزیر امور خارجه به درستی ، ذکاوت و هوشیاری اهرم قدرتمند موضع نه تنها یک طیف خاص و حداقلی از منتقدین که کم و کیف سهم و وزن آنها در رقابت انتخابات ریاست جمهوری مشخص شده، بلکه نقش و حضور آحاد ملت هوشیار ایران اسلامی را بعنوان اهرم فشار و منطق مردمسالارانه در فضای افکار عمومی و نخبگان غرب بکار می گیرد، چرا به یکباره برخی از همین مدعیان انتقاد دلسوزانه و دلواپسان منافع ملی ، تلاش می کنند حتی با توسل به دستکاری در ترجمه سخنانی صریح و شفاف ، از آن در راستای اهداف سیاسی داخلی موقت خود سوء استفاده کنند؟!

آنچه مسلم و مهم است و در سخنان دقیق رئیس دستگاه دیپلماسی نیز بدان تصریح شده ، نقش مستقیم مردم ایران در تعیین خط مشی و رویکرد سیاست داخلی و خارجی کشور است و این نقش تنها متاثر از گفتار و رفتار دلسوزانه و منصفانه خواهد بود که شاخص آن در نحوه تعامل حمایتی و در عین حال همراه با نقد دلسوزانه رهبری معظم انقلاب قرار داشته است. مردمی که در یک برهه حساس از سرنوشت این کشور ، رویکرد تدبیر و امید را برای اداره امور کشور برگزیدند ، با قضاوت در مورد آثار و نتایج عملکرد دولت برآمده از رای خود قضاوت خواهند کرد و نمایندگان خود را بار دیگر انتخاب می کنند و در آن بزنگاه مشخص خواهد شد چه کسانی دلواپس تعیین آینده سرنوشت سیاسی خود یا منافع ملی هستند. مهمتر از آن اجماعی است که که ضروری است بین همه گروهها و طیفهای سیاسی کشور در دفاع از منافع ملی کشور شکل بگیرد. منافع ملی نباید قربانی مصالح جناحی شود.

انتشار اولیه :جمعه 11 مهر 1393 / باز انتشار : چهارشنبه 16 مهر 1393

کلید واژه ها: سیاست داخلی


نظر شما :