اوباما چه کشورهایی را بمباران کرد؟

۰۲ مهر ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۳۸۸۰۹ سرخط اخبار
هواپیماهای آمریکایی روز سه شنبه طی عملیات ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش به مواضعی در سوریه حمله کردند. با وجود این که آمریکا از سال 1942 اعلام جنگ نکرده، سوریه هفتمین کشوری است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و برنده جایزه صلح نوبل در شش سال ریاست جمهوری اش دستور بمباران و یا ادامه حملات به آن را صادر کرده است.
 
به گزارش ایسنا، به نقل از راشاتودی، سوریه تازه ترین کشوری است که بدون اجازه بشار اسد به عنوان رئیس جمهور این کشور، واشنگتن دستور حمله به آن را صادر کرده است.
 
آمریکا و ناتو حملات هوایی خود را روز سه شنبه در شمال سوریه علیه شبه نظامیان داعش که قسمتی از شمال و شرق سوریه را تصرف کرده اند، آغاز کردند.
 
بر اساس گزارش سازمان نظارت بر حقوق بشر در سوریه تعداد کشته ها در حملات نیروهای آمریکایی به 120 تن رسیده و احتمال افزایش این تعداد نیز وجود دارد. به گفته این سازمان هشت غیرنظامی نیز جان خود را در این حملات از دست دادند.
 
در زیر به اقدامات نظامی واشنگتن طی شش سال زمامداری باراک اوباما اشاره شده است:
 
"افغانستان (تاکنون-2001)"
حمله آمریکا به افغانستان زمانی رخ داد که در 11 سپتامبر 2001 حملاتی تروریستی در خاک آمریکا صورت گرفت و افغانستان اولین کشوری شد که در پی تحویل ندادن اسامه بن لادن رهبر القاعده، آمریکا آن را در قرن 21 بمباران کرد.
 
آمریکا بمباران را با حمله به کابل، قندهار و جمال آباد بزرگترین شهرهای افغانستان آغاز کرد و با کمک متحدانش جنگ را در این کشور به درازا کشاند؛ جنگی که ده ها هزار قربانی بر جای گذاشت. با وجود این که خروج تعداد زیادی از نیروهای کشورهای غربی از سال 2011 آغاز شده و تا 2014 به پایان می رسد، آمریکا در پی تصویب توافقی برای ادامه نظارت و امنیت در افغانستان است. با این حال حملات هوایی در این کشور همچنان صورت می گیرد.
 
آمریکا از سال 2001 بیش از 100 میلیارد دلار به منظور کمک به افغاستان و آموزش دادن و مجهز کردن نیروهای امنیتی این کشور و به روز کردن زیرساخت هایش هزینه کرده است. هم زمان در این مدت 2200 نیروی آمریکایی در افغانستان کشته و حدود 20 هزار تن زخمی شده اند.
 
حملات و بمباران های هوایی آمریکا مسئله ای مورد منازعه با رهبران افغانستان بوده است. روسای دولتی افغانستان معتقدند در نتیجه مأموریت بمباران آمریکایی ها غیرنظامیان زیادی جان باخته اند. تنها طی هفته گذشته موشک های آمریکایی 11 غیرنظامی را در شرق این کشور کشتند.
 
"یمن: (تاکنون-2002)"
مرگ 17 تن از نیروهای دریایی آمریکایی در اکتبر 2000 در حمله شبه نظامیان القاعده به ناو آمریکایی در بندر عدن، یمن را در رادارهای واشنگتن قرار داد. در نوامبر 2002 با چراغ سبز دولت یمن، آمریکا دیگر نیازی به انگیزه اضافی برای اجرای اولین حمله هوایی به خاک یمن نداشت.
 
هدف این بمباران "قاعد سالم سنیان الحارثی" بود که به اعتقاد واشنگتن ریاست شاخه اجرایی القاعده در یمن را به عهده داشت و مظنون حمله به ناو آمریکایی بود. الحارثی بر اثر اصابت یک موشک که از هواپیمایی بدون سرنشین به ماشین اش شلیک شد، از پای درآمد.
 
به اعتقاد وزیر دفاع وقت آمریکا حملات هوایی این کشور به یمن "بسیار موفقیت آمیز" بود و این حملات نه تنها تروریست های بسیاری را کشت بلکه آنها را مجبور کرد تا تاکتیک های خود را عوض کنند.
 
درست است که بمباران های پراکنده ای در خاک یمن توسط نیروهای آمریکایی در دوره ریاست جمهوری جورج بوش صورت می گرفت اما با به قدرت رسیدن باراک اوباما این حملات افزایش چشم گیری پیدا کردند. اسناد محرمانه ای که توسط ویکی لیکس منتشر شد نشان داد که دولت یمن به آمریکا اجازه ادامه حملات هوایی علیه مظنونان شبه نظامی القاعده در این کشور را داده بود.
 
بمباران های هوایی آمریکا در یمن تقریبا تنها توسط هواپیماهای بدون سرنشین اجرا می شوند و این حملات در سال های اخیر به شدت افزایش یافته اند. با این حال گروه های حقوق بشر نسبت به افزایش قربانیان غیرنظامی در نتیجه حملات آمریکا تحت عنوان "جنگ علیه ترور" ابراز نگرانی می کنند. دیده بان حقوق بشر طی گزارشی که در سال 2013 منتشر شد، شش حمله هوایی را که در سال 2009 در یمن صورت گرفته بررسی کرد. این سازمان اعلام کرد از 82 نفری که در این حملات هوایی جان باختند، 57 تن غیرنظامی بودند.
 
"عراق: (2011-2003)"
زمان پنج فوریه 2003 – مکان: سازمان ملل در نیویورک
 
کالین پاول، وزیر خارجه وقت آمریکا، سخنرانی خود را به پایان رساند؛ سخنرانی که در آن اعلام کرد عراق مسلح به سلاح های کشتار جمعی است. بهانه ای برای واشنگتن برای ورود به یک درگیری نظامی دیگر. گویا دست های بسته سربازان آمریکا در افغانستان برای واشنگتن کافی نبود.
 
اولین حمله هوایی علیه عراق در 20 مارس 2003 صورت گرفت و طی سه هفته دولت عراق سرنگون شد. با این حال، مانند افغانستان دستیابی به کنترل کامل کشور آسان نبود. چرا که آمریکا و متحدانش ابتدا با مقاومت شدید حامیان صدام، رئیس جمهور سرنگون شده عراق و پس از آن با مقاومت شدید گروه های مقاومتی مختلف شیعه و سنی وهم چنین با مقاومت القاعده و حامیانش مواجه شدند.
 
ثابت شده که جنگ و بمباران آمریکا برای مردم عراق فاجعه آمیز بوده است. تعداد کشته شدگان این جنگ حدود نیم میلیون تن بود. تحقیقات نشان می دهد که 70 درصد از کشته شدگان عراقی طی سال های 2003 تا 2011 به دلایل خشونت آمیزی چون شلیک گلوله و انفجار کشته شده اند. این تحقیقات همچنین اضافه می کند که نیروهای ائتلاف مسئول کشته شدن 35 درصد این قربانیان هستند.
 
"پاکستان (تاکنون- 2004)"
درست است که حملات هوایی در پاکستان طی دولت جورج بوش آغاز شد اما ریاست اوباما تعداد آنها را به رقم بی سابقه ای رساند. بر اساس گزارش های منتشر شده، از سال 2004، 390 حمله پهپادی در پاکستان صورت گرفته است که حدود 339 حمله در دوران تصدی گری اوباما اجرا شده است. این حملات 4000 کشته بر جای گذاشت که حدود یک چهارم آنها غیرنظامی بودند.
 
تعجبی ندارد که حملات پهپادی تحت رهبری آمریکا موجب اختلافات زیاد بین آمریکا و پاکستان شد. این حملات در صورتی اجرا می شدند که حدود 5000 هزار تظاهرات علیه آن ها در پاکستان طی این سال ها برگزار شد. مردم پاکستان خواستار توقف فوری این حملات در کشورشان و اعزام نیرو به افغانستان از طریق پاکستان بودند.
 
"سومالی (تاکنون-2007)"
در ژانویه 2007، آمریکا حملات هوایی در سومالی را به بهانه حمله به رهبر مظنون القاعده که به اعتقاد واشنگتن مقصر حمله به سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا بود، آغاز کرد. عبداللهی یوسف احمد، رئیس جمهور وقت سومالی کاملا از این حملات هوایی حمایت کرد.
 
دخالت نظامی آمریکا در سومالی به صورت گسترده ای توسط چشم رادارها نادیده گرفته شد، چرا که به طور قطع توجهات بین المللی کمتری به "جنگ علیه ترور" واشنگتن در شاخ آفریقا جلب می شد.
 
با این حال می توان از کشته شدن احمد گودان، رهبر گروه الشباب که به القاعده مرتبط است، به عنوان یکی از نتایج حملات هوایی آمریکا در سومالی یاد کرد.
 
"درباره لیبی چه طور؟"
لیبی احتمالا برای نیروهای اروپا و ناتو و بمباران های هوایی شان یک استثنا بود. با این حال این آمریکا بود که بر طبل حمایت از سرنگونی معمر قذافی، رهبر سابق لیبی در مارس 2011 نواخت. باراک اوباما به قذافی اولتیماتومی به این مضمون داد: کناره گیری کن یا ما بمب بر سرت می ریزیم و زمانی که قذافی از گوش سپردن به درخواست های واشنگتن امتناع کرد، عملیات نظامی به سرعت شکل گرفت.

کلید واژه ها: بمباران القاعده پاکستان آمریکا غیرنظامی سومالی باراک اوباما


( ۱۱ )

نظر شما :